Annons

Vad fibblar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad fibblar du mest med?

  • tekniken

    Röster: 14 15.4%
  • bildkomponeringen

    Röster: 41 45.1%
  • exponeringen

    Röster: 18 19.8%
  • inget, skjuter från höften och chansar

    Röster: 12 13.2%
  • inget, tillhör den effektiva typen

    Röster: 6 6.6%

  • Totala väljare
    91
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
När du är ute och fotograferar vad spenderar du mest tid på?

Håller du på och meckar med kamerainställningarna eller att fixa till så stativet står helt horisontellt (dvs strular med tekniken) eller komponerar du bilden i 30 minuter (så motivet hinner försvinna eller modellen tröttnar) eller gör du en massa olika mätningar för att vara säker på att få en korrekt exponering eller tillhör du kategorin som skjuter från höften? Eller tillhör den kategorin som effekivt tar den tänkta bilden.

Vill du så prata ut här nedan.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Jag "slänger" alltid iväg en bild utan stativ och med fullauto på kameran för att vara säker att jag åtminstone har en bild som går att använda.
Annars håller jag nog på en hel del med exponeringen, tar gärna två-tre bilder med olika exponeringsvärden om det är ett motiv eller tillfälle som inte återkommer.
 

acke

Avslutat medlemskap
Luddigt formulerad fråga

:confused: Det är omöjligt att ge ett enda svar på den frågan - det beror ju helt på vad man fotograferar. Vissa situationer är statiska och då kan man fippla med allt hur länge som helst. Andra situationer varar bara i bråkdelen av sekunder - då hinner man inte fippla alls.

Så jag avstår från att rösta.

En mer relevant fråga vore kanske: Vilket moment i fotograferandet tycker du är svårast att behärska? :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tanken var just att det skulle vara lite luddigt.

Samtidigt tänkte jag att kanske olika fotografer kanske skulle känna att de hade en sida hos dem som var mer framträdande. Självklart är situationen avgörande, men det kan ju ändå betyda att vissa koncentrar sig mest på komponering och tycker tekniken är en bisyssla och tvärtom. Andra kanske tycker att både teknik och exponering försvårar och därför kör på program...

Vad vet jag. Jag låter frågan vara som den är och så kommer en tydligare fråga nästa vecka.

//david
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jobbar mest med kompositionen
Även om det går att fixa till i mörkrummet så känns det bättre att ha kompnerat bilden redan i sökaren.:)
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Det jag tycker är allra svårast är att kontrollera exponeringen. Strävar att nå det stadium i mitt fotande då jag kan känna exakt hur exponeringen blir. Måsta ofta bränna ett par rutor på ett viktigt motiv för att vara säker, och ändå är det pirrigt att vänta på framkallningen. Antar att det är därför jag kvalar in bland amatörerna. Komponering och sånt går ju fort, så jag fibblar mest med tid och bländare.

/ pj
 

Helena

Aktiv medlem
Jag fibblar fan med allt så jag skrev att jag itne fibblar med någonting :p

Exponering är väl teknik i allra högsta grad? :)
 

Isse

Ny medlem
När jag väl ser nått jag vill fota brukar jag först ta ett kort med allt ställt på auto.
Sedan brukar jag prova att ställa in kameran lita annorlunda mot vad automatiken ville, bara för att se om det blir bättre, det blir sällan det:(

I omröstningen fick det bli exponeringen...
 

thniels

Medlem
Jeg skyder mest fra hoften, så det svarede jeg. Dog er jeg enig med dem som mener at det beror på situationen. Jeg bruger sjældent programmerne på kameraet, mest fordi jeg ikke rigtigt kan forudse hvad de gør ved mit billede ;). Eksponering tænker jeg kun på når jeg tager sort/hvid billeder, fordi det er svært at ændre på lyset i et farvebillede uden at farverne kommer ud af balance. Komposition tænker jeg meget på når jeg er i humør til det, og så kan jeg faktisk godt tage gode billeder :cool:.

- thn
 

gunte

Aktiv medlem
Jag gav mitt svar på ljusblå..men det är som ulf säger,tillfället får bestämma..jag lägger annars mest tid vid komponering och skärpedjupskontroll-knappen..att slänga iväg en bild på måfå som en del tycks göra är slöseri med film..
mvh/gunte..
 

more10

Aktiv medlem
Av dessa alternativ så är det mest exponeringen. Jag känner samma som Pär-Joel, man vet aldrig om det blir för mörkt eller ljust förrän efter framkallningen. Men jag strular även med skärpeinställning (manuell fokus) många gånger. Är det för mörkt, ocentrerat eller rörligt objekt så fajtas jag hårt med prismat. Men man saknar väl erfarenhet:cool:
 

Helena

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:


Visst, men jag tänkte nog mer på. "vad var nu den knappen till för?" frågor.. :)
Knappar? Nej dom skiter jag fullständigt i :)
Lämnar aldrig något till slumpen om jag tar en "riktig" bild, alltid automatiskt... Ska det va så ska det va!
 

pgy

Aktiv medlem
Frågan är om man går från film till digitalt, "slutar" man komponera bilden då? Det är ju en lätt sak att tex ta bort ett staket eller liknade i efterhand.

Kör man med dia så är det ju i princip kört om man komponerar fel när man trycker av. S/v är lite mer tollerant då man kan beskära osv. vid kopieringen.


Mvh Peter
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
intressant fråga. den tycker jag att du skall ställa i digitalforumet så kan vi diksutera vidare på den där.
 

kaw

Aktiv medlem
Det är väl inte så ofta som det är uppenbart hur kompositionen ska vara för att vara bäst - skärpa, skärpedjup och exponering däremot är mycket mer konkret.

Inte ens om det är ett kontrastrikt motiv tycker jag det borde ta längre tid att bestämma vad som ska vara "rätt" exponerat än att hitta den rätta bilden i sökaren.
 

Helena

Aktiv medlem
kaw skrev:
Det är väl inte så ofta som det är uppenbart hur kompositionen ska vara för att vara bäst - skärpa, skärpedjup och exponering däremot är mycket mer konkret.

Inte ens om det är ett kontrastrikt motiv tycker jag det borde ta längre tid att bestämma vad som ska vara "rätt" exponerat än att hitta den rätta bilden i sökaren.

Jag skiter i att ta bilden om inte ljuset är rätt... På så vis så slipper man tänka på exponeringen :p
 

Jennys

Medlem
fibblar och fibblar...

Jag försöker fortfarande lära mig min nya kamera. Vill att allt ska sitta i bakhuvudet så att jag vet vad jag ska göra när jag vill uppnå en viss effekt. Mitt svar är alltså att just nu handlar det mest om teknik och mina bilder är så fruktansvärt tråååkiga :/. När jag hade min manuella kamera, koncentrerade jag mig mycket mer på att komponera bilderna, d.v.s. kollade hur saker och ting stod i förhållande till varandra, vilket skärpedjup som skulle passa bäst och såg till att det skulle bli rätt exponerat. Svarade jag på frågan, tro? ;Þ
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kent Ola. Har du lust att ställa din sista fråga i något av forumen, så kan vi fortsätta den diskussionen där. Där en bra fråga och det skulle vara kul att se vilka svar du får, och därför är det bättre med en egen diskussion.
 

FredrikB

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Jobbar mest med kompositionen
Även om det går att fixa till i mörkrummet så känns det bättre att ha kompnerat bilden redan i sökaren.:)
Samma här, jag försöker alltid beskära bilden i sökaren för att sedan kopiera hela negativet. Det är det jag jobbar mest med, generellt.

Exponeringen brukar inte bli bara en, utan 2-3-4 stycken, beroende på ljusförhållandena givetvis. "Slänger" sällan iväg bilder, utom med min lilla LOMO förstås. :D

/Fredrik
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS