Annons

Skärpedjup!

Produkter
(logga in för att koppla)

lord_fantiz

Aktiv medlem
Hur långt blir skärpedjupet med de olika bländarna? Jag är ute efter en bländare som ger mig skärpa från 0-30 meter ungefär, men tar tacksamt emot mer info om bländare och skärpedjup.

/Robban
 

micro

Aktiv medlem
Det beror ju helt på vilken brännvidd du har, och fotograferingsavståndet. Skärpa från 0-30m är nog ganska omöjligt oavsett vilket objektiv du har, möjligen att det funkar med fisheye.
Men 2-30m skulle nog gå att ordna med 24-28mm och bländare 16 eller liknande.

Det är just att du vill börja på 0 som ställer till det. Går det bra med 10-40m istället är det ingen som helst match, men som sagt, då får nog berätta vilken brännvidd du syftar på först. Mvh Micke
 

micro

Aktiv medlem
Ett litet förtydligande bara. Du får alltså betydligt längre skärpedjup med ett vidvinkel än med ett tele vid samma bländarvärde. Avståndet till motivet spelar också in mycket. Ju närmare objektivets närgräns du kommer destå mindre skärpedjup får du kan man säga.

Ex. 400mm tele, f5,6, avstånd till motivet 3,5m = bara några centimeters skärpedjup (3,5m=mycket nära för 400mm)

Ett 24mm vidvinkel med samma bländare f5,6 och 3,5m till motivet skulle dock ha ett par METERS skärpedjup. Alltså är det inte bara bländare som bestämmer skärpedjupet. Mvh micke
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns ju lite olika sätt att se på det där. Personligen föredrar jag att säga att det bara är bländare och avbildningsskala som styr.

Men utan att gå in på den diskussionen föreslår jag att du laddar hem f/Calc och räknar själv på de objektiv och motiv du har.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
lord_fantiz skrev:
Hur långt blir skärpedjupet med de olika bländarna? Jag är ute efter en bländare som ger mig skärpa från 0-30 meter ungefär, men tar tacksamt emot mer info om bländare och skärpedjup.

/Robban
Skärpedjupet är ett intressant område att prata om. Sätter upp endel tanker om detta i nummerordning, om det går bra:

1) Ett skärpedjup från 0-30 meter är optiskt omöjligt.
2) Önskas enormt stora skärpedjup, skaffa fiberoptik (kostar multum...)
3) Skärpedjup från 0 meter är möjligt i kombination med extrem vidvinkel och mellanring, men det sträcker sig då inte längre än till max 8-10 meter.
4) Skärpedjupet ändras inte alls med brännvidd, bländare 8 ger samma skärpedjup på både 28mm och 400mm.
5) Skärpedjupet ändras enbart med avstånd till motivet, och i viss mån efter fokuseringsavstånd.
6) Ju närmare motivet desto sämre skärpedjup.
7) Vidvinkelobjektiven ger enbart sken av större skärpedjup, då motiven minskar kraftigt mot bakgrunden och därför verkar vara längre bort.
8) Längre avstånd till motiven, i kombination med större brännvidd ger dig större skärpedjup.
9) Önskas bättre skärpedjup i makrobilder, öka brännvidd och avstånd.
10) Önskas kortare skärpedjup i makrobilder, minska brännvidd och avstånd.

Några tanker som kan klargöra lite dina frågor kring skärpedjupet.
:)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Om du skaffar dig en ateljekamera (=bänkkamera)
Sinar, Szabad, Horseman, Linhof, Arca Swiss m.fl, m.fl. så kan du få skärpedjup från straxt framför frontlinsen till oändligheten och det har inte så stor betydelse vilken brännvidd du använder. Schimpflugeffekten fixar problemen.
Hasselblad flexbody eller arcbody duger också.
Us
 

Jacob vP

Aktiv medlem
lycka till

Visst... man kan lägga skärpeplanet med en storformatskamera, med vissa begränsningar dock. Du får nog bygga en lådkamera (är det inte så dom kallas - skokartongerna med hål i). Jag har för mej att det blir skärpa überalles med en sån.
 

Pergamot

Medlem
Läs punkterna 4-10 och försök att förstå sambandet mellan brännvidd och skärpedjup.

4) Skärpedjupet ändras inte alls med brännvidd, bländare 8 ger samma skärpedjup på både 28mm och 400mm.

8) Längre avstånd till motiven, i kombination med större brännvidd ger dig större skärpedjup.

9) Önskas bättre skärpedjup i makrobilder, öka brännvidd och avstånd.

10) Önskas kortare skärpedjup i makrobilder, minska brännvidd och avstånd.

Jag vet inte, men jag hänger inte med i resonemanget. Det ger mig ett dubbelt budskap. Påverkas skärpedjupet av brännvidden eller inte?

//Per
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Pergamot skrev:
Läs punkterna 4-10 och försök att förstå sambandet mellan brännvidd och skärpedjup.

4) Skärpedjupet ändras inte alls med brännvidd, bländare 8 ger samma skärpedjup på både 28mm och 400mm.

8) Längre avstånd till motiven, i kombination med större brännvidd ger dig större skärpedjup.

9) Önskas bättre skärpedjup i makrobilder, öka brännvidd och avstånd.

10) Önskas kortare skärpedjup i makrobilder, minska brännvidd och avstånd.

Jag vet inte, men jag hänger inte med i resonemanget. Det ger mig ett dubbelt budskap. Påverkas skärpedjupet av brännvidden eller inte?

//Per
Skärpedjup ändras enbart med att ändra avstånd. Jag tänkte mig några bildidéer och att fotografen önskade ha motivet i en särskild storlek. Då öker du ju brännvidden automatisk när du öker avstånd.
Ursäkta min otydlighet...
 

micro

Aktiv medlem
Terje: Visst tusan ändras väl skärpedjupet med brännvidden. Men iom att du med ett 400mm får gå längre bort från motivet än med 24mm så kompenserar väl fotograferingsavståndet för det.

Som i mitt första exempel.
En 24mm f5,6 inställt, avstånd till motivet 3,5meter. Här har du ju faktiskt ett ganska hyffsat skärpedjup.

Står du kvar på samma punkt men skruvar på 400mm gluggen och fokuserar på samma motiv, 3,5m bort och bländare 5,6 så har du ju inte mycket skärpedjup alls.

Ska man ha med HELA motivet som blev med i 24mm så får man ju dock backa lååångt om man ska använda 400an. Och DÅ kanske skärpedjupet börjar bli detsamma som man fick med 24mm, möjligtvis.
 

lord_fantiz

Aktiv medlem
Hmm kansek inte skulle ha varit så drastisk! de första 10 metrarna är inte de viktigaste i bilden! Så jag kan omdefinera till 10-30 meter! Har en 50 mm glugg som jag tänkte fota med! Om det skulle hjälpa!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det räcker bländare 8 till om man hyperfokuserar.
Med bländare 16 kan du få skärpa från oändligt till cirkus 4 meter.
 
ANNONS