Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

hgz

Medlem
Läser man på dpreview så verkar det vara många som hänger upp sig på något med fokusen...
Kan någon förklara för en glad amatör som mig vad problemet är?
I nu läget kör jag en gammal (läs riktigt gammal) systemkamera utan AF. Men jag gillar dess robusta konstruktion samt att bildkvaliteten blir blir bra. Visst har jag saknat många funktioner som finns i moderna kameror men har ändå accepterat min gamla klump!
Men nu hade jag bestämt mig för att ta steget ut till en 10d, så läser man detta... jobbigt ju!
Fast plast gentemot magnesium?
Hur mkt väta etc klarar en 10d?
Vågar man ta fram den om det regnar lite grann?
 

Maxell

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
...vänta här nu..är inte effekt UxI och storheten Watt? Hursomhelst är jämförelsen korrekt...väl..?
Inte helt korrekt. Hur stor effekt [P=UxI] man tar ut ur ett batteri säger inget om dess övriga egenskaper och defenitivt ingenting om det är prisvärt eller inte.

Det här med batterier är en hel vetenskap och dessutom väldigt off-topic i den här tråden. Vi kanske ska ta den annorstädes?
 

Linmajon

Aktiv medlem
En del av de först byggda 10D hade nåt problem med att skärpan inte hamnade exakt, utan något framför eller bakom (med autofokus alltså..)
Glöm det, det är inget problem längre.
Tror också du blir mycket nöjd med byggkvaliteten. Den känns riktigt gedigen. Bara de tyngsta proffsmodellerna känns rejälare. Har haft ett tiotal kameror sedan 1980 och 10D är kanske den jag är allra mest nöjd med.

Om fukt o väta vet jag inget. Har inte riskerat den. Den är ju inte specialtätad, så jag passar mig noga för regn. Lite fukt kanske går bra?! Någon annan som har erfarenhet??
 

EdwardH

Aktiv medlem
hgz skrev:
Hur mkt väta etc klarar en 10d?
Vågar man ta fram den om det regnar lite grann?
Inte egentligen.

Hade min 10d på magen (objektivet pekade neråt) när det började småregna.

Det måste ha kommit in en droppe där bland de knapparna på vänster sida, för displayen sattes igång lite då och då (play- och infoläget).

Jag stängde av kameran, lät den vara i någon halvtimme och sedan satte jag igång den igen utan problem.

Just tätningarna är det som jag skulle vilja ha förbättrat. Även om det kostar mig en slant extra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Linmajon skrev:
Den känns riktigt gedigen. Bara de tyngsta proffsmodellerna känns rejälare. Har haft ett tiotal kameror sedan 1980 och 10D är kanske den jag är allra mest nöjd med.
Dessuom imponerande tyst. Jag plåtade i en liten kyrka under ett bröllop där det var fotoförbund utan att störa.
 

hgz

Medlem
Linmajon skrev:
En del av de först byggda 10D hade nåt problem med att skärpan inte hamnade exakt, utan något framför eller bakom (med autofokus alltså..)
Glöm det, det är inget problem längre.
Tror också du blir mycket nöjd med byggkvaliteten. Den känns riktigt gedigen. Bara de tyngsta proffsmodellerna känns rejälare. Har haft ett tiotal kameror sedan 1980 och 10D är kanske den jag är allra mest nöjd med.
-----
Är de alltså rädda att 300d ska ha samma problem med skärpan?
Lutar ju åt 10d trotsallt!
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jag börjar störa mig på alla de här människor som konstant ska gnälla om fokuseringsproblemet.

So what om kameran fokuserar fel? Det är ju inte direkt jättesvårt att lämna in kameran till Canon för att få det fixat _gratis_.

Hade jag funderat på ny kamera idag hade jag inte brytt mig om något ynka fel som kan åtgärdas genom att lämna in kameran på reparation. Jag hade brytt mig om de sakerna man INTE kan ändra på, Minoltornas batterislukande, till exempel.
 

KGS

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jag hade brytt mig om de sakerna man INTE kan ändra på, Minoltornas batterislukande, till exempel.
Allvarligare med suddiga bilder än att behöva byta batteri ibland... men kolla Dimageforumet så ser du hur många bilder man får ut i praktiken med en "batterislukande" D7 (värsta sorten)

/ EOD
 

Proboarder

Aktiv medlem
Maverick28 skrev:
Har beställt ett paket av våran grossist på jobbet.
Mer för at fåp en plats bland dem som får den första leveransen i Oktober.

MEn jag har hittat 3 stora minus för min del.

* Ingen sync kontakt
* Ingen möjlighet att väljja fokusering metod mellan Servo AF eller one shoot Af annat än via sport programmet.
* Strl... Den är för liten... Har plåtat med en EOS 5 (dock lagt undan den just nu då den inte är digital) som passar mina händer bra...

Sedan om dessa är värda de stora pengar som de kostar.. Det vet i sjutton.

Gillar dock det vertikala handgrepper med plats för 2 batterier.... Samt en del annat

finns hotshoe kontakter att sätta i blixtskon som man kan koppla in studioblixtarna till.
 

Linmajon

Aktiv medlem
KGS skrev:
Allvarligare med suddiga bilder än att behöva byta batteri ibland...
Nej ,inte alls om det är enkelt fixat (vilket det tydligen är med 10D, om problemet trots allt skulle finnas). Att fibbla med (byta) 4 AA-batterier stup i ett skulle vara snudd på mardröm för mig iaf. (finns det nåt krångligare??) men jag har hört att D7's batterislukande är aningen överdrivet.
 

hemben

Aktiv medlem
vertikalgrepp?

Fråga: Vilket vertikalgrepp är det som passar till 300D?

Nu har jag lagt en beställning på scandinavian....
kliar i fingrarna fram tills oktober....
 

Engman

Ny medlem
Ser mycket diskussioner om batterier mm. Istället för dyra orginal BP-511 så kan jag tipsa om Kjell & Company (www.kjell.com), de säljer motsvarande BP-511.

1300mAh 449:- inkl moms
850mAh 349:- inkl moms.

Enligt en polare som kör med dessa till en D30 funkar de minst lika bra om inte bättre än orginalet. Vet inte om de har kortare livslängd... men varför skulle de ha det egentligen ??

300D Onekligen intressant... väntar nog som många andra på lite mer tester och så.
 

Tobias Lindberg

Aktiv medlem
hoppas den inte blir försenad... lär ju vara sanslös efterfrågan på den, får se om Canon kan få igång produktionstakten på en gång.

Hur har det varit med tidigare modeller typ D60, 10D etc? Damp dom ner på utsatt datum? Fanns det exemplar i butiker de första månaderna eller var det bara förhandsbokarna som fick sina?

Anledningen att jag inte vill förhandsboka är att jag vill avvakta och se vilken (sannorlikt tysk) Internetbutik som kommer att sälja den billigast.
 

dsmannen

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Jag börjar störa mig på alla de här människor som konstant ska gnälla om fokuseringsproblemet.

So what om kameran fokuserar fel? Det är ju inte direkt jättesvårt att lämna in kameran till Canon för att få det fixat _gratis_.
*host*
MM precis. Har för mig att det var du som råkade få "min" 10D från butiken Edward, jag var egentligen en plats före dig i kön, men det är sånt som händer. =)

Om du hade haft kameran jag fick istället, har haft den inne på reparation/justering 2ggr (andra gången just nu) och varit utan den alla veckor utom en sedan jag köpte den i början av april, hade du sett likadant på saken då?

Sen kan man ju fråga sig hur pass "gratis" det är att vara utan sin kamera (på service) man köpte för flera månader sen?

Man kanske skulle ut och fota lite med sin 10D, nej just det den är ju på service
 

academic

Aktiv medlem
Konsument - proffs.

Varför denna uppfattning att 10D skulle vara för proffs och 300D enbart för fattiga vanliga konsumenter????? Anses 10D som en proffskamera jämfört med 1D ????

Är det verkligen kameran (priset) som avgör om man är proffs eller inte. I så fall borde ju Leicas alternativ R8/9 med nya digitala bakstycket för totalt 74.800:- endast vara för superproffs...
 

hgz

Medlem
dsmannen skrev:
*host*

Om du hade haft kameran jag fick istället, har haft den inne på reparation/justering 2ggr (andra gången just nu) och varit utan den alla veckor utom en sedan jag köpte den i början av april, hade du sett likadant på saken då?

Sen kan man ju fråga sig hur pass "gratis" det är att vara utan sin kamera (på service) man köpte för flera månader sen?

Man kanske skulle ut och fota lite med sin 10D, nej just det den är ju på service
Då måste ju jag fråga:
De 10d kameror som säljs nya nu, har det problemet korrigerat?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Re: Konsument - proffs.

academic skrev:
...
Är det verkligen kameran (priset) som avgör om man är proffs eller inte. I så fall borde ju Leicas alternativ R8/9 med nya digitala bakstycket för totalt 74.800:- endast vara för superproffs...
Nej, givetvis handlar det inte om kameran utan *bilden*. Någon skrev någonstans, någon gång att just i exponeringsögonblicket, så är kamerahuset en ljustät låda med film i och ett hål som låter ljuset träffa filmen (eller i det här fallet, bildsensorn). Eftersom det inte finns någonting i kameran mellan ljuset och registreringsmediet, så spelar det givetvis ingen som helst roll, givet att man kan jämföra bildsensorerna. Och det är ju uppenbarligen fallet mellan 10D och 300D. Alltså, 300D kommer antagligen att kunna producera lika bra bilder som 10D.

Man brukar ju dela in oss fotografer i tre tydliga skikt; amatörer, "prosumer" och proffs. Jag skulle vilja påstå att Canons nuvarande produktlinje med 300D, 10D och 1Ds ganska tydligt riktar sig till var och en av dessa användare. Bortsett från 1Ds som ju har helt andra förutsättningar med sina 11 megapixel o s v, så sitter den stora skillnaden i de många små skillnaderna, 10D är lite robustare byggd och tål alltså tuffare tag, den har större ISO-omfång, den har lite snabbare "motor", man kan ta fler bilder i följd...

Så har det alltid varit, det är inget nytt i och med att vi är digitala; EOS1V tar inte bättre bilder än en EOS 300V. Men går du ut med din 300V i hällande regn får du skaffa en ny kamera sedan. Det kan du i och för sig göra några gånger innan det blir dyrare än att köpa en 1V, men det kan ju vara lite irriterande att behöva springa iväg och handla en ny kamera då och då ;o)

Frågan är; plåtar du i regn? Hur mycket är du beredd att betala för att kunna göra det?

Det handlar inte bara om den exponerade bilden.
 
ANNONS