Annons

Teleconverter på zoomobjektiv (4.5-6.7)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Funderar på hur en converter beter sig på ett zoomobjektiv, är det ngt som funkar, eller blir det skumma sidoeffekter av det?

Vill även höra från ngn som tryckt på en converter på ett relativt ljussvagt objektiv (4.5-6.7) hur resultatet blivit, om det blivit olidliga slutartider, eller om det funkar hyfsat osv.
Även nyfiken på hur det blir kvalitetsmässigt på bilderna efterssom minsta bländare blir 9 eller ännu mindre beroende på vilken convertrer man tar.

Att autofokusen dör vet jag, men hur beter sig "hela paketet" om man kör manuellt?

Hoppas på svar från folk med erfarenhet =)

/Tobbe
 

Jeppe

Aktiv medlem
hmm..4.5-6.7..? Ett 100-400 Soligor ???

mmm..om så är fallet känns det som ganska menlöst med converter då objektivet redan har dåliga värden....

Men skam den som ger sig... en 2x converter ger då 9,5-13 och de är MÖRKT... ska man sen fokussera manuellt ovanpå det så blir det ganska svårt att få skarpa bilder utan hjälp av speciell mattskiva.

Till råga på allt så brukar det vara typ jättesvårt att få bra fokusering med AF-gluggar... undantaget de vassaste.

Men annars funkar en converter bra på ett zoom, men då med "fast" bländare. Dvs. samma bländare över hela zoomomfånget.

Själv har jag ett 70-200/2.8 med en 2x converter vilket ger 5.6 som största bländare, funkar alldeles utmärkt. Sen kan man om man vill trycka på ytterligare en 2x och få 800/11 men det är ju som sagt ganska mörkt.



Eftersom man alltid strävar efter längre brännvid med en converter (eller större förstoring) så får du ju räkna med bländare 13 eftersom du redan har ett 400? med 6.7 om du är med på hur jag menar. Dvs du kommer ju att utnyttja objektivet mestadels efter den ordinarie zoomgränsen (>400mm?)

Ps.. Största..inte minsta bländare blir 9,5
 
Senast ändrad:

tobias.e

Aktiv medlem
Det är inte heller säkert att det är mekaniskt möjligt att montera en converter på alla objektiv.

Tex passar inte Sigmas 2X EX converter tillsammans med Sigmas 100-300 4.5-6.7 eftersom objektivets bakre linselement sticker ut och krockar med convertens främre element.
 
ANNONS