Annons

Svart-vitt i sökaren...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnurra

Aktiv medlem
Borde det inte vara möjligt med dagens teknik att skapa en kamera med en sökare som när man tittar i den visar värden i svart och vitt? Och att man med en enkel knapptryckning skulle kunna växla mellan färg och sv -visning. Jag vet inte om det på dagens digitalkameror kanske finns möjlighet att ställa in lcd-skärmen att bara visa gråskaletoner. Kunde ju vara ett litet trevligt hjälpedel när man plåtar sv för att kuna se ung. hur bilden kommer att se ut.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, en LCD-display med färg/svartvit-switch är en bra idé. Kanske finns det redan på någon digitalkamera - jag vet inte.

Men den optiska sökaren vill jag inte vara utan. Den är överlägsen för t.ex. skärpeinställning.

Och en optisk sökare som visar svartvit bild, det lär vi få vänta på.:p
 

Gnurra

Aktiv medlem
Nej den optiska sökaren vill jag heller inte vara utan. Men borde man inte kunna filtrera bort färgerna i det inkommande ljuset på något sätt...? :cool:

Å andra sidan så är ju vitt ljus en blandning av alla färger så det skapar nog problem... hmmm... :)
 

Tomaz

Aktiv medlem
Filter

Det finns filter som "simulerar" svart vitt. Man kan klippa till en liten bit och montera på okularlinsen.
 

Helena

Aktiv medlem
Efter ett tag så lär du dig se svartvitt... Rött blir ganska mörkt och filmen är inte lika blåkänslig osv... Platt ljus grå bild...

Fotografera bara på så ser du det snart!
 

Gnurra

Aktiv medlem
Tomaz skrev:

Det finns filter som "simulerar" svart vitt. Man kan klippa till en liten bit och montera på okularlinsen.
Vad kallas det filtret? Och fungerar det som jag skrev tidigare genom att filtrera bort övriga färger så att man "ser" i svart vitt?
 

Tomaz

Aktiv medlem
Nej, det blir inte svart/vitt. Filtret är lite åt det bruna hållet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter.
 

mipert

Aktiv medlem
Kodak Wrattenfilter nummer 90 (nittio).

Detta filter ger en monokrom bild av verkligheten när man tittar igenom det.

Fast, det krävs en del vana att använda.
 

skalmac

Aktiv medlem
Contax har en svart/vit sökare som tillbehör till någon av sina analoga kameror, vet inte vilken!
 

dig

Aktiv medlem
svartvit sökare är bäst när det gäller digitalkameror, det är mycket enklare att se skärpan och bedöma exponeringen sedan kan man kolla färgerna på lcd:n. Tyvärr är det bara på videokameror som den kombinationen finns.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Detta är vanligt i seriösa videokameror, digitala som analoga.
Det är oftast lättare att focusera med den sv/v sökaren.
Mycket beroende på att de små färgsökarna till videokameror ännu är så pass "dåliga" att man ändå inte kan lita på de färger som visas där.


adam
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det filter som gör att världen ser mer "svartvit" ut är endast ett starkt färgat filter som gör att filtrets färg dominerar det man ser, och därför ser det ut som allt har samma färg, fast i olika toner, ungefär som gråskalan. Blått, rött eller vilken stark färg som helst fungerar, men det mest använda för detta är brunt filter som ger en mer ögonvänlig tolkning av det man ser, utan att förvränga färgernas ton allt för mycket. Det var mest filmbranschen som använde detta filter förr i världen.


Jag håller dock med Helena, och menar att man lär sig hur resultatet kommer att se ut när man betraktar motivet. Det är en vanesak.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Gnurra skrev:
Det bruna filter du talar om är det alltså det från Kodak, Wrattenfilter nummer 90?

Möjligt, eller liknande. Det behöver ju inte vara exakt efter Kodak's standard.

Man kan ju testa själv med att klippa ut en bit från en genomskinlig brun kantig plastflaska eller dylikt.

Hade detta filter varit så nödvändigt så hade många rekommenderat det, och det skulle säljas av fotohandeln. Inte ens filtertillverkarna har det. Onödigt enligt min mening.
 
ANNONS