Annons

Om artighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag tycker att en viktig del av fotosidan är att läsa kommentarer på andras bilder. Man lär sig väldigt mycket av det - både för sitt eget fotograferande och konsten att kritisera andras bilder. Tyvärr så har ni blivit väldigt artiga den senaste tiden, och varje kommentar verkar åtföljas av ett tack. Detta kan visserligen vara trevligt, men det gör det mycket svårare att gå igenom laggda kommentarer.

Skulle man få komma med en lite from önskan om att ni som vill tacka (vilket jag tycker att man ska göra) riktar dessa direkt till den det berör. Jag har väldigt lite intresse av att läsa dom.

MA
 

sture

Aktiv medlem
Därvid håller jag med Dig!

Artighet är en dygd, men nu tenderar tackandet att bli för mastigt och som Du säger, tacket riktar väl sig till den som bedömt bilden i första hand. Och då finns ju e-post direkt!

Jag brukar använda detta men ibland provocerar jag på sidan. Och då kommer ju bilden upp en gång till!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag håller nog med Maxell. Ibland är det rena ping-pong-effekten. Tack>tack<tack>tack>tack>tack<......

Fast jag är nog skyldig till en o annan "tack"kommentar oxå.

Jag brukar använda detta men ibland provocerar jag på sidan.
Vadå, är du elak mot folk, eller vad menar du?
 

sture

Aktiv medlem
Vadå, elak, jag?

Nej, Calle, mest av anledning att det känns litet utrymmeskrävande.
är det ok?
 

acke

Avslutat medlemskap
Detta eviga tackande...

Vill härmed ge mitt stöd till skribenterna ovan. Var nyss inne och kollade "Läs nya kommentarer". Nästan hälften, 18 av 40, var tack-kommentarer. Tack till Anna, tack till Pelle, tack till vänster och tack till höger, tack hit och tack dit.

Vad sägs om ett kollektivt tack efter var femte eller tionde bildkommentar? Det är alldeles tillräckligt artigt. Eller tacka via privat mail, som Sture och Maxell är inne på.

Tack, tack, tackelitack så väldans mycket för er uppmärksamhet!;)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Maxell skrev:
Jag tycker att en viktig del av fotosidan är att läsa kommentarer på andras bilder. Man lär sig väldigt mycket av det - både för sitt eget fotograferande och konsten att kritisera andras bilder. Tyvärr så har ni blivit väldigt artiga den senaste tiden, och varje kommentar verkar åtföljas av ett tack. Detta kan visserligen vara trevligt, men det gör det mycket svårare att gå igenom laggda kommentarer.

Skulle man få komma med en lite from önskan om att ni som vill tacka (vilket jag tycker att man ska göra) riktar dessa direkt till den det berör. Jag har väldigt lite intresse av att läsa dom.

MA
Tack för att denna diskussionen kommer upp! Jag har nog säkert blivit en stor syndare i ämnet. Mycket kommentarer får jag till mina bilder, och jag tackar flitigt till dessa. Något jag kommer att fortsätta med! Skulle jag skicka tack över e-post till alla, hade jag nog inte fått göra annat.

Kanske kan det upplevas som provokativt hos vissa om kag tackar för kommentarerna, men från min sida är det ett sätt att ge positiv ton och feedback till alla de som vill yttra sig om mina bilder.

Nu är jag inte så upptagen av statistik, topplistan intresserar mig inte något nämnvärt. Det viktiga är vad som sker i dialogen mellan medlemmarna kring bilderna.

Jag känner stor tacksamhet för den enorma respons jag hittills fått till mina bilder - både alla de enorma superlativerna och de mer kritiska påpekanden. Den tacksamhet kommer jag att fortsätta med. Sedan kan fotosidan plocka bort mig från statistiken om det skulle upplevas som provokativt hos vissa. Bara jag får fortsätta med att föra dialog med de som uttaler sig om mina bilder.

:)
 

Maxell

Aktiv medlem
Re: Re: Om artighet

Terje skrev:

Kanske kan det upplevas som provokativt hos vissa om kag tackar för kommentarerna, men från min sida är det ett sätt att ge positiv ton och feedback till alla de som vill yttra sig om mina bilder.

:)
Det kanske är artigt mot de du riktar din tacksamhet, men mot oss andra så är det ganska så oförskämt.
Vi får kanske be kodsnickrarna för sidan om ett "superlativ- och tackfilter". Bilder med enbart denna typ av kommentarer är enbart ögongodis och de brukar jag bortse från.

MA
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Om artighet

Något att tänka på för de som tackar för varje kommentar är att det fördärvar verktyget "Läs senaste kommmentarer" som annars är ett bra verktyg för att hitta intressanta bilder. Det är alltså inte bara några statistiklistor folk upprör sig över. Så e-post om man vill tacka för varje kommentar tycker jag borde betraktas som en självklar artighet mot alla andra som använder fotosidan.
 

xxx

Guest
Tack.....!?!?

Jag brukar tacka för i stort sett varje kommentarer jag får. Nu får jag visserligen inte så grymt många kommentarer men ändå. Jag har inte heller upplevt det som störande med andras tackande och trodde att det hela skulle lösa sig när egna kommentarer inte räknades in i statistiken längre.

Men de senaste dagarna har jag gått igenom "Läs senaste kommentarer" vilket varit ganska tråkigt då det mest stått "tack" hela tiden. Förstår alltså vad ni menar och ska därför dra ner rejält på tackandet och hoppas att alla andra gör likadant...

Kanske skulle det dock gå att lösa på något annat sätt? En möjlighet, som jag tagit upp tidigare här i forumet, är att egna kommentarer och andras visas med olika färger (t.ex. egna kommentarer blå och andras röda). På detta sättet skulle det bli lättare att gå igenom kommentarerna när man tittar på en bild.

En annan möjlighet vore att det fanns en "kryssruta" som man kunde kryssa i om man inte ville att ens kommentar skulle synas på "Läs senaste kommentarer". Om det fanns ett sådant alternativ skulle de som ville tacka kunna göra det utan att behöva belasta listan med de senaste kommentarerna.

Vad tycker ni om detta?

/ Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fredrik, din idé är inte så pjåkig, men kanske man kan utveckla den ett steg till. Vad sägs om att kommentarer på egna bilder aldrig syns i "Läs senaste kommentarer"? Det tycker jag borde lösa problemet.

Uppdatering:
Jag tar tillbaks förslaget, då kan man ju aldrig se om man t ex får svar på en fråga man ställt till fotografen.
 

xxx

Guest
Jim!

Du har kanske rätt. Men kanske kan egna kommentarer ibland vara värda att "spridas" till listan med de senaste kommentarerna, t.ex. då man beskriver något om tekniken man använt, svarar på en bra fråga, etc. Men å andra sidan är det väl betydligt lättare att göra så att egna kommentarer aldrig syns!

/ Fredrik

Uppdatering:
Se Jims uppdatering på förra inlägget :D
 

sture

Aktiv medlem
svar på fråga....

Jim!

Ditt svar kan Du få om e-postar direkt till fotografen. Är det av allmänt intresse finns ju forum.

Du kan också gå in på fotografens hemsida. En sådan har ju de flesta etablerade fotgraferna. (Dit hör inte jag)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Om artighet

jimh skrev:
Något att tänka på för de som tackar för varje kommentar är att det fördärvar verktyget "Läs senaste kommmentarer" som annars är ett bra verktyg för att hitta intressanta bilder. Det är alltså inte bara några statistiklistor folk upprör sig över. Så e-post om man vill tacka för varje kommentar tycker jag borde betraktas som en självklar artighet mot alla andra som använder fotosidan.
Kan fortfarande inte förstå kritiken riktigt. "Tack" är väl också en bildkommentar? Använder själv "Läs senaste kommentarer" ibland när jag vill titta på bilder. En "tack"-kommentar får mig att hitta bilden som alla andra kommentarer.

Om några medlemmar har mycket bilder på fotosidan, och dessutom får mycket komentarer - så är det klart det kan bli mycket "tackande" (känner mig särskilt utsatt...). Men på det hela störs jag inte alls av detta. Det är ju en feedback från fotografen - som ju är en viktig ingrediens i bilddialogen.

Att egna kommentarer på egna bilder plockades bort från statistiken är däremot bra. Det gör det lättare för mig att se om jag fått några nya kommentarer från andra.

Annars måste jag bara påpeka än en gång: jag delar inte alls kritiken till "tackandet".
 

xxx

Guest
Terje!

Skillnaden blir ju bilder tagna av fotografer som skriver "tack" efter varje kommentar visas dubbelt så ofta på kommentarslistan, dvs. en gång när de får kommentaren och en gång när de tackar!

Om andra medlemmar då använder kommentarslistan för att hitta bilder hittar de med andra ord tackande fotografers bilder betydligt oftare. Kanske betyder det också att tackande fotografer får mer nya kommentarer än fotografer som inte tackar...?

Med vänlig hälsning
Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sture; Vad jag menar med min uppdatering är att jag också uppskattar dialogen under bilderna. Om någon frågar huruvida fotografen använt vaselin och stjärnfilter i kombination för att åstadkomma en grotesk effekt är det ju av intresse för andra som läser kommentarerna, men inte intressant nog för att vara bas för en diskussion i forumet.
 
ANNONS