Annons

Betala för medlemskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betala för funktioner?

  • beror på kostnaden

    Röster: 116 40.8%
  • helt ok

    Röster: 40 14.1%
  • aldrig

    Röster: 85 29.9%
  • kanske

    Röster: 43 15.1%

  • Totala väljare
    284
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi kommer inom kort att presentera två nya typer av medlemskap som kommer att ha en årlig avgift. Naturligtvis kommer att den nuvarande formen av medlemskap vara kvar, oförändrad och gratis.

Frågan är vad tycker du om att vissa funktioner på fotosidan.se kommer att kosta pengar i framtiden? Vi förstår naturligtvis att de beror på vad det är för funktioner, men fundera över grundfrågan; att betala för vissa saker på en webbplats såsom fotosidan.se
 

Sumpen

Aktiv medlem
Inte mycket kommer gratis och visst är jag redo att betala en slant för en värdeskapande tjänst. Min betaljningsvilja för nuvarande tjänst skulle nog kunna ligga på 50-100 kr per år, och kryddar ni mer fler värdeskapande funktioner skulle det kunna vara värt mer för mig.

Det ska bli intressant att se vad ni har skramlat ihop. Jag hoppas på en bättre nyhetstjänst (såsom foto.no).

/Erik
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Det är ju en avvägning man får göra.
Man får helt enkelt göra en beräkning på vad man får ut utav det och vad det kostar.

Om det är rimliga pengar man har råd att vara utan så varför inte. Som tidigare har sagts, inte mycket är gratis

MVH
Greve Nickon:cool:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Helt ok att betala, det tycker jag det är värt. Däremot finns det vissa strategiska områden där jag tycker det är viktigt att eventuella nya funktioner kommer alla till godo, t ex i bildkritiken för att göra det så lätt som möjligt för så många som möjligt att kommentera bilder.
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Instämmer med Jim att det är helt ok att betala för tilläggstjänster.
En fortsatt utveckling av fotosidan så länge "grundmedlemskapet" är gratis kommer ju oss alla tillgodo när intresset stiger och besökarna ökar i antal. Mkt positivt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om tilläggstjänsterna innebär ett verkligt mervärde så är det helt OK att betala för dem.

Jag kan föreställa mig att betalningsbenägenheten hänger ihop med vilken uppkoppling man har. De som stretar på med sega modem är nog tveksamma...
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Sätt en avgift på all form av medlemsskap. Och vips så blir sidan bättre och mer seriös. Alla bra bilder och även mindre bra tagna av nybörjare som ändå är seriösa fullkomligt drunknar i floder av familjealbumsbilder. Som någon sa, om det kostar pengar så tänker man sej för och alla som är ärligt intresserade av fotografi och inte har det alltför knapert är villiga att betala för något som ger mycket tillbaka. Att betala för att se svartvita suddiga bilder från en kompisfest i Åmål är inget som lockar. Jo, om den som sänder in bilderna har ett intresse av att lära sig och också kommenterar på andras bilder.... Speciella portfolios är bra, sätt avgiften högt . För låg avgift innebär oförändrad situation, 200 medlemmar laddar upp sina familjealbum till en kostnad på 20 kr per år.... Mervärde, reklamvärde etc. blir i förlängningen lika med noll.
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Tjänster utöver de som finns nu är helt ok att betala för. Att ändra en existerande tjänst från gratis till betalande kan lätt jaga bort medlemmar. Portfolios, mer utrymme osv är definitivt värt att lägga en slant för. Så länge man får ut nåt så finns alltid viljan att betala. Ökar dessutom kvaliteten så är det väl inget snack om saken.

Folk betalar ju för att få en prenumeration på FOTO och den tar 30 minuter att läsa. Här finns det nytt (i form av bilder som trots allt är huvudsaken) i stort sett varje dag.

Upp till 200 kr/år ska väl inte vara omöjligt att ta ut för de som är seriösa med sin hobby/jobb. Mer för rena marknadsföringstjänster kanske.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
"Att ändra en existerande tjänst från gratis till betalande kan lätt jaga bort medlemmar". Ja, exakt. Väldigt brutalt men VILKA medlemmar är det egentligen som skräms bort? Kanske dom som inte har så stort intresse av det här egentligen?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
gokväll,

notera dock att våra teori är att det INTE går att plötsligt ta betalt för det som tidigare varit gratis. Dvs befintlig saker ni har idag kommer vi inte att ta betalt för. Däremot tänker vi införa tilläggstjänster och ta betalt för dem.

/redaktionen
 

karijoha

Medlem
Som väldigt nybliven medlem och amatsö har jag redan lärt mig mycket från alla som bidrar till att göra denna sida så bra. Självklart är all denna info och kunskap värd att betala för. Har man ett seriöst intresse av att lära sig och lära ut så är nog inte det så mycket att diskutera – inte för min del i alla fall.

Men jag tycker inte heller att man helt plötsligt ska börja ta betalt för tjänster som finns nu på sidan. Däremot går det ju att vidarutveckla de tjänster som redan finns för betalande medlemmar. Det går ju till exempel att ha en separat bildbank som medlemmarna laddar upp som bara kan ses av betalande medlemmar. Då kommer man nog slippa mycket av familjealbumen... Med tanke på att denna sida är väldigt välbyggd som den är idag ska väl inte det vara några problem.

Behåll sidan som den är för alla idag och vidarutveckla tjänsterna för betalande medlemmar.

Tack redaktionen för en bra och välbyggd fotosida!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det går ju till exempel att ha en separat bildbank som medlemmarna laddar upp som bara kan ses av betalande medlemmar.
Då tycker jag man tappar hela grejen med fotosidan. Alla ska väl kunna se allas bilder?

Då kommer man nog slippa mycket av familjealbumen...
Vilka ska bedömma vem som ska få skaffa ett utökat medlemsskap? "Ledsen, men dina bilder är för familjeaktiga, du får inte skaffa ett betalkonto." Så tror jag inte att det blir, skulle ju inte funka.

Vi får väl se vad Elmfeldt & Co har i görningen.
 

karijoha

Medlem
Jag menar inta alls att någon ska bedömma vilka som ska vara med i olika forum. Tror att det blir en naturlig uppdelning mellan de som är seriöst intresserade av att få sina bilder bedömda ordentligt och de som laddar upp sina bilder för att det ändå är gratis.
 

more10

Aktiv medlem
Om dagens situation (medlemsskap och nu varande funktioner) kommer fortsätta vara gratis så ser jag inte alls nåt negativt i att de som vill ha mer, t ex bildbank, snyggare sidor, fler bilder etc ska ha möjlighet till detta mot betalning.

Men det är nog viktigt att alla bilder ska kunna ses från samma ställe (t ex via "kommentera nya bilder"). Om man måste hitta bilderna på olika ställen är det nog risk att vissa grupper blir lidande i kommenterandet.

M.
 

karijoha

Medlem
Svår ballansgång om man vill behålla något som det är men samtidigt vidarutveckla de. Det är lätt att "skrämma iväg" några, men troligtvis tycker andra att det blir desto mer intressant.

För mig är fotosidan.se så mycket mer än bara att bedöma andras bilder och få synpunkter på sin egna. Ett härligt forum med en massa kunskap. Så det är ju inte ens säkert att just denna funktion är inblandad i en eventuell förändring.

Är övertygad om att redaktionen har något bra på gång. De nya funktionerna får gärna fungera bätter i Mac-miljö oxå. Funkar inte alltid att stänga av DHTML...

:)
 

pettersson

Aktiv medlem
Jag skulle kunna tänka mig att betala typ en 50lapp per år för precis det jag får nu. Ingen vill väl jobba gratis (det är ju inte Sovjet)ja utom elmfeldt och lind.

Men jag tycker att ni som inte vill betala är ganska snikna.

Men detta är ju upp till admin att avgöra.

För utökade uppladningsmöjligheter av bilder skulle väl ett rimligt pris ligga run 100-150(-200?)kr.

För att återgå tillförsta punkten så är ju inte 50kr ör mycket att avvara för någon (förhoppningsvis). (Det är som med piratkopierade program. Betalar man inte ska man inte ha programmet, ingen jobbar ju gratis. Även så att jag själv kör en del kopierat)
men i alla fall skulle det ändå solla bort dom minst intreserade som kanske skaffade medlemsskap för att ställa EN fråga i forumet el. dyl.

BLÄÄÄÄ vad det blev rörigt!!!!!!!!!

Andreas.
 

davidh

Aktiv medlem
Är personligen inte särskilt positiv till att betala. Den här siten/mötesplatsen såsom den varit hittills är fantastiskt bra.

Förstår dock att ni vill få ut lite flis för allt jobb ni lägger ner. Hoppas verkligen inte att det går ut över de medlemmar som väljer att stå utanför.

Vad gäller finansieringen så tror jag nog att reklam på sidan kan vara ett steg i rätt riktning. Då menar jag utöver de två upp till höger.
 

Bjarne

Aktiv medlem
En stor del av finessen med fotosidan.se är just att det är fritt medlemskap. Hade det kostat något från början hade jag troligen inte gått med. Nu är frågan vad som händer om avgifter införs? Jag tycker inte det skall finnas avgifter för att delta i diskussioner, lägga in och kommentera bilder, läsa artiklar, lägga in och läsa radannonser, d.v.s. de grundläggande funktionerna.

Frågan är då vad man skulle kunna ta betalt för? Jag inser att det naturligtvis kostar en del att hålla sidan igång med datorer, diskutrymme m.m. Vem betalar för det idag? Annonsörerna? Å andra sidan har ett visst "beroende" uppstått, jag vill gärna kolla på sidan då och då. Men hur mycket är det värt? Kommer jag att gå över till utländska liknande sidor istället? Då går jag å andra sidan miste om nytheter på fotofronten i Sverige... Å andra sidan läser jag FOTO och är med i en fotoklubb...

Det här blev visst mest resonemang... det beror nog på att jag inte riktigt vet hur jag skulle göra - och vad som kommer att ingå i betaltjänsterna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS