Annons

Varför blir blåklockor violetta?

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

K3SB6509_violettklocka.jpg
 

alfin

Aktiv medlem
Förutsatt att du tittar på dem på en kalibrerad och profilerad bildskärm så att du vet att det du ser på skärmen är rätt, kanske du behöver kalibrera kamerans färgåtergivning om du behöver exakt överensstämmelse.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rätt

Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

Visa bilaga 138818
Dina klockor är inte direkt violetta men på tok för mörkblå med dragning åt det violetta hållet.. Något stämmer inte. Vilken kamera och är bilden direkt ur kameran utan justering?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Du fotar med en kamera som av sig själv inte fixar blåklockans färger. Byt kamera, kanske märke. Eller ägna dig åt kameraprofilering. Det där borde nog en kamera faktiskt klara av från fabrik.

Eller har du redigerat bilden på dess väg från kameran och hit? Färgerna ser överdrivna ut, som om man dragit hårt i mättnadsreglaget i ett redigeringsprogram.
 

motorman

Ny medlem
Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

Visa bilaga 138818
Kanske bara så enkelt att vitbalansen inte är helt korrekt.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, ser att du använder Paintshop pro, fotar du i RAW och sen framkallar i Paint shop pro så förstår jag varför det blir fel. Jag använder själv Painshop Pro för viss bildbearbetning men framkallar alltid i LR4 som jag tycker hanterar Pentax RAW bilder bäst.
Jag frågade Corel angående den dåliga RAW framkallningen i Paintshop och dom var medvetna om det och rekommenderade att man framkallar i deras Aftershot Pro först (underfär samma som LR).
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag använder Pentax K3

Andra blommor blir i regel okej i färgen men just blåklockor blir violetta. Blåmålade dörrar blir rätt, blått i trafikskyltar blir rätt. Jag hade en gång en kamera som gjorde blått i trafikskyltar till babyblått.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hur ser rawbilden ut i en annan rawkonverterare? Kanske ligger förklaringen till färgerna där.

Prova se i Lightroom som redan sagts. Kanske kan man ladda ner en testversion någonstans.

Eller tag bara en jpg direkt i kameran på en blåklocka och kolla den oredigerad direkt i tex Fast Stone Image Viewer. Blir den också dålig kan du utesluta rawkonverteraren. Då ligger det förmodligen i kamerans färgrendering.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag använder Pentax K3

Andra blommor blir i regel okej i färgen men just blåklockor blir violetta. Blåmålade dörrar blir rätt, blått i trafikskyltar blir rätt. Jag hade en gång en kamera som gjorde blått i trafikskyltar till babyblått.
Då har råkat ut för ett klassiskt problem, eller snarare två klassiker. Det ena är att antagligen reflekterar dessa blommor våglängder precis utanför det synliga spektret, våglängder som många kameror är känsliga för. Om blommorna reflekterar IT-ljus och kamerans IR-filter inte skär bort alla dessa våglängder kan du få en felaktig färg.

Dessutom ser det ut som du väljer en för snäv färgrymd att konvertera till. Om du till exempel använder sRGB kan den färgrymden inte inrymma de intensiva blå färgerna, utan minskar mättnaden till de maximalt starka färger som den kan hantera. Det medför att du får denna platta färgåtergivning, utan nyanser och valörer. Samtidigt tenderar då blått att dra mot magenta. Sök på blue turns purple, så hittar du en hel del info om detta.

Steg 1 skulle vara att du använder en större färgrymd från början, till exempel Prophoto RGB. Steg 2 skulle vara en kameraprofilering och då skulle jag rekommendera QP-Card framför Passport. Finns lite bättre inställningsmöjligheter i QP-Card.

Hjälper inte det kan du behöva ett IR-spärrfilter, alltså motsatsen till det som de flesta tänker på när vi snackar om IR-filter. Du behöver alltså ett filter som tar bort IR-ljus, inte ett som släpper genom IR och tar bort det synliga ljuset.

Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Och fortfarande Stefan, så vet du inte om han ens kalibrerat/profilerat sin bildskärm och vad han egentligen tittar på...! Hans enda referens tycks vara att andra blommor i regel är OK... Hoppas jag har fel!
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Och fortfarande Stefan, så vet du inte om han ens kalibrerat/profilerat sin bildskärm och vad han egentligen tittar på...! Hans enda referens tycks vara att andra blommor i regel är OK... Hoppas jag har fel!
Skärmen är kalibrerad men inte med spektrofotometer utan med enklare metoder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Många förslag, men jag tycker att vi saknar alldeles för mycket info.

Är bilden behandlad? Hur?

Är ursprunget JPG eller RAW?

Om JPG, vilken profil i kamerna, om RAW vilken camera kalibration i RAW-konverteraren?

Det går ju att få blommor att se ut i princip "hur som helst" beroende på vilka inställningar som använts.

Jag tycker exempelbilden ser rätt risig ut, men att det skulle vara något fel på kameran är osannolikt.
 

cls

Aktiv medlem
Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

Visa bilaga 138818
Hej, jag känner igen fenomenet med helt vridna blå/lila nyanser för vissa motiv. Jag fotar med Canon 7D, och om jag låter Lightroom tillämpa "defaultreceptet" vid import så kan vissa färger bli tokiga. Det jag upplever gör störst nytta då är att ändra kamerakalibrering från "Adobe standard" till "Camera standard". Denna enda manöver ger en utgångspunkt som ligger mycket närmare minnesbilden av hur det såg ut. Jag bifogar ett exempelmotiv där den här inställningen är det enda som skiljer i RAW-konverteringen. (Den övre med "Camera standard" och den undre med "Adobe standard".)

(Att använda kalibrering "Camera standard" är för övrigt numera en del i en preset som jag tillämpar på alla bilder vid import.)
 

Bilagor

Bofoto2

Aktiv medlem
Enkelt fel?

K3an bör ju funka bra med auto vitbalans. Men jag är uppväxt med film, så jag kör mest med solljus inställning utom tex vid kraftigt mulet eller lysrör/ glödtrådsljus.
Använder du polfilter?
Om du tar RAW + Jpeg så kan du jämföra färgerna, eller lägg in blåklockan igen i kameran (råfil) och framkalla den där. Du kan titta på bildstilar, högra av fyrvägsknapparna, där kan man komma in av misstag och ställa till det (men tror inte det är det).
Har du provat olika råkonverterare?
Prova hur blåklockan blir i konverteraren som kommer med kameran (Silkypix).
Själv använder jag fullversionen.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Extremt övermättade färger, en liten bit för varm och aningen tveksam lila profil. Minus de faktorerna ser samma bild lite mindre sprallig ut, har inte ett dugg koll på exakt hur en blåklocka ser ut så jag hatar blommor - men jag vågar gissa att det här är närmare sanningen.

Lär dig raw-format, inget kommer i närheten av den kontrollen när du själv kan justera HSL på separata färgkanaler. Då gör det inte lika mycket om bilden tas knasigt på plats! :)
 

Bilagor

Inge Nilsson

Ny medlem
Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

Visa bilaga 138818
Ni pratar fototermer allihop men jag tror att förklaringen ligger någon annanstans. På den analoga tiden fotade jag med dia - Kodachrome 64. Då fanns inte vitbalans och raw utan färgerna blev som de skulle, oftast. Om jag inte minns fel var det bara en blomma som blev fel så färgen inte stämde med verkligheten. Det var en blå blomma som blev violett, jag tror det var nordisk stormhatt, men kan minnas fel. Vet ej varför det blev så men det har nog som någon nämnt med våglängder och mänskliga ögat att göra. Frågan är då, vilken färg är rätt, den som kameran ser eller den som ögat ser.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det som ögat ser är vår verklighet ur våra ögons perspektiv. Kamerans inbyggda UV och IR-filter är designade att efterliknade det så mycket som möjligt.
Ur en hunds ögon är kanske färgbalansen helt annorlunda samt hos övriga djurarter.
Att en enda blomma ger fel färg beror säkert på den filmen du använt var mer känslig för just den våglängden.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag gillar att fotografera växter och insekter, men jag har ett problem. Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Är jag en OBO (Odugling Bakom Objektivet) eller är det vanligt. Innan hade jag problem med gula växter men nu har jag kommit på hur jag fixar dem med en kurva.

Visa bilaga 138818
Stefan Ohlsson har redan svarat,en av Sveriges bästa vad det gäller färghantering , enklast är att du drar ner på färgmättnaden och läser in dig på vad det innerbär med färgmättnad , profiler, profilering, arbetsfärgrymd och konvertering mellan olika profiler/färgrymder.
 
ANNONS