Annons

Lite snabb hjälp om dpi!?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Jag fotade några bilder förra veckan för ett ungdomsmagasin. Tog bilder med analog kamera, fick dom inscannade och brända på skiva av fotoquick.

Nu när jag kollar egenskaper på bilderna, eller i ps står det att dom är på 72dpi. Tidningen ville ha dom i 300, är det bara om scanning som gäller?

Jag läste lite andra diskussioner och någon artikel, blev lite klokare och mer förvirrad. Nu skulle jag bara vilja ha lite snabb hjälp!

Kan tilläggas att jag testde i ps att "dra upp" dpi värdet till 300. kan man så enkelt ändra det?

Mvh/ David
 

Estethia

Aktiv medlem
det kan du.
bara du ser till att klicka ur "resample image" (ändra bildupplösning på sv) så du inte ändrar den fysiska storleken på bilden.

se till att du vet hur stora bilderna ska bli i tryck och kolla sen på document size så det inte är för små mått.
blir måtten allt för små är det dessvärre omskanning som gäller,
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
david_eng skrev:
Jag fotade några bilder förra veckan för ett ungdomsmagasin. Tog bilder med analog kamera, fick dom inscannade och brända på skiva av fotoquick.

Nu när jag kollar egenskaper på bilderna, eller i ps står det att dom är på 72dpi. Tidningen ville ha dom i 300, är det bara om scanning som gäller?

Jag läste lite andra diskussioner och någon artikel, blev lite klokare och mer förvirrad. Nu skulle jag bara vilja ha lite snabb hjälp!

Kan tilläggas att jag testde i ps att "dra upp" dpi värdet till 300. kan man så enkelt ändra det?

Mvh/ David

dpi har ingenting med själva storleken på bilden att göra. Titta hur stor bilden är, mätt i pixlar. Dela detta värde med 300 så får du fram hur stor den blir (i tum) vid utskrift i 300 dpi.
 

david_eng

Aktiv medlem
men det känns ju konstigt. kan man bara "pumpa upp" dpi:n hur mycket som helst?

varför ber dom mig om bilder med 300dpi om man bara så enkelt kan ändra det i ps..

Storleken på bilden i pixlar? gånga höjden o bredden (pixlar), och sen dela med 300. Rätt?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ppi ett tal som är relativt den storlek det skall reproduceras i. En bild som är 25 cm bred vid 300 ppi är 106 cm bred om den reproduceras i 72 ppi.

Ppi säger med andr ord ingenting överhuvudtaget om de inte säger något om storleken.

Säger beställaren däremot att de vill ha bilder som skall tryckas i 10x15 cm i 300 ppi, då vet du att du behöver en fil som är 1772x1181 pixlar.

Här är en artikel du bör läsa.
 

david_eng

Aktiv medlem
det var den artikeln jag läste.. det var krångligt. blev nog bara mer förvirrad.

Så här står det i egenskaperna för en av bilderna:

bredd: 1544 bildpunkter
höjd: 1024
vågrätt upplösning: 72 punkter per tum
lodrätt upplösning: 72

Ska detta vara tillräckligt för att trycka i ett magasin?
 

Estethia

Aktiv medlem
en sån bild blir 13 x 8,7 cm stor bild.
det kan räcka, beroende på hur stor bilden ska vara i tidningen.
fråga dom.


edit: hepp, jim var snabbare.. ;o)
 

david_eng

Aktiv medlem
om jag går in i ps nu då och drar upp dpi värdet till 300, då ändras ju pixlarna också. betyder det att den kan tryckas större, eller att jag bara slitigt ut den så att den blir fulare?

Är det scanna om som gäller om man vill trycka den större än 13*9cm?

Om man har dpi på 72 så går den trycka större eller? men inte samma kvalite..?
 

Parcifal

Aktiv medlem
När du ökar upplösningen skapar datorn nya pixlar i bilden. Eftersom den inte vet hur dessa ska se ut försöker den göra en kvalificerad gissning, även känt som interpolation. Bilden blir inte bättre på det sättet. Den blir bara mjukare (dvs den kan tryckas större utan att bli "pixlig" men den får sämre skärpa).
 

david_eng

Aktiv medlem
sammanfattningsvis kan man säga att jag har fått bilderna inscannade i 72, vill ha 300. Därmed måste jag helt enkelt få dom omscannade om dom ska hålla den kvaliten som tidningen vill?

dom kommer aldrig, med denna inscanningen kunna tryckas större än 13*9? med bra kvalite då..?
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
david_eng skrev:
sammanfattningsvis kan man säga att jag har fått bilderna inscannade i 72, vill ha 300. Därmed måste jag helt enkelt få dom omscannade om dom ska hålla den kvaliten som tidningen vill?

dom kommer aldrig, med denna inscanningen kunna tryckas större än 13*9? med bra kvalite då..?

Man kan inte säga att du fått dem scannade i 72 dpi, då det beror på hur stora du vill ha dem i slutändan. Tidningen kan ju inte bara säga att de vill ha bilder i 300 dpi. Dom måste ju tala om hur stora de kommer bli i tryck.
Vad lämnade du i för scanning?
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
david_eng skrev:
negativ. framkallning + scanning..

Som Christel skrev tidigare så blir bilden 13,1*8,7 cm i utskrift vid 300 dpi. Alltså hade bilden denna storlek om de scannade med 300.

Men som sagt, de borde ha frågat hur stor bilden skulle bli i slutändan.
 

gerhardp

Aktiv medlem
david_eng skrev:
det var den artikeln jag läste.. det var krångligt. blev nog bara mer förvirrad.

Så här står det i egenskaperna för en av bilderna:

bredd: 1544 bildpunkter
höjd: 1024
vågrätt upplösning: 72 punkter per tum
lodrätt upplösning: 72

Ska detta vara tillräckligt för att trycka i ett magasin?
När du säger magasin låter det som en tidning i veckotidningskvalitet. En sådan tidning trycks normalt i offsettryck med rastertäthet 133 lpi (lines per inch - linjer per tum). Är detta fallet säger matematiken (och verkligheten) att bilden kan tryckas optimalt i (133 x 2^0,5) 188 ppi. Med andra ord kan dina digitala bilder användas för tryck upp till 20,86 x 13,83 cm.

Är det en glättad tidning med hög tryckkvalitet trycks den säkerligen i rastertäthet 175 lpi. Då kan de digitala bilderna du har nu tryckas optimalt med upplösningen (175 x 2^0,5) 248 ppi. I detta fall upp till 15,1 x 10,5 cm.

Ditt problem är att tryckeriet (eller redaktionen) inte vet detta eftersom de, precis som så många andra, tror att 300 ppi är ett magiskt tal.

Scanna därför om bilderna så du slipper deras okunniga frågor. Säg till dem som scannar att du vill ha bilderna i minst 4961 x 3289 pixlar. På detta sätt får du en digital bild som går att dra upp till fullt uppslag i tidningen (normalt 42 cm bredd) med bibehållna 300 ppi.

/G
 

matti

Aktiv medlem
Lie "off-topic" men....

....jag kanske kan få skjuta in en fråga?

Vid utskrift på bläckstråleskrivare hemma (typ Epsons och HP:s bättre "konsumentmodeller").......skall man då se till att "högsta möjliga" dpi på sina bilder? (eftersom skrivarna ju har upplösning uppåt 5000dpi!).

Eller räcker det med "det magiska" 300dpi för normala "hemmautskrifter" i fotokvalitet på bläckstråleskrivare?

mvh / Matti
 

matti

Aktiv medlem
Sorry...gjorde en sökning efter jag skrev inlägget (bra strategi va ;-)....och hittade bla Mikael Pertmans artikel....klargjorde mycket! Tack för den artikeln Mikael!

mvh / Matti
 
ANNONS