Annons

Anmäla fotografering från drönare/multikopter, eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marten

Aktiv medlem
Med bakgrund av Datainspektionens senaste tolkning av lagen vad gäller fotografering från drönare / multikopter kan man förstå att det mesta är olagligt utan tillstånd som i praktiken inte går att få. Men vad jag har förstått så finns det inga rättsfall som befäster Datainspektionens tolkning ännu.

Jag tror jag har hittat ett "case" som går att anmäla och som inte skulle drabba någon privatperson. Det jag funderar på är om det är bra att göra det med tanke på att jag INTE vill att Datainspektionens tolkning skall bli gällande. Däremot vill jag gärna få klarhet i vad som gäller och helst att Datainspektionens tolkning får bakläxa. Gräver jag en grop åt mig själv?

Vad tycker ni? Skall jag anmäla eller inte?

http://www.fotosidan.se/cldoc/kronika-darfor-ska-du-inte-onska.htm

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2014/detta-sager-lagen-om-dronare/

http://www.fotosidan.se/cldoc/kameradronare-hotas-av-totalstopp.htm
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hrmm. En idé är att kontakta Försvarsmakten och få tillstånd för fotografering från luften. Då har du ju ett tillstånd för bilderna. Datainspektionen redovisar bara sin uppfattning - och du har en annan.

Jag fick det utan problem från MUST i Revingehed trots att jag skulle fota och filma från helikopter inne på militärt skyddsområde. De sa bara "publicera inga bilder på ammuniktionslagret. Du kan nog räkna ut vilket det är"
 

Marten

Aktiv medlem
Hrmm. En idé är att kontakta Försvarsmakten och få tillstånd för fotografering från luften. Då har du ju ett tillstånd för bilderna. Datainspektionen redovisar bara sin uppfattning - och du har en annan.
Det är just osäkerheten om vad som gäller som jag är intresserad av att få fram. Vad händer om jag som du beskriver fotar med försvarets tillåtelse men utan länsstyrelsens. Blir ju inte så roligt om polisen beslagtar utrustnigen.

Mitt dilemma är just det, skall jag försöka pressa fram ett tydligare svar eller hoppas att det dröjer innan någon annan gör det och under tiden kan jag köra med min egen tolkning. Kommer det ett totalförbud enligt DI så vill jag ju helst att det dröjer så länge som möjligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sannolikheten för att polisen skulle beslagta din drönare är nog minimal av flera orsaker.
– Idag är det många som flyger med drönare. Jag känner bara till ett fall då polisen reagerat. Det var Säpo som stoppade TV4:s drönare under Almedalsveckan då halva regeringen var i Visby.
– Det verkar inte som länsstyrelserna säger att det krävs tillstånd för drönare.
– Datainspektionen brukar inte jaga folk. De driver fall först om en målsägare kommer till dem.
– Det finns ingen lag som uttryckligen förbjuder drönare, det verkar däremot vara på gång med en EU-lag som reglerar användandet av drönare.
– En genomsnittlig polis är knappast så juridiskt insatt att han koll på Datainspektionens utspel. Större sannolikhet att de känner till att det inte finns någon lag som uttryckligen förbjuder drönare.

Med ett tillstånd från militärens säkerhetstjänst skulle jag tro att det krävs att en polis är utskickad av en åklagare för att de ska få för sig att beslagta din drönare. Känns rätt osannolikt.

Jag ser ingen anledning att söka tillstånd hos Länsstyrelsen. Det finns ju trots allt ingen lag mot drönare. Det går ju därför att hävda att det inte behövs något tillstånd, även om Datainspektionen har avvikande uppfattning. Att det är på gång med en EU-lag om drönare stärker också argumentet att detta är oreglerat område, alltså fritt fram.
 

iSolen.se

Guest
Sannolikheten för att polisen skulle beslagta din drönare är nog minimal av flera orsaker.
– Idag är det många som flyger med drönare. Jag känner bara till ett fall då polisen reagerat. Det var Säpo som stoppade TV4:s drönare under Almedalsveckan då halva regeringen var i Visby.
– Det verkar inte som länsstyrelserna säger att det krävs tillstånd för drönare.
– Datainspektionen brukar inte jaga folk. De driver fall först om en målsägare kommer till dem.
– Det finns ingen lag som uttryckligen förbjuder drönare, det verkar däremot vara på gång med en EU-lag som reglerar användandet av drönare.
– En genomsnittlig polis är knappast så juridiskt insatt att han koll på Datainspektionens utspel. Större sannolikhet att de känner till att det inte finns någon lag som uttryckligen förbjuder drönare.

Med ett tillstånd från militärens säkerhetstjänst skulle jag tro att det krävs att en polis är utskickad av en åklagare för att de ska få för sig att beslagta din drönare. Känns rätt osannolikt.

Jag ser ingen anledning att söka tillstånd hos Länsstyrelsen. Det finns ju trots allt ingen lag mot drönare. Det går ju därför att hävda att det inte behövs något tillstånd, även om Datainspektionen har avvikande uppfattning. Att det är på gång med en EU-lag om drönare stärker också argumentet att detta är oreglerat område, alltså fritt fram.


Nu har det gått ett dygn och vi har ett till fall från någon som borde vetat bättre:


http://www.dn.se/sthlm/dronare-stoppade-flygtrafik-over-stockholm/

Edit: Det var samma händelse.
 

afe

Aktiv medlem
I det senaste fallet hade det ju varit bättre att inte söka tillstånd från just Länsstyrelsen utan nöja sig med det han hade från Försvarsmakten och Transportstyrelsen. Jag skulle i alla fall inte söka tillstånd för kameraövervakning för något som rimligen inte kan anses som just övervakning :)

Våra grannar i väst (Norge alltså) har uttryckligen undantagit drönare från krav om tillstånd för kameraövervakning - vi borde lära oss av dem. (I Norge är det heller inga problem att ha en dashcam eller liknande.) Deras regler i övrigt verkar ganska lika våra.

https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Hvilke-omrader-kan-overvakes/
 

iSolen.se

Guest
I det senaste fallet hade det ju varit bättre att inte söka tillstånd från just Länsstyrelsen utan nöja sig med det han hade från Försvarsmakten och Transportstyrelsen. Jag skulle i alla fall inte söka tillstånd för kameraövervakning för något som rimligen inte kan anses som just övervakning :)

Våra grannar i väst (Norge alltså) har uttryckligen undantagit drönare från krav om tillstånd för kameraövervakning - vi borde lära oss av dem ...
Jag har för mig att datainspektionen inte riktigt tycker så men vi kan väl hoppas på en omtolkning av lagen eller lagändring.
 

Marten

Aktiv medlem
Intressant. Robert, du ser ju ut att jobba för SVT, har ni tillstånd av länsstyrelsen när ni fotar med drönare? Har sett att ni använt drönare vid ett par tillfällen.
 
Intressant. Robert, du ser ju ut att jobba för SVT, har ni tillstånd av länsstyrelsen när ni fotar med drönare? Har sett att ni använt drönare vid ett par tillfällen.
Det är nästan alltid så att vi hyr in företag som gör det åt oss, jag utgår från att dessa har tillstånd men vet inte om vi på SVT kontrollerar detta.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
är detta en gammal tråd?

för att flyga drönare kommersiellt så skall man ha försäkring, transportstyrelsens tillstånd och självgranskningsrätt från försvarsstaben , försäkringen täcker 7,5 mille om farkosten skulle dimpa ner olämpligt, försäkringskostnaden är rimlig ca 1800/år , transportstyrelsen tog i mitt fall 4800.- för tillståndet
 

Marten

Aktiv medlem
I den här artikeln säger Anna Ahlberg, handläggare på Transportstyrelsen, att SvT har ett tillstånd för flygfotografering med drönare.
Jag tvivlar inte på att de har tillstånd från Transportstyrelsen för att använda drönare. Det jag tvivlar på är att de har tillstånd från Länsstyrelsen att fotografera (filma) från en drönare. Vad jag har hört så har inte någon Länsstyrelse gett ett sådant tillstånd.

Har nu kollat upp ett specifikt fall där SVT använde drönare och där hade Länsstyrelsen inte gett något tillstånd.

Har SVT något speciellt undantag från lagen om kameraövervakning?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Återigen, gammalt ämne, förvaltningsrätten har kört över Länsstyrelsens beslut att drönare skall falla under övervakningslagen.
Förvaltningsrätten konstaterar i sin dom att kameraövervakningslagen bara gäller om en kamera är varaktigt uppsatt.Det behövs det inte något tillstånd från Länstyrelsen för fotografera från luften
 
ANNONS