Annons

Filmval för simtävling

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad är bästa filmen för fotografering av simtävling? Fuji Press 400? 800? Kornet är ganska viktigt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fujis 800 ger förhållandevis fint korn och fungerade bra när jag plåtade dottern i bassängen.. Ger hyffsat snabba tider, vad jag kan minnas. FOTO testade Konicas nya 800, som de testade mot Fujis 800. Om jag inte missminner mig så fick denna bättre resultat.. Ska se om jag inte hittar testen.. Be mig inte leta upp och scanna 800-filmen... Den ligger någonstans i ett album, någonstans i huset... ;)
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Jag mindes också att Konicas filmer, sedan de kom i en ny utgåva, var lika finkorniga eller t.om. finkornigare på vissa ISO-tal.

Jag har dock aldrig upplevt det. De gånger jag plåtat med både Konicas och Fujis 800-film (juli 2003) har Konican sett ut som om jag plåtat i en sandstorm jämfört med Fujin.

Antingen har jag bara fått tag på gamla Konica, eller så pratade FOTO strunt, för deras testbilder visade på något helt annat. Synd, för jag gillar egentligen Konica.

/Jens
 

jimema

Aktiv medlem
Tänk på att ljuset i Simhallar kan vara lite märkligt. Mina bilder blir helt gröna, förutom där solen lyser in.

Med blixt kanske det blir bättre, men jag antar att du inte vill köra med blixt i simhallen. Det är väl även anledningen till att köra 800:asan. Fuji har väl även en 1600 asa om jag inte minns fel. Men 800 ska nog räcka.

Ljuset. Om du inte redigerar i datorn, kanske ett filter kan vara på sin plats.
Det kanske är ytterligare en anledning till digitalkamera, automatisk vitbalansering. Det blir dom rätta färgerna. Men det går ju även att scanna in film och få dom rätta färgerna ändå.
 

Daniel_j

Medlem
800 el 1600asa

Tror inte på Fuji superia 1600, har hört att en pressad 800 är bättre än 1600.
Jag brukar använda Superia 800 (dock inte på simtävlingar) och tycker den är riktigt bra. Sattsa på den eller ta några rullar med båda, Man brukar inte kunna ta för många bilder...

/Daniel
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Plåtar du inomhus rekommenderar jag Fuji 800. När du väl är på plats kan de sedan avgöra om du skla göra 800, 1600 eller 3200.

Ofta blir resultatet bättre med 800:an pressad än 1600-filmen som är riktigt kinkig när det gäller exponering och förvaring. Det är lätt att kornet exploderar. Dessutom är 800-filmen billigare.

Jag kör i stort sett bara Fuji 100,400 och 800 i jobbet och privat. Det täcker det mesta. Har testat en hel del Fuji 1600 men är besviken på den.
 

lotelo

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Har testat en hel del Fuji 1600 men är besviken på den.
Är det för stora korn eller nåt mer som ger missnöje? Jag har använt den några gånger i gymnastiksal samt i simhall med gott resultat. Upplever den rätt fin i kornen för att vara 1600. Jag är bara nyfiken på missnöjet med den filmen, f ö så tror jag mig inte kunna ge bättre råd än andra i tråden redan gjort..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker att jag får bättre korn med en 800-film pressad ett steg än med 1600-filmen. Jag har upplevt detta många gånger och helt slutat med 1600-filmen. Klart skulle jag behöva köra 6400 nån gång...

En annan nackdel med 1600-filmen är att den är väldigt känslig för förvaring och ålder. Den försmämras snabbt.
 
ANNONS