Annons

Egna alternativa tekniker för experimentell fotoframställning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
iris skrev:
Hej Helena.
Jag håller själv på med alternativa processer såsom gummitryck fotogravyr på koppar cyanotopi.
Naturligtvis printar jag vanliga silverkopior och jag älskar att stå i mörkrummet.
Jag tror att att det är viktigt att fortsätta med dessa hantverks processer i denna digitala tidsålder.
Maria Ahlberg.
Jag skulle verkligen älska att se några av dina bilder!
Kommer du att lägga upp några snart?
 

ariadne

Aktiv medlem
"MŒnga Šldre processer har krŠvt hŒrda negativ mŠttade med information vilket har varit svŒrt att fŒ fram med de filmer som tillverkas idag och dŒ kan man gšra ett negativ i datorn och som mansen fŒr utskrivit pŒ t.ex. en lambdaprinter och den som kan skilja pŒ en sŒdant negativ eller ett klassiskt neg mŒste vara oerhšrt driven"

hur menar du då lasse? att göra ett negativ i datorn? lät intressant

( snälla, fixa till bokstäverna:))
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Då ska vi se om jag slipper alla konstiga tecken. Jo man kan skriva ut på så kallad overheadfilm i oika skrivare men det kan vara svårt att få det jämt. B.la Crimson har en anläggning som exponerar in direkt från en datafil på film, det heter Lambda. Det är också ett sätt att få fram ett bra negativ.
Annars är det storformat som gäller. Saltpapper t.ex behöver ett svärtningsomfång på 2,0 - 2,2 för att ge " bra " resultat och det är hårt det.
Det har varit och är problematiskt att göra negativ då de flesta bra filmer för negframställning till dessa processer har försvunnit från marknaden. Därför ar det viktigt med alla olika tips och funderingar från olika håll.
mvh
Lasse
 

mårten

Aktiv medlem
Om man kopierar på ett grovt grängat papper, som jag gjorde med mina saltbilder, behövs inte negativ av så hög kvalitet. Att skriva ut dem på overheadfilm med en bläckstråleskrivare fungerar mycket bra. Laserskrivare fungerar också, men ger ett raster som inte är så vackert.
 

ariadne

Aktiv medlem
" ett grovt gängat papper"

du talar om fotopapper nu va? vilket fotopapper faller under denna kategori och vilket skulle du rekommendera?
 

mårten

Aktiv medlem
Nej, nej. Ett grovt grängat papper är ett papper med en grov ytstruktur, eller skrovligt helt enkelt. Det minskar skärpan en aning i fotografiet, men ger en ganska angenäm textur, både för ögat och fingrarna.
Jag använde akvarellpapper. Papper för koppartryck ska fungera bra också har jag hört. Det beror ju förstås vilket förfarande man håller på med.

Anna, vilken process är du intresserad av?
 

ariadne

Aktiv medlem
det vet jag inte, jag vet inte vilka det finns:)

nej, men jag tänkte testa att göra ett negativ från en digital bild, alltså skriva ut på en overheadfilm i skrivaren och sedan använda det som ett negativ i förstoringsapparaten.

det här med akvarellpapper låter ju intressant, men det var alltså inte det jag främst undrade över. finns det några relativt enkla metoder för att få sin bild på ett akvarellpapper? är det emulsion som du stryker på pappret då som du kör med?
 

mårten

Aktiv medlem
Relativt enkla? Ja, har du silvernitrat, koksalt och gelatin i köket är det enkelt...

Nej, ärligt talat så är saltpapperskopiering (titta på mitt album '1834') ganska lätt. Kan du bara hitta kemikalierna så behövs ingen häftig specialutrustning. Gummitryck har jag aldrig provat, men det är nog mycket mer avancerat. Cyanotypi kräver en del giftiga ämnen, inte säker på hur svårt det är heller. Saltpapper är bra för en nybörjare (som mig till exempel).

Det finns en bra länk i mitt album. Kolla där och maila gärna mig om du har fler frågor.
 

mårten

Aktiv medlem
Oj, jag svarade ju inte på din fråga.

Scanna in en bild. Gör den till ett svartvitt negativ i Photoshop eller motsvarande. Skriv ut på overheadfilm. Kontaktkopiera.
 

ariadne

Aktiv medlem
okej, tack mårten! ska kolla upp det där med saltpapperskopiering. jag vill jobba relativt snabbt, orkar inte med omständiga processer, inte min grej riktigt...
 
ANNONS