Annons

Olympus OM-D

PMD

Aktiv medlem
Äntligen!

Mediamarkt, Heron City, har E-M5-kit i silver i lager.

Nu snabbt hem och ladda så kanske jag hinner med några provskott innan det är sovdags.
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Det jag fick höra av den europeiske produktchefen var att E-5 ska finnas kvar tills en efterträdare i OM-D-serien kommer. Det är inte så svårt att lova. De har nog E-5:eek:r på lager så det räcker och blir över en bra tid framöver.
Samtidigt så skulle det kunna vara en relativt enkel produktutveckling att stoppa in sensorn och lite annat från E-M5 i E-5:an och kalla det en ny modell. Det skulle kunna ge lite andrum medan de jobbar på en M43-kamera med snabb följande autofokus.

För övrigt så tror jag att fasdetekterande af är på väg bort på lång sikt. Detta för att fas-af i princip är hårdvara medan kontrast-af är mjukvara. Allteftersom processorerna i kamerorna och utläsningshastigheten från sensorerna blir snabbare så kommer kontrast-AF att bli bättre, tills enda praktiska skillnaden är att det behövs en fasdetektor för fas-AF men inte för kontrast-AF. Vänta några år så...
 

phool

Aktiv medlem
Mediamarkt, Heron City, har E-M5-kit i silver i lager.

Nu snabbt hem och ladda så kanske jag hinner med några provskott innan det är sovdags.
Åhh! Grattis per :) hoppas du får massa glädje, har kännt på den på mm västerås. En riktigt trevlig kamera.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Mediamarkt, Heron City, har E-M5-kit i silver i lager.

Nu snabbt hem och ladda så kanske jag hinner med några provskott innan det är sovdags.
Oj det var snabbt jobbat. Nu är jag avis på dig. Ska bara sälja min 7D först så ska jag också köpa.
Du får lov att delge dina erfarenheter av kameran. Och gärna lite provbilder.
Vad gav du för kameran?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 

janke

Aktiv medlem
Så sa försäljerskan också. :)
Fick min för 11990 med kitobjektivet plus olympus 40-140 mm objektiv på mediamarket kameran hade stått som demo ett par dagar fint pris tycker jag.Det är väl inte så många som går o klämmer på olympus när nikon o canon svämmar över på hyllorna-:)
 

PMD

Aktiv medlem
Fick min för 11990 med kitobjektivet plus olympus 40-140 mm objektiv på mediamarket kameran hade stått som demo ett par dagar fint pris tycker jag.Det är väl inte så många som går o klämmer på olympus när nikon o canon svämmar över på hyllorna-:)
Ja, det var ett riktigt bra pris. Det verkar ofta vara lättare för butikerna att slänga med någon extrapryl på köpet istället för rabatt när man försöker pruta. I ditt fall var det en rktigt bra extrapryl du fick med :)

Själv är jag tämligen ovillig att köpa ett demoexemplar av någonting överhuvudtaget, såvida jag inte får rejäl rabatt, sådär en 50% eller så.
 

PMD

Aktiv medlem
För att ett demonstrationsexemplar hinner bli ganska slitet på rätt kort tid. Jag vill minimera risken att en ny grunka jag köper har något fel. Visst får man lika mycket garanti på ett demo-ex som på ett exemplar som aldrig varit uppackat, men det hjälper inte mot att det är väldigt tråkigt att behöva reklamera.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
För att ett demonstrationsexemplar hinner bli ganska slitet på rätt kort tid. Jag vill minimera risken att en ny grunka jag köper har något fel. Visst får man lika mycket garanti på ett demo-ex som på ett exemplar som aldrig varit uppackat, men det hjälper inte mot att det är väldigt tråkigt att behöva reklamera.
Fast å andra sidan är ju ett demoex väl testat. De fel som är rapporterade på E-M5 är saker som inte har fungerat som de ska redan när kameran var helt ny. Dessa fel bör ju i så fall redan vara upptäckta på ett demoex, förutsatt att det verkligen är använt och inte bara har stått på en hylla med oladdat batteri.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tvivlar lite på att ett demoexemplar testas speciellt mycket. Åtminstone inte tillräckligt mycket för att man ska upptäcka subtila fel. De flesta som hanterar ett demo-ex gör inte så värst systematiskt.

Jag har sett alltför många demo-ex (men då mest gällande elektronik i allmänhet, och inte just kameror i synnerhet) som har varit glappa lite här och var, vilket jag tolkar som att de har hanterats ganska vårdslöst, eller kanske helt enkelt bara hanterats väldigt mycket.

Som sagt kan jag tänka mig att köpa ett demo-ex men då ska det vara rejält rabatterat.
 

PMD

Aktiv medlem
Första intrycken av E-M5

Jag har haft lite för mycket annat att göra sen jag köpte kameran, så jag har inte hunnit använda den så jättemycket, men här är mina första intryck ändå.

Trots litenheten går den rätt bra att hantera. Den är något större än min E-PL3 vilket är bra ur hanteringssynpunkt, men mindre bra ur transportsynpunkt. Rattarna på ovansidan är hyfsat lättåtkomliga. Jag tror också att de kommer att kännas ännu bättre med lite vana.

Huset känns mycket gediget, men batterluckan känns lite vek. Det tycks vara standard på alla kameror som inte hör till översta proffsklassen att ha halvtaskiga batteriluckor. Man får väl vara lite försiktig.

Pekskärm är rätt kul! Jag lekte lite med den i ett köpcentrum i lördags, och tog en del bilder på folk som inte verkade märka alls att jag fotograferade. Att man kan vinkla skärmen hjälper till i sådana situationer.

Det känns som att det tar för lång tid för kameran att byta mellan skärmvisning och EVF. När jag tar upp kameran till ögat är det mörkt i sökaren en kort stund (väldigt kort, men tillräckligt för att märkas) vilket irriterar lite. Jag måste kolla om det går att stänga växlingen och alltid ha på EVF:en istället. På min E-PL3 måste jag trycka på en knapp för att växla mellan EVF och skärm, och det känns bättre. Då har jag alltid kontroll över var sökarbilden visas.

På E-PL3 sitter videoinspelningsknappen på baksidan av kameran, lagom åtkomlig för tummen. Den knappen har jag bytt funktion på till att istället vara "AF-ON", vilket jag tycker fungerar jättebra (och som jag är van vid att ha från mina tjockkameror av Ett Annat Märke).
På E-M5 sitter istället videoinspelningsknappen ovanpå kameran, bredvid den vanliga slutarutlösarknappen vilket gör att den inte passar att göra om till AF-ON. Istället får man använda FN1-knappen som AF-ON. FN1-knappen sitter lagom till för tummen, men den knappen är lite mindre och inte lika trevlig att trycka på som videoinspelningsknappen på E-PL3.

Jag provade lite att ha kameran i seriebildstagning, och tillsammans med den ursnabba autofokusen så var det omöjligt att ta färre än 4-5 bilder. :)
9 bilder per sekund är rätt snabbt. Det kan man nog ha rätt mycket glädje av i vissa situationer.

Jag har inte detaljgranskat bilder tagna med 12-50-objektivet, så mina synpunkter på det begränsas till handhavandet. Det känns lite väl långt, men å andra sidan har det ju ett rätt rejält zoomomfång och har intern zoom samt intern fokus (det ändrar aldrig storlek). Det senare är nog nödvändigt för att lyckas vädertäta det någotsånär.

Apropå vädertätning så funderar jag på om det behövs ett filter på för att objektivet ska vara tätt. Jag har inte hittat några uppgifter om det, så om någon vet så är jag tacksam för upplysningar.

Motorzoomen är säkert bra vid videofilmning, men för stillbild föredrar jag den manuella zoomen. Det går väldigt snabbt och enkelt att växla mellan motorzoom och manuell zoom genom att dra zoomringen framåt/bakåt.

Den manuella fokuseringsringen på objektivet tycker jag går för lätt. Utan att ha jämfört noga, så har jag intrycket att den går lättare än på allla mina andra m4/3-objektiv.

Objektivet känns ganska rejält byggt men är, som alla m4/3-objektiv jag har använt, väldigt lätt, så det känns som att man bör hantera det hyfsat varsamt.

En lite reflektion: jag placerade E-M5:an bredvid en OM-1:a och Maitani var verkligen ett geni som lyckades göra en så liten kamera för 40 år sen. OM-1 och OM-2 är inte mycket större än E-M5 men har en nästan fyra gånger så stor "sensor". (Jo, det finns andra skäl än sensorstorlek som gör att en digitalkamera inte kan göras riktigt lika liten som en analog kamera, men ändå ...)
 
ANNONS