Annons

Fotoutrustning som handbagage på flyget?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Som ni vet är maxvikten för handbagage på flyget 5 kg. Det finns dessutom maxmått.

Jag har flugit utomlands med en 15 kg fotoryggsäck som handbagage massor av gånger. Det har alltid gått bra - man har inte ens vägt ryggsäcken vid incheckningen. Säcken går precis in i bagagefacket på flyget.

Men de senaste två gångerna har det varit kärvare. Incheckningspersonalen har noterat min "ganska stora" ryggsäck och bett att få väga den. Sedan har det krävts en hel del övertalning för att få ta med säcken som handbagage.

Är det en ny trend att handbagaget vägs? Hur ska man då få med sig fotogrejerna på utlandsresan?

Att lägga fotogrejer i resväskan är ingen bra idé. Jag gjorde det en gång och just den gången "försvann" väskan. Försäkringar täcker inte värdesaker i incheckat bagage.

Berätta om era erfarenheter!
 

Maverick

Aktiv medlem
Har aldrig haft några problem med att ta med mig ryggsäck på flyget. Skulle aldrig falla mig in att checka in fotoutrustningen utan en skriftlig försäkran om att flygbolaget ersätter prylarna vid förlust eller annat. För förutom stöldrisken så är det hög risk på att grejerna går sönder i bagagekrossen.

När det gäller stöld så säg att du inte litar på hanteringen och hänvisa till Arlanda där de har haft systematiska stölder bland personalen. När det gäller övrig hantering kan du också hänvisa till Arlanda och en maskin som är döpt till Tyson. Tyson är en maskin som ska puffa av bagaget från transportbandet ner i en kärra. Ursprungligen var den maskin felinställd så istället för en mild puff vart det en knock-out som tog knäcken på de flesta resväskor. :D

/Maverick
 

flutte

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för att flygplatspersonal öppnat för att se om det fanns något värdefullt i det incheckade bagaget. (Birmingham-Malmö via Kastrup i det fallet). En flaska whiskey och två godispåsar försvann, men två flaskor vin lämnades. Så helt klart försvinner saker inte helt slumpmässigt på flygplatserna...

/Fredrik
 

Helena

Aktiv medlem
Jag brukar alltid resa med en stor Lowepro väska, en ryggsäck och en portfolio (12x16 inch) och har aldrig haft problem... Har dessutom alltid största jackan med mig... Jag lassar bara på allt på en rullkärra och dom säger ingenting...

Tror att det är någon grejj på mitt Brittish Airways kort där det står att dom polleterar värdefullt och ömtåligt gods... men det tror jag gäller för alla...

Väga har dom alltid gjort... jag brukar väl i snitt ha handbagage på 18 kilo och annat bagage som väger 25-30 kilo men har bara fått betala övervikt en gång...

Skulle aldrig tänka mig att lägga laptop och kamera i baggaget...

// Hella
 

Maverick28

Aktiv medlem
Kameraresor...

Har rest en del med flyg i olika omgångar med det mesta från 80 kg militärutrustning inkl skarp Ak5 till gånger med bara handbagage..

Har bland annat testat att flyga med en Beta Sp kamer (proffesionell videokamera av samma typ som Tv har) då gnällde de lite på mig eftersom väskan var typ 1x0,5x0,75 meter stor och vägde 15-20 kg. Jag ville ha med den i Kabinen men de muttrade lite tills de hörde värdet på den (ca 350 000 kr 1991 ) då sa kille i inchekkningen att det gick bra... Slängde då upp stativväskan och han undrade om det skulle med i kabinen.. han garvade rått när jag menade på att det inte var värdefullt nog och frågade vad det var värt... HAn satte dock garvet i halsen när jag sa 35-40 000 :)

Annan pers erf är att videobaterrier uppskattas INTE i säkerhetskonrollen eftersom de inte kan genomlysa dem...
 

Michael f8

Aktiv medlem
Helena skrev:
"are you transporting any chrystals? Brukar dom fråga mig? Vadå för jävla kristaller??
Det de undrar, är om du har något som är tillverkat i kristallglas i väskan. Kristallglas (ofta tjocka små konstverk) är så "tät" att det blir bara en svart figur på skärmen. Även ett stort tjockt batteripack kan ge samma effekt. Men det som troligen som har hänt är att operatören har sett dina teleobjektiv rakt framifrån eller rakt bakifrån (alla glasbitarna "på" varandra) och att det har blivigt svart i mitten, men ändå inte sett att det är ett objektiv. :rolleyes:

/Michael
 

janm

Aktiv medlem
Det har blivit hårdare på senare år. Det gäller framförallt europeiska flygbolag, de amerikanska är mer flexibla.
Att de blivit mer noga med att följa reglerna beror inte (enbart) på ren ondska, utan dels vill man att alla ska få plats med sitt handbagage och som alla begriper går inte det om var och en släpar in två stora väskor i kabinen, och dels att tunga väskor är farliga i turbulens (bagageluckorna tål inte hur mycket som helst).
 

Michael f8

Aktiv medlem
Helena skrev:
Men när det ligger i en kameravästa?
Oavsett vad typ av väska du har skall röntgenoperatören se och veta vad ALLA föremål i din väska är för någonting, han ser då något svart och som inte är genomlysbart, för tex om du lägger en en kniv mellan två plåtbitar så ser man, två plåtbitar med en kniv i mellan, men när den ej går att röntga igenom ett föremål så är det vanligast;
1. Ett kristallglas föremål.
2. Batteripack modell tjockare.
3. Kameraobjektiv.
Röntgenoperatören tittade inte i detta fallet vad för sorts väska det var eller vad som fanns mer omkring denna "svarta" sak i din väska, för då skulle ha sett att det var ett teleobjektiv (av förmodling bra kvalitet).

/Michael
 

Helena

Aktiv medlem
Personen i fråga stod och höll i min kameraväska när denne frågade :p Ville han veta vad det var så kunde han väl bara kolla efter från början? :)

Han frågade jag svarade och sedan så kollade han :p
 

Maverick28

Aktiv medlem
Alternativ...

Det brukar att gå bra att stuva ev "handbagage" antingen bakom cockpit dörren eller längst bak kbakom sista stolsraden.. brukar inte vara några problem om man lägger upp det på ett shysst sätt..

Sedan finns det en anledning till när det gäller "tungt" handbagage... När du lastar ett flygplan måste tyyngdpunkten ligga inom vissa parametrar.. tar allt för många med sig mer än tillåtna (5 kg eller vad det nu är) kan det komma rätt långt utanför dessa...
Det var en av anledningarna till den "värsta" olyckan i sverige inom flyget på ett antal år... I det fallet var det inte bara handbagage men det är en av anledningarna till de "hårda" bestämelser..
 

Helena

Aktiv medlem
Jag brukar anse att eftersom att jag aldrig väger mer än 72 kilo så kan jag gott ha med mina 23 kilo handbagage utan problem :p

Det är väl ungefär som en normal kontorsnisse på arbetsresa? :)
 

Maverick28

Aktiv medlem
Helena skrev:
Jag brukar anse att eftersom att jag aldrig väger mer än 72 kilo
Har för mig att de efter nämnda olycka (i oskarshamn om jag inte missminner mig) höjde vikten på "standardpassageraren" från just nämnda 70 till runt 75 kilo så jag tror du är en rätt standard betonad passagerare ;-) höjningem genomfördes efter att man hade vägta alla passagerare på XX antal flighter ;-)

:rolleyes:
 

Maverick28

Aktiv medlem
Jasså..

*KIKAR PÅ HENNES BILD PÅ PRESENTATIONEN* Ser i allafall ingen likhet med en man ;-)

Men i alla fall en annan puck.. Vad är likheten i detta fall avseende bilar???
 

Helena

Aktiv medlem
Jag är 180, har 41 i skostorlek och rejält stora händer :p (manligt)

Kvinnor föredrar (?) små runda bilar medans männen har dom "riktiga" bilarna i familjen...
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Hur mycket handbagare du får ha varierar hos olika bolag. Kolla innan du reser.
Själv har jag aldrig haft något problem ännu. Men det kommer väl. En kollega åkte dock på att köpa en extra flygstol för sin utrustning när han vägrade checka in grejerna som vanligt bagage...

Det har hänt några gånger, speciellt i Tyskland, att jag har fått plocka upp kamerahusen och klicka av en gång så de fått klart för sig att slutaren fungerar. Om slutaren inte funkat utgår de från att kameran egentligen modifierats till bomb, och det är ju inte bra för flygsäkerheten...
 

acke

Avslutat medlemskap
Strul med handbagaget igen

Jag väcker liv i denna gamla diskussion bara för att tala om att historien upprepar sig...

Jag tog en vanlig charter till Teneriffa häromveckan. Hade fotoryggan på dryga tio kilo som handbagage. Det blev ett djäkla rabalder vid incheckningen. Bagagehyllorna klarar absolut inte så här tunga väskor, påstod incheckningspersonalen. Jag löste problemet genom att hänga kameran över axeln och plocka över ett antal gluggar till mina rymliga jackfickor. "Reglerna" föreskriver tydligen att man, utöver 5 kg i handbagaget, får bära en kamera runt halsen och massor av prylar i jackfickorna. När jag väl kommit ombord så lade jag både ryggan och min fullproppade jacka på bagagehyllan. :D Nog är det väl komiskt att de orkar bråka om detta....? :p

Jag är övertygad om att alla kassar med klirrande taxfree-flaskor (sålda på planet under resan!) utgör en betydligt större fara för bagagehyllorna än min fotorygga...:mad:
 
ANNONS