Annons

Svartvit sökare m.m.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken på en sak jag gick och tänkte på. När man fotar svartvitt med en analog kamera ser man förstås ändå i färg i sökaren. Men hur är det med sökaren i digitala kameror? Kan de ställas in för att visa svartvitt, för att bättre visa fotografen hur bilderna kommer att bli? Finns det rentav särskilda svartvita lägen på bättre digitalkameror? Jag inbillar mig att det skulle kunna underlätta optimeringen av både det ena och det andra om kameran vet att bilden ska köras svartvitt - om inte annat borde mycket lagringsutrymme frigöras. Det vore roligt att få svar på dessa frågor.
Trevlig helg önskar analogfotografen JK!
 

Almlen

Aktiv medlem
Visst går det.
Om du ställer in att du ska fota i svartvitt kommer bilden på LCD:n alt EVF:en att visa bilden svartvitt.
 

stalsater

Aktiv medlem
På min Olympus C-750 kan jag välja svartvitt och även sepia, och då visar sökaren det jag väljer.

Dock föredrar jag att fota i färg och sedan konvertera till svartvitt/sepia i photoshop eftersom jag har större kontroll då.
 

Janne K

Aktiv medlem
Tack för svar! En sista fråga då: Tycker ni att den svartvita sökaren underlättar svartvitfotografering?
/JK
 

stalsater

Aktiv medlem
Nej, jag tycker inte det underlättar särskilt mycket. Har man inte fotat svartvitt med analog kamera kanske det kan underlätta lite men jag har ingen nytta av det eftersom jag är van att alltid se motivet i färg.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Plättlätt! Det klarar till och med min telefon. Svartvitt, sepia, och en mängd olika specialeffkter som i Photoshops filterlåda.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tycker det skulle vara en stor tillgång. Tyvärr finns det ju inte i spegelreflexarna.
 
ANNONS