Annons

Bildkritik urartar allt oftare

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Jag tycker att Davids idé i rotnoden håller, en kommentar per person och bild. Fotografen kan använda mail eller bildkommentarsfältet för tackande och kommenterarna kan använda mail. Möjligtvis kan möjligheten att editera inlägg vara bra.
Jag kan förstå att du (Terje) tycker att det är jobbigt med att använda mail för att tacka för kommentarer men är det inte så att du utgör ett undantag? Jag tror att massan av medlemmar inte ser en ändring enligt detta som en stor uppoffring.
/Mats
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag håller med Terje, tacken och en viss dialog måste finnas under bilden.

Det ger en kontakt mellan fotografen och kritikern. Det ger dessutom omgivningen tid att lära känna karaktärerna bakom kommentererna.

Jag har blivit väldigt hjälpt av det och jag tenderar att inte gå in på bilder där fotografen inte är part i kritiken. Då menar jag inte försvar av bilden utan tankar, analyser och en förklaring, som alla andra också kan vara hjälpta av.

Begränsa till två kommentarer är lite av "storebror ser dig", som det är nu trivs jag ypperligt.
Betygen är inget jag skulle sakna mycket däremot. Det ger varken till eller ifrån, förutom att man lär sig vissa personers sätt att bedömma och kan tolka in i deras person vad de tycker om bilden.

Snälla inga begränsningar, skicka personliga mail till de som uppför sig dåligt istället. Det blir bra mycket enklare för oss som har vett och etikett, och läskigare för de som får hem mailet personligt.

Att tacka kan knappast vara ett så stort problem. Ofta brukar man tycka att folk som inte tackar är ett problem. Låt det förbli så, snälla!
 

Joker

Aktiv medlem
Here we go again …
Är det bara jag som tycker att det bästa sättet att tacka är att ge igen genom att kommentera kommenterarens bilder?
/Mats
 

sagan

Avslutat medlemskap
joker skrev:
Here we go again …
Är det bara jag som tycker att det bästa sättet att tacka är att ge igen genom att kommentera kommenterarens bilder?
/Mats
Det är ju kanonbra att tacka på det sättet..inget hindrar att du gör både och ;-) sen kan det ju mycket väl vara så att den du ska tacka inte har några bilder att kommentera..eller bara ett par som du redan kommenterat..eller att den personen bara har bilder som du direkt ogillar..inte så kul att "tacka" då kanske ;-) mvh/Kim
 

HenningE

Aktiv medlem
Jag förstår inte...

vad som uppfattas som ett problem med många kommentarer? det man inte vill läsa kan man väl bara låta bli?

Nej låt det vara som det är!

/H
 

henab

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Inte mer betyg, please... Som en slags ordningsman alltså? Och varför skulle bara en viss elitistisk grupp få läsa vissa saker?
Är man medlem här, tar man hela sidans innehåll med hull och hår.
Ja, precis som ordningsmän. Tanken är att alla andra skulle slippa läsa skräpet. Det är absolut ingen fördel att tvingas se det. I praktiken fungerar det rätt så bra genom att man slipper se rent skräp men kontroversiella åsikter blir ändå inte borttagna.

Vi är ju överens om att det inte behövs än så länge, men om fotosidan växer i samma takt som tidigare kommer känslan av samhörighet att minska ju fler medlemmar fotosidan får. Fler medlemmar leder antagligen till mer skräp. Jag tänkte mest att det jag försökte beskriva är en idé att hålla i bakfickan tills den behövs.
 

Hassan

Aktiv medlem
Jag tycker också att ett tack för kommentarer känns naturligt. Problemet som jag ser det är väl att varje tack kommer i listan över senaste kommentarer.
Skulle man inte kunna göra så att fotografen kan skriva in sitt tack direkt i den kommentar man vill tacka för och att det inte genererade en "ny kommentar" i listan. Om fotografen vill diskutera kring bilden kan man kommentera som vanligt.

Mvh / Hasse
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag skall lägga korten på bordet. Jag får allt oftare mail från medlemmar som tycker att jag skall säga till andra medlemmar att skärpa sig. Jag tycker att det är ett jättetråkigt jobb och vill försöka slippa det. Det är naturligtvis ofrånkomligt att jag som redaktör måste ta hand om sådana problem men jag skulle vilja miminera det.

Jag menar inte att det är fel att tacka. Jag ville bara ta upp det hela för diskussion för att se vad ni tycker.

Till sist vill jag bara säga att är ni nöjda så är vi nöjda!

/redaktionen
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har läst kommentarer på bilder där fotografer börjar bråka ordentligt med varandra, och snack här inom forumet. jag känner ingen samhörighet här. jag känner inte heller någon direkt värme bland folket här. verkar som alla bara tjafsar om små saker. det gör mig ledsen, väldigt ledsen.




:(
 

sagan

Avslutat medlemskap
EricSthlm skrev:
jag har läst kommentarer på bilder där fotografer börjar bråka ordentligt med varandra, och snack här inom forumet. jag känner ingen samhörighet här. jag känner inte heller någon direkt värme bland folket här. verkar som alla bara tjafsar om små saker. det gör mig ledsen, väldigt ledsen.
nämen..det är väl ändå undantagsfall? det mesta är väl både väldigt trevligt och schysst? har lärt känna många trevliga medlemmar, så visst finns det samhörighet och värme här :)

verkar som alla bara tjafsar om små saker
en grov överdrift ;)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
elmfeldt skrev:
Begränsa till två kommentarer då?
Varför får jag kraftiga déjà vu-vibbar av den här tråden? :)
Tycker för övrigt att begränsat antalet kommentarer per bild verkar vara ett lysande sätt att lösa problemet. Detta eviga tackande är tröttsamt och jag förstår inte hur det skulle skapa bättre stämning när det oftast bara består av exakt samma fras - tack och namnet - och lika gärna kunde ha producerats av en maskin? Jag ser inte det som något tecken på någon större uppskattning, då har joker som sagt pekat på bättre möjligheter.

//Betackar mig för tackande :)
 

Maxell

Aktiv medlem
Lite bråk och argumentation kan ju bara vara uppfriskande och ger liv i den här hemsidan. Givetvis är det tråkigt om det blir alltför mycket personliga påhopp och osakligheter, men lite hårda ord hör till diskussionen ibland.

Det här med det eviga tackandet har jag tagit upp i en annan diskussion. Givetvis så måste man få utrycka sin tacksamhet, men jag är inte intresserad av att läsa det (och jag silar automatiskt bort dessa kommentarer)

För att vara lite konstruktiv - hur skulle det bli om man tar bort fotografens egna kommentarer från det som presenteras i "Läs senaste kommentarer". Då skulle man ju slippa se allt tackande, men missar man något annat då?
 

sagan

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Detta eviga tackande är tröttsamt och jag förstår inte hur det skulle skapa bättre stämning när det oftast bara består av exakt samma fras - tack och namnet - och lika gärna kunde ha producerats av en maskin? Jag ser inte det som något tecken på någon större uppskattning, då har joker som sagt pekat på bättre möjligheter.

//Betackar mig för tackande :)
nu är det ju inte så att ett tack "bara" är ett tack alltid, många gånger kan det finnas en del övrigt i kommentaren oxå ;)
vad gäller joker´ns idé så är den helt förenlig med att även tacka :) och om medlemmen man ska tacka inte har några bilder, så faller det argumentet för övrigt :rolleyes:
 

Hassan

Aktiv medlem
Hassan skrev:
Skulle man inte kunna göra så att fotografen kan skriva in sitt tack direkt i den kommentar man vill tacka för och att det inte genererade en "ny kommentar" i listan. Om fotografen vill diskutera kring bilden kan man kommentera som vanligt.
Är inte det här ett tänkbart alternativ, eller är jag ute och cyklar? :)
Jag kan ju förstå om man vill att tacket ska synas förstås..

Mvh / Hasse
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Inga begränsningar på antalet inlägg! Jag tycker att det hör till charmen med fotosidan att det kan bli lite hipp som happ. Tillsägelser tar oftast bättre, om någon slirar loss. Än så länge finns ingen anledning till hårda tag.
Vad beträffar tackandet tror jag att det fungerar som en bekräftelse på att man läst kommentarerna, vilket åtminstone jag känner att jag vill visa. Det är möjligt att man kan göra det på nåt annat sätt.
 

Freguz

Aktiv medlem
Fler fasta optioner

Ett lite mer nyanserat betygssystem skulle väl lösa detta i stället för bara ett helhetsbetyg?

Komposition, teknik, beskärning, skärpa, budskap, etik osv osv mer fält i databasen! :D
 
ANNONS