Annons

Tiderna förändras

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
"Det är alltid svårare för en fotograf att åstadkomma just det uttrycket i bilden som han är ute efter. Han kan inte ta bort och lägga till. Han kan inte flytta på en lyktstolpe eller måla den grön för att den bättre skall passa in i helheten - i kompositionen."
Ur Fotokomposition av Ulf Sjöstedt (1984)

Det var då det...
(Jag jobbar extra på bibliotek, vi har det rätt lungt idag.)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
TorO skrev:
"Det är alltid svårare för en fotograf att åstadkomma just det uttrycket i bilden som han är ute efter. Han kan inte ta bort och lägga till. Han kan inte flytta på en lyktstolpe eller måla den grön för att den bättre skall passa in i helheten - i kompositionen."
Ur Fotokomposition av Ulf Sjöstedt (1984)

Det var då det...
(Jag jobbar extra på bibliotek, vi har det rätt lungt idag.)
Man har alltid kunnat flytta lyktstolpar eller måla dem gröna; det är bara mycket lättare idag:)
 

Highweiss

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tiderna förändras

TorO skrev:
Så du kallar Uffe för en lögnare?
Det var väl kanske att ta i!

Det handlar om moral, inte om teknik. Precis som Calle skriver kunde man också förr åstadkomma det mesta i mörkrummet, men det var betydligt mer tidkrävande. Många veteranfotografer jag pratat med anser att det inte är den digitala tekniken som utgör ett hot - utan moralen. Den digitala tekniken gör oss inte omoraliska. Jag arbetar med digitala bilder, men jag målar inte om lyktstolpar eller flyttar på dem. Eller kallar du mej för en lögnare? ;-)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Re: Re: Tiderna förändras

TorO skrev:
Jag borde kanske ha sett till att avsluta med ett ;) eller liknande symbol.
Ja, det borde du;-) All respekt till Uffe, men han hade fel. Jättefel.


Stalin hade en hel stab retucherare på sin sin (hans efterföljare också, och en lång rad andra diktaturer) som "trollade" bort meningsmotståndare, opponenter och andra oroselement från bilder som i övrigt var fördelaktiga gentemot regimen.
En klassiker är när ryssarna tar Berlin 1945; en ganska känd bild där en soldat reser ryska flagggan på tyska parlamentet. Grejen är att han har plundrat och lattjat lite innan, så "hans" extra klocka (alltså stulen) är borta på den officiella bilden.

Den digitala tekniken har, faktiskt, gjort pressen ännu petigare med retucheringar. När jag började som labb-slabbare på en morgontidning 1988, var det inte ovanligt att med Tipp-Ex trolla bort en flaggstång som ofördelaktigt stack ut ur huvudet på en människa. Idag skulle man nästintill få sparken för en sådan sak.
LA Times sparkade en av sina mer respekterade stringers förra året efter att han gjort en bild "mer spännande och snyggare" efter ett montage i Irak. Så det tuffare idag. Med rätta.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Visst kan man manipulera i mörkrummet, men det tar längre tid och kräver stor mörkrumskunskap.
I den digitala världen är manipulering en mycket snabbare och lättare process, jämförelsevis.
 

ganska

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tiderna förändras

Calle S skrev:
Ja, det borde du;-) All respekt till Uffe, men han hade fel. Jättefel.


Stalin hade en hel stab retucherare på sin sin (hans efterföljare också, och en lång rad andra diktaturer) som "trollade" bort meningsmotståndare, opponenter och andra oroselement från bilder som i övrigt var fördelaktiga gentemot regimen.
Inte bara stalin, sossarna är också kända för detta dock länge sedan men när folk uteslöts ur partiet så försvann dom från dom flesta bilderna i samma värva! Partipiskan var hård!
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tiderna förändras

Calle S skrev:
Ja,
Den digitala tekniken har, faktiskt, gjort pressen ännu petigare med retucheringar.Så det tuffare idag. Med rätta.

Calle. Det var intressant. Jag ifrågasätter inte alls dina ord - har för mig att du jobbar med ämnet om jag inte läst på fel, så du vet nog vad du talar om,

Det var bara det att jag levde i känslan av att upprördheten om digitalteknik gradvis minskat. I slutet av 80-talet tror jag det var, gick Expressen ut med en ursäkt för att de hade gjort ett digitalt montage för att visa ett helt sprinterlopp på en bild. Det är ju inte varje dag den typen av tidningar ber om ursäkt. Sen ser jag Aftonbladet numera glatt tar in rena lögner och kommer undan med det. Alltså om den typen av tidningar har den moralen för vad de skriver, så misstänkte jag att de allt ser mellan fingrarna med bilder också, om det kan sälja.

Som sagt, Det var inget ifrågasättande av dina ord utan mest en nyfiken fundering om hur förändringarna egentligen varit de senaste tio åren. Kan det ha blivit mer polariserat så vissa tidningar/ media glider in på grúmligt vatten och andra blir mer noga?
 
ANNONS