Annons

Måla med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Är det någon som provat på tekniken att "måla med blixt"? Dvs att ha en lång slutartid och fyra av 5-10 handhållna blixtar på olika ställen i rummet.
Man kan göra så för att belysa ett stort mörkt rum.

Jag har läst om tekniken i olika böcker där det beskrivs klart och tydligt hur man gör. Men vad alla böcker saknar är hur man skall ställa in kameran.
Det verkar lite konstigt att man skall chansa på att få en bra bild när man fyrar av massa blixtar.Risken är ju ganska stor att bilden blir överexponerad.

Jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter av denna teknik.
 

Helena

Aktiv medlem
Om du kör med negativ färgfilm så är det juh ganska tåligt... Dessutom om du inte flashar av på samma ställen så borde det väl vara lugnt?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå, jag har provat. Det funkar bra men kräver lite planering och noggrannhet.

Jag använder en lös handhållen blixt med inbyggd ljussensor (alltså ingen TTL-automatik kopplad till kameran). På blixten ställer man in filmens ISO-tal och kamerans bländare. Sedan är det bara att måla med blixten. Blixten mäter då ljuset själv och ser till att exponeringen blir riktig i varje blixtupplyst "delbild". Detta funkar bra om hela motivet har en någorlunda jämn medelton.

Om du har ett plant motiv med stor kontrast, t.ex. en stor vägg med varierande gråtoner från svart till vitt, då kan det vara bättre att köra blixten i helt manuellt läge. Dividera blixtens ledtal med avståndet (i meter) mellan blixt och motiv, så får du bländartalet som kameran ska ställas in på. Måla sedan med blixten på konstant avstånd från motivet.

Det luriga är att få lagom mycket överlapp mellan de olika blixtupplysningarna. Ett visst överlapp behövs eftersom alla blixtar lyser ut sämre i kanterna än rakt fram. Du kan skaffa dig en uppfattning om blixtens utlysningsvinkel genom att montera blixten på kameran och plåta en vit vägg med en kraftig vidvinkel.

Om du tänker köra manuell blixt så bör du också provexponera för att kolla blixtens ledtal. Det angivna ledtalet är ofta en "glädjesiffra", som är uppmätt i ett litet rum med vita reflekterande väggar och tak. Ledtalet i stora lokaler och utomhus blir oftast lägre.

En annan grej som kan vara knepig vid blixtmålning är att inte komma med på bilden själv. Om man vill lysa upp ett riktigt stort rum så är det ju lätt att man själv hamnar mellan kameran och motivet. Men å andra sidan, det kan ju bli en effekt det oxå...:)
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, mörka kläder är bra, men inte heller det hjälper om man råkar hamna mitt emellan den upplysta ytan och kameran...:p

En annan grej som är bra är något slags klaffar eller annat ströljusskydd på blixten. En blixt kan skicka ut ströljus i de mest oväntade riktningar.
 

Helena

Aktiv medlem
Just nu så är jag mest bara bilsjuk... Åkte hem från Gävle idag för vi har gjort höst där... Tog upp båtarna igår och jag lyckades övertyga dom andra att jag behövde lillbåten i sjön ett tag till... Så vi lämnade den i... och i morse när vi vaknade så hade den bestämt sig för att flyta iväg... Fick jaga reda på några grannar för att få tag på den igen... :)

Vad gör man inte för några fotografier?
 
ANNONS