Annons

Klarare och skarpare färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har en fråga!

Jag tycker att många bilder man ser i galleriet på denna sida har väldigt klara och tydliga färger, något som jag tycker många av de bilder jag tagit saknar. Jag vill inte påstå att det har med ljusförhålandena att göra, men jag kan ha fel. Finns det möjligtvis något filer som framhäver färgerna bättre?


Vill ha tips om hur jag får mer "levande" färg i mina bilder.

Tack på förhand
Victor
 

Helena

Aktiv medlem
Använd en film som är till för "levande" färger...
Dia - kodak ektachrome
eller prova infraröd färg...

Färgfilm så är det väl så att juh lägre asa ju mer kontrast (tror jag)
Fuji Superia är ganska färgig av sig och så finns det porträttfilmer som Kodak portra med vivid färg...
Fråga på någon bra kamera affär så hjälper dom dig...

För natur så e polarisationsfiler helt ok...

Sedan så beror juh mycket på framkallningen då även papper har olika egenskaper...
 

Maverick

Aktiv medlem
Till att börja med så är det intressant att veta om du fotar negativt eller med dia. Om du fotor negativt så beror det antagligen på fotolabbet. Av någon anledning har de fått för sig att solnedgångar inte någonsin färgar himmlen rosa. Däremot tycks det vara vanligt med senapsgula bleka solnedgångar i de trakter som fotolabben är belägna. Får man för sig att något som är rosa ska vara gult och jobbar efter det så säger det sig självt vad resultatet blir. Detta går ju att ändra i bildbehandlingsprogram fast personligen tycker jag det är otroligt mycket jobb. Dvs försöka få den där senapsgula bleka solnedgång, som igentligen var rosa, att åter bli rosa igen.

Det bästa är att kunna jobba direkt med ett dia eller negativ, men det är inte så många flatbäddsscannrar som klarar det. Det finns några med skiftande kvalite. Sedan finns det speciella dia/neg scannrar som håller högre kvalité men som är dyrare. Jag har inte så stor erfarenhet av dessa, fick min igår :) . Det första försöker lovar gott inför framtiden.

Det finns en sak till som kan spela in, det gör det på min flatscanner. Om du scanner med för låg upplösning så får scannern inte med färgomfånget i tillräcklig utsträckning. Jag fick scanna in på 1200dpi, vilket genererar en enormt stor bildfil. För att därefter börja krympa ner den till hanterbar storlek. Det gjorde underverk för att få med färgerna. I mitt album finns två bilder, "Brinnande Vemod" och "Dickens Corner", som är scannade med en SnapScan 1212u. Första filen som man får är ca 50-70MB, sedan börjar efterbehandling i PaintShop Pro för att få ner storleken till några hundra kB.

Samfattningsvis, vill du vara säker på att få lystern och färgmättnaden när du scannar så måste du börja jobba direkt på negativen/dian.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
didg skrev:
Jag har faktiskt inte provat om resultatet blir likadant men jag tror att det är skillnad på att överexponera med kameran och på labbet.

Jag fick tipset för ett tag sedan och tyckte att resultatet blev bra, hur det funkar och varför vet jag inte :)
Överexponering i kameran gör filmen tätare... mer detaljer i skuggan...
Pushframkallning ökar väl kontrasten tror jag... Fast jag kan ha fel :)
 

gunte

Aktiv medlem
Viktor:Om du använder dia så är en lätt underexponering ett bra sätt att "musta" till färgerna..
Ett polfilter ger djupare färger p.g.a att det tar bort oönskade reflexer i t.ex blad och vatten,himmelen förstärks och molnen kommer tydligare fram m.m.
Sen finns det ju många filmer med olika egenskaper så det är bara att läsa på..
mvh/gunte..
 

fido

Ny medlem
klara färger

Kan det vara så att de fotograferar med diafilm men framkallar det som negativ, som vändia.
Det gör klara och härliga färger. Tyvärr är det inte så många i Sverige som framkallar så längre.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: klara färger

fido skrev:
Kan det vara så att de fotograferar med diafilm men framkallar det som negativ, som vändia.
Det gör klara och härliga färger. Tyvärr är det inte så många i Sverige som framkallar så längre.
Jag har två x-processade bilder här på fotosidan...
Men tror inte att det var sådana färger dom talade om...
 

Liax

Aktiv medlem
Jag tror att många mindre erfarna fotografer får blaskiga färger på sina bilder av en anledning, de har inte lärt sig att nyttja ljuset.

Med det menar jag att många amatörfotografer ofta ser ett motiv som de tycker är fint, men de reflekterar kanske inte fullt ut över hur ljuset faller på motivet och de har heller ingen kunskap om hur filmen som sitter i kameran fungerar. Därför ser man inte sällan bilder tagna av amatörfotografer där halva bilden är i skugga och den andra halvan i starkt solljus, andra bilder är tagna under regntunga skyar och vissa mitt på dagen en solig dag. Dessutom är inte sällan bilderna både under och överexponerade. Alla dessa förhållanden resulterar oftast i dåliga färger.

Själv har jag lärt mig nyttja ljuset och försöker göra det så mycket som möjligt. Är inte ljuset som jag tänkt mig tar jag helt enkelt ingen bild (så tillvida det nu inte är enda chansen att få en bild) utan återvänder när ljuset är som jag önskar mig.

Visserligen kan man skylla en del på framkallningslabben, och visst gäller det att välja en bra film för ändamålet. Och visst handlar det också om att skanna in bilden korrekt och att göra en bra behandling i PS. Men i grunden handlar det om vad som hamnar på filmen vid själva exponeringsögonblicket. Och är inte ljuset bra spelar det ingen roll vem som framkallar din film, hur du skannar in den eller hur mycket färg du än lägger till i PS. Det kommer ändå inte att bli bra!
 

Maverick

Aktiv medlem
Så sant som det är sagt.

Men jag vill ändå vidhålla labbens dåliga kvalité när det gäller färgerna. Jag fick en riktigt ahaupplevelse när jag fick min första diarulle framkallad. Där vara färgerna som de skulle och de hade den mättnaden de skulle. Jag tror det beror på att labben inte kan påverka ett dia på samma sätt som vid papperskopieringen.

Vidare har jag sett från mina egna negativ där kopiorna haft tydliga magentastick, när jag sedan skannat in dessa neg i datorn så finns inga spår av magentastick. Så antingen fanns sticket inte där från början eller också så kompenserar min skanner detta på direkten. Om det är det senare fallet så förstår jag inte varför labbets maskiner inte gör det också. De borde rimligtvis ha en maskin som är långt mer avancerad än min skanner.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Så sant som det är sagt.

Men jag vill ändå vidhålla labbens dåliga kvalité när det gäller färgerna. Jag fick en riktigt ahaupplevelse när jag fick min första diarulle framkallad. Där vara färgerna som de skulle och de hade den mättnaden de skulle. Jag tror det beror på att labben inte kan påverka ett dia på samma sätt som vid papperskopieringen.

Vidare har jag sett från mina egna negativ där kopiorna haft tydliga magentastick, när jag sedan skannat in dessa neg i datorn så finns inga spår av magentastick. Så antingen fanns sticket inte där från början eller också så kompenserar min skanner detta på direkten. Om det är det senare fallet så förstår jag inte varför labbets maskiner inte gör det också. De borde rimligtvis ha en maskin som är långt mer avancerad än min skanner.

/Maverick
Smaken är som baken... I sverige så föredrar storlabbens konsurmenter gul/magenta stick. I Taiwan cyanstick.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Snacka med labbet

Ang. färger.

Gör helt enkelt så att ni pratar med dem på labbet.
Jag brukar be dem vara extra noggranna med vissa rullar, tänka på färgerna och så...
Har du tur, så kopierar de dina bilder manuellt.
Annars kör de nog dina rullar på automatik i maskinen och då får du, inte oväntat, ett slags standard kopiering, som kanske inte alltid är vad du önskar.

Tex, så använder jag ibland ett 81A filter för att få lite gulare/goa färger.
Ett snabblabb med automatiska inställningar brukar filtrera bort mina mysiga färger och bilden blir "vanlig". Men detta vet ju inte maskinen...


adam
 

Helena

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Jag föredrar att mina moln är vita och inte vare sig cyanfärgade eller gulfärgade...

/Maverick
Får du så mycket stick så beror det väl antingen på att du använt en kass film eler så ett kasst labb... gå tillbaka och säg "vafaan sysslar ni med?" :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag skickar iväg alla mina rullar till Ånge. Skulle jag klaga varje gång de gör bort sig så skulle jag inte göra annat om dagarna. Jag har funderingar på att byta labb, i synnerhet sedan de klippte sönder ett dia och den andra diafilmen var repad. Funder på att köpa Q-påsar på Scan...

När det gäller negativ film så bryr jag mig inte så mycket eftersom om det är någon bild som jag tror kan bli bra så lämnar jag in den för förstoring och då kan jag förklara hur jag vill ha den. Det sorgliga är väl att Fuji lyckas förvånadsvärt ofta repa även dessa filmer.

/Maverick
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag lämnar ofta mina bilder till labb som skickar dem till Ånge. Det brukar aldrig vara problem med vanlig film. Däremot kan det vara lite kinkigt med förstoringarna. Numera brukar jag skriva att det inte ska vara något damm på bilderna och de brukar tydligen vara läskunniga eftersom det funkar bättre.

Nu har ju kanske den som startade frågan problem eftersom en säger att man ska använda Photoshop. Behöver man använda det för att få fina klara bilder är det något fel.
Det finns vissa saker som kan förbättras. Först är det en kamera som har en bra ljusmätning som kan få information från flera punkter i bilden.
Filmen bör vara Kodak eller Fuji, eller Agfa men det finns vissa märken man kan välja bort, tex Konica.
Labbet bör göra ett bra jobb och lättast att ta reda på det är att göra en efterbeställning av någon bild på kanske ett par labb. Skiljer det väldigt mycket från orginalbilden kanske man bör välja ett annat labb. Man ska egentligen inte behöva säga till att man ska ha bilderna på ett speciellt sätt för då har de inte justerat in maskinerna tillräckligt bra. Plåtar man negativ färgfilm kan man också överexponera lite. En film på 100 ASA kan man ställa in på 80 ASA men sedan framkalla på 100 ASA. Då får man en liten extra färgklick. Skriv gärna mer om din utrustning så är det lättare att hjälpa dig.
 
ANNONS