Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många fototidningar köper du i månaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hr många fototidningar köper du i månaden?

  • inga

    Röster: 30 32.3%
  • en

    Röster: 41 44.1%
  • två

    Röster: 14 15.1%
  • fler

    Röster: 1 1.1%
  • inte varje månad, men varannan

    Röster: 7 7.5%

  • Totala väljare
    93
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

acke

Avslutat medlemskap
Tyvärr finns det ingen riktigt bra och lärorik svensk fototidning för avancerade hobbyfotografer. FOTO har iofs en del bra bildreportage, men de tekniska artiklarna ger ingenting nytt för den som har hållit på med foto några år. FOTO tragglar om samma ytliga teknik år efter år. Har man läst en årgång så har man läst alla...

Tidningen Fotografi var mycket bra så länge den drevs av Lars Kjellberg i Helsingborg. Då fick man lära sig något nytt i varje nummer. Det var tider, det! När Fotografi sedan flyttade till Sthlm och så småningom döptes om till Bild, då gick det snabbt utför. Jag är inte förvånad (och inte heller ledsen) över att Bild försvann...

Jag efterlyser en svensk fototidning som har både bra bildreportage och lärorika tekniska artiklar!

Den enda fototidning som jag prenumererar på just nu är kvartalstidskriften Camera Natura, som helt fokuserar på nordiskt naturfoto (ingen teknik). Den är bra men rätt dyr. Kolla här: http://www.cameranatura.se/
Medlemmar i Vårgårda FK (Sveriges största FK) får rabatt på prenumerationsavgiften.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Som det verkar så kan ju FOTO fortsätta lunka på som de alltid gjort i Svedala. Trist. I brist på annat svenskt så betalar jag för att få den på posten. Men de borde vara dags även för de sista nittitalisterna att byta skrud nu. Ny layout, ny bindning och annat papper skulle nog göra susen tror jag. Och in med färskt folk.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag prenumererar på FOTO och även om den inte innehåller så mycket tekniska artiklar tycker jag den är jättebra. Jag har den för att hitta insperation och det lyckes den bra med. Teknik kan jag läsa om på annat håll. Jag tycker även att den håller hög internationell standard. Jag gillar inte de amerikanska och engelska tidsskrifterna. De verkar mest koncentrera sig på att sälja annonser än att visa bra bilder. Däremot så verkar de tyska och franska tidningarna hålla hög standard, fast då fattar man ju inte vad de skriver så det skiter sig det också.

Det finns en svensk tidning till som skulle kunna vara bra och det är fotografisk tidsskrift. Fast jag får alltid kännslan att man inte gör sig besvär om man inte är yrkesfotograf och medlem i SFF. Senaste numret fanns det någon länk till en fil som kunde hjälpa en att kalibrera skärmen, när man sedan följde den så visades det sig att det behövdes login och password för att komma åt filen. Något man bara får om man är medlem i SFF vilket man endast blir om har sin huvudsakliga inkomst från fotografisk verksamhet. SNÅLT!!!

Slutligen så finns det en tidning till på svenska men som egentligen inte är en fototidning nämligen National Geographics. Att utnyttja andra tidningar för att bli bättre fotograf tror jag på. Gillar man att fotografera bilar så kanske någon av de motortidningar som finns en bra insperationskälla.

/Maverick
 

pgy

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Practical Photography. En engelsk tidning med faktiskt ganska lite annonser. De som finns är dessutom samlade i slutet av tidningen. Bra bilder och hög kvallitet på fotograferna. Där har FOTO mycket att lära.
En annan relativt ny tidning är Black and White Magazine (eller något liknande). Den är kanon om man gillar sv/v.
 

Barkis

Guest
Jag tycker inte att det finns någon riktigt bra svensk fototidning som är värd att prenumerera på.
Engelska fototidningar, bl.a. 'Practical Photo' tycker jag dock lär ut en del både för amatörer och för de som är snäppet över.
 

littos

Aktiv medlem
Det varierar hur många det blir...

FOTO får jag hem i lådan, en del nummer ger mer än andra, kan man väl säga. Men hellre en tidning med "ytlig" teknik och en hel del bilder, än ingen tidning alls.

Annars brukade jag tidigare köpa Practical Photography, men den är lite smådyr och jag känner att den också börjar repetera sig efter ett par år. Nästa nummer skall jag dock köpa, då har dom svart-vit frossa och det ser man ju inte så ofta i tryck.

Röstade på 1 tidning, i brist på 1.5 tidningar.

Det har faktiskt blivit mindre tidningar för min del sen jag hittade så här bra fotositer på nätet.

/Anders
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS