Annons

Årets Hasselbladsvinnare-Förtjänar han priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Årets hasselbladspristagare presenterades igår på hasselblads center.
Kanadensaren Jeff Wall är den som troligen får det.
Det som gör mig fundersam är varför han får det.
Hans bilder är för mig inget märkvärdiga och han lägger ner mycket tid på dessa bilder.
http://www.hasselbladfoundation.org/bilder/wall/The-Flooded-Grave.jpg är en av hans bilder. Han jobbade i två år med denna.
Jeff Wall använder mycket skådespelare i sina bilder som spelar upp scener som man lätt skulle kunna ta på en vanlig gata.
Dessutom datormanipulerar han sina bilder.

Det har ju varit långa diskussioner här på fotosidan om att manipulera sina bilder. Tydligen så anser Hasselblad att det är helt ok.

Jag vet att det är lätt att vara kritisk, men jag förstår inte varför Hasselblads-juryn kom fram till honom.
Kan det vara så att det anses fint att välja en kandidat som ingen annan förstår sig på?
Det är som nobelpriset i Litteratur. Klubben för inbördes beundran.
Synd att Hasselblad hänger på den trenden

Ni kan läsa en artikel om Jeff Wall http://www.hasselbladfoundation.org/wall_sv.html
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nä, av de två bilderna jag såg fattar jag ingenting... Måste se flera av honom för o haja varför han fick priset.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Känner tyvärr inte alls till honom, så det är svårt för mig att uttala mig om han verkligen förtjänar priset.

Jag undrar däremot lite stillsamt när mobbningen ska vara över i från juryn; som t.ex. när den första naturfotografen ska få det priset?

Så hög klass som där är på många naturfotografer runt i världen, så kan jag inte annat än att suckande konstatera när mobbningen/nonchalerande av naturfotografi är över.

Hoppas nu att någon i juryn får se detta inlägget...

en besviken
Terje

PS! Ernst Haas fick riktigtnog priset i 1986, men han var ju allt annat än en renodlad naturfotograf.
 

skalmac

Aktiv medlem
Vet inget om vad juryn går på, men det kanske är lite som Nobelpriset i litteratur, nu ska vi ta något knepigt som bara bibliotikarier har hört talas om (känns så för mig i allafall ibland)
 

Hassan

Aktiv medlem
Håller med om att bilderna inte känns speciella.
Om man läser juryns motivation så beror valet till viss del av vad han gör med bilderna.

"De visas som stora färgbilder på genomskinlig film placerade i ljuslådor av aluminium av samma slag som de som vanligtvis används inom reklamen. Detta var ett nytt visuellt grepp (sedan dess ofta imiterat) som ger samma känsla och utstrålning som filmbilden, samma storlek och värdighet som traditionellt måleri och samma tyngd och realism som gatufotografin. Gatubilden blev ”monumentaliserad”, inte enbart beroende på storleken utan också på komplexiteten."

Jag har sett något liknande i nya pir F på Arlanda där man har hängt upp stora genomskinliga porträtt i ljusshakt. Mycket effektfullt.

/ Hasse

Jag såg att citatet inte var från juryns motivation utan från bakgrundsbeskrivningen. Sorry.
 

janm

Aktiv medlem
Wall säger ju själv att han inte är fotograf, utan en konstnär som använder fotografi som medel. Jag tycker inte valet av Wall är särskilt förvånande, med tanke på att Cindy Sherman och Hiroshi Sugimoto fått priset tidigare. Trenden verkar var att ge det till samtida konstnärer som använder foto som uttrycksmedel.
Den samtida konsten handlar väldigt lite om "snygga bilder", oavsett om det är måleri, video, foto, etc. Sen kan man ju fråga sig om Hasselbladspriset ska vara ett konstpris eller fotopris... bra fotografi behöver inte vara konst.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Har jag tyvärr inte lagt på minnet... Men kanske andra medlemmar här på fotosidan kan tipsa om.

Följer egentligen inte med så där fruktansvärt mycket på den fronten - om du ursäktar...

fotohälsningar
Terje
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Följer egentligen inte med så där fruktansvärt mycket på den fronten - om du ursäktar...
Det är lugnt Terje. Själv ser jag inte skillnad på gran och tall;-)

Hasselblad Foundation hittade jag hela listan.

HASSELBLAD AWARD WINNERS

The following photographers have received the award. They are listed here by year and name, and the place where they were living at the time of the award.

1980: Lennart Nilsson, Stockholm, Sweden
1981: Ansel Adams, Carmel, California, USA
1982: Henri Cartier-Bresson, Paris, France
1983: No award granted
1984: Manuel Alvarez Bravo, Mexico City, Mexico
1985: Irving Penn, New York City, New York, USA
1986: Ernst Haas, New York City, New York, USA
1987: Hiroshi Hamaya, Tokyo, Japan
1988: Edouard Boubat, Paris, France
1989: Sebastião Salgado, Paris, France
1990: William Klein, Paris, France
1991: Richard Avedon, New York City, New York, USA
1992: Josef Koudelka, Prague, Czechoslovakia
1993: Sune Jonsson, Umeå, Sweden
1994: Susan Meiselas, New York City, New York, USA
1995: Robert Häusser, Mannheim, Germany
1996: Robert Frank, New York City, New York, USA
1997: Christer Strömholm, Stockholm, Sweden
1998: William Eggleston, Memphis, Tennessee, USA
1999: Cindy Sherman, New York City, New York, USA
2000: Boris Mikhailov, Charkov, Ukraine
2001: Hiroshi Sugimoto, Tokyo, Japan
2002: Jeff Wall, Vancouver, Canada
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Tre svenskar - men ingen norrman, ingen dansk och ingen finne (eller islänning för den del). Resten av Norden verkar inte existera för svenskarna...

Kanske är det just därför norrmännen, finnarna och danskarna (kanske också islänningarna för den del) har kommit längre på alla plan inom fotograferingen...:D :D :D

fotohälsningar
Terje
 

gunte

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Men de är ju så jäkla lika...

Ja tydligen är dom det för vissa:Ekorrn satt i granen,skulle skala kottar,hoppa han från TALLEGREN ?!!!

Terje:Du är välförtjänt av Hasselbladspriset men det går nog inte så länge du har Nikon skrivet i pannan,hehehehe...
mvh/gunte..
 

xavslut

Avslutat medlemskap
gunte skrev:



Ja tydligen är dom det för vissa:Ekorrn satt i granen,skulle skala kottar,hoppa han från TALLEGREN ?!!!

Terje:Du är välförtjänt av Hasselbladspriset men det går nog inte så länge du har Nikon skrivet i pannan,hehehehe...
mvh/gunte..
Tack för den du Gunte:cool: Nej, jag är nog oaktuell - måste bli 40 år äldre först... Men nog finns där många andra naturfotografer som mer än väl borde vara förtjänt det priset. Om det nu ska vara ett riktigt fotopris. Är så förbannat trött på att naturfotograferna tystas bort från "finkulturen". De måste vara fullständigt insnöade (ursäkta mina hårda ord...)

Nikon stär inte skrivit i pannan... *kollar i spegeln* Om Minolta skulle få för sig att sponsra mig till över hårfästet byter jag märke direkt!!!:D
 
ANNONS