Annons

Frågor från en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, är relativt ny på det här med digitalfoto. Jag har efter en del surfande här på fotosidan insett att det finns en hel del hjälpmedel för att manipulera/förbättra bilder i efterhand. Det jag undrar är egentligen följande:

Brus/kornighet ökar med ökad ISO-tal, detta brus kan reduceras med ett program som heter neatimage. När man reducerar brus, är det samma sak som "USM"? Dvs att göra bilden skarpare?Eller hur hänger det ihop, om det ens hänger ihop över huvud taget? Jag har photoshop 7. Vilka användbara verktyg finns där i? Brusreducering? Fixa skärpa?

Ni som kan får gärna reda ut begreppen lite ;)

MVH

Fredrik
 

Walle

Aktiv medlem
Nej, brusreducering är inte samma sak som USM. Snarare tvärt om, då Neat Image "smetar" ut en aning, så bilden kan uppfattas som mindre skarp.

Du kan aldrig göra en oskarp bild skarp, men med USM kan du "återhämta" viss skärpa, som i digitalkameror förloras i bl.a. Anti alias-filtret.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Walle skrev:
Nej, brusreducering är inte samma sak som USM. Snarare tvärt om, då Neat Image "smetar" ut en aning, så bilden kan uppfattas som mindre skarp.

Du kan aldrig göra en oskarp bild skarp, men med USM kan du "återhämta" viss skärpa, som i digitalkameror förloras i bl.a. Anti alias-filtret.
Okej, men kan man t.ex först köra neat image för att få bort kornighet/brus i bilden och sen köra USM för att "åtehämta" skärpa?

MVH

Fredrik
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ja det kan du

- Kör NeatImage på den fullstora bilden du har direkt från kameran.

- Anpassa sedan storleken till fotosidan

- Lägg sist på USM, men var försiktig. USM "skärper" bilden till priset av att det tillför brus, men genom att du kört brusredusering först slipper du skärpa upp det brus som fanns inledningsvis.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Re: Ja det kan du

arleklint skrev:
- Kör NeatImage på den fullstora bilden du har direkt från kameran.

- Anpassa sedan storleken till fotosidan

- Lägg sist på USM, men var försiktig. USM "skärper" bilden till priset av att det tillför brus, men genom att du kört brusredusering först slipper du skärpa upp det brus som fanns inledningsvis.
Okej tackar för infon.

Förresten, varför kan man inte lägga på USM på den fullstora bilden, eller går det bra?
 

leand

Aktiv medlem
vad är det med USM?...Är det program?? Jag använde me Dimage 7i. Hoppas nån förklar mig om där USM
//Leffe
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
leand skrev:
vad är det med USM?...Är det program?? Jag använde me Dimage 7i. Hoppas nån förklar mig om där USM
//Leffe
USM = Unsharp Masking. Det finns som funktion i olika fotoredigeringsprogram, bla. photoshop. Används (om jag har förstått det hela rätt nu) att få tillbaka skärpa efer att man tagit ner en bild i storlek. Som det skrevs i tidigare post, så kan man inte göra en suddig bild skarp.
 

leand

Aktiv medlem
Okej, men kan man t.ex först köra neat image för att få bort kornighet/brus i bilden och sen köra USM för att "åtehämta" skärpa?


Undrar nödvändig att skaffa Net Image program som PH7 inte klarar av brusreducering??? Det kostar smak.
//Leffe
 

andgi

Aktiv medlem
leand skrev:

Undrar nödvändig att skaffa Net Image program som PH7 inte klarar av brusreducering??? Det kostar smak.
Gimp har iaf några rudimentära brusreduceringsfilter men de är väl förmodligen inte i närheten av vad NeatImage kan åstadkomma. När det gäller Photoshop etc så har jag ingen aning.
 

bjanha

Aktiv medlem
Jonas Danielsson skrev:
har inte funderat över det påstående jag slänger ut nu men Photoshop har väl egna brusreducerings möjligheter?
Visst, och du kan manuellt sitta och rita i och jämna till ytor som upplevs som brusiga. Om du har några dagar över, vill säga. Allt går förstås att göra manuellt alt med funktioner som finns inbyggda i photoshop, men NeatImage gör det jävligt bra och ljusår snabbare.

Men sen kom Noise Ninja... ;-)
 

Lionheart

Aktiv medlem
Hejsan

Jag ställer min fråga i denna tråd för jag tror den klassar sig som en nybörjarfråga.
När jag fotograferar med min A1:a så väljer den nästan alltid lägsta bländartalet alltså 2,8. Varför är det bra? Då blir det väl väldigt litet skärpedjup. Har märkt när jag exempelvis tog foto på ett par radhus på 10-15 meters avstånd. Bara det huset jag fokuserade på blev skarpt, resten blev väldigt suddiga.

Borde man inte istället utgå ifrån att använda typ bländartal 4-6 eller nåt. Då kan man ju ändå använda en ganska kort slutartid. Då får man ju större skärpedjup.

Enda anledningen till att använda lågt bländartal är väl om man vill fokusera på ett specifikt objekt och få det andra runt om kring suddigt/oskarpt?
 
ANNONS