Annons

Torkfläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

JFK

Aktiv medlem
Är det någon som har något bra tipps gällande torkfläckar när man framkallar c41...

Fixmedlet ska ju fungera som vätmedel men jag får
ändå torkfläckar utmed kanterna ....

Någon som har någon lösning att dela med sig av
 

Helena

Aktiv medlem
Har aldrig haft problem med det?
Vad konstigt!!! Det är juh knappast heller några kemikalier som man sticker ner fingrarna i och drar av överflödig vätska med heller...
 

JFK

Aktiv medlem
SKöljning med vätmedel ???

Jag vet inte om det går att köra en slutskölj med vätmedel efter fixeringsbadet och dra av överflödig vätska... Vet ej om man får köra med vätmedel och färgneg..
 

Miramax

Aktiv medlem
Framkallning,blek,fix,skölj och stabiliseringsbad. Skölj lite längre tid. Tänk på att inte använd för starkt stabiliseringsbad, bara 10 ml till 1 liter vatten. Spar inte stabiliseringsbadet. Om du fortfarande får torkfläckar, så har du för hårt vatten. I så fall får du blanda till stabiliseringsbadet med batterivatten.
AO
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
http://w1.586.telia.com/~u58613689/

Jag är inte säker, men jag tror att torkfläckar uppstår från kalk i vattnet. Har man hög kalkhalt i dricksvattnet uppstår alltså problem. En lösning kan då vara att göra sista sköljningen genom att doppa filmen i destillerat vatten med vätmedel i.
Själv har jag haft en hel del problem med torkfläckar på svartvit film och då fått göra en del omsköljningar för att få bort dem. I vissa fall antar jag att det berott på för lite vätmedel.
mvh/Tommy
 

Miramax

Aktiv medlem
Stabiliseringsbadet innehåller vätmedel. Är vattnet mycket hårt. dvs kalkhaltigt, så får du använda destillerat eller avjoniserat vatten som du kan köpa på macken som batterrivatten.
I tex Uppsalatrakten kan vattnet vara hårt.
Jag använder filter på min vattenledning(med filterpatron CP nr 10), så jag kan torka av filmen med luddfria Allduk utan att repa filmen. Då tar jag bort vatten som annars skulle dunsta och lämna kalkfäckar. Här i Gbg är det dock inga sådana problem, men genom avtorkningen så torkar filmen mycket fortare.
AO
 

Helena

Aktiv medlem
Använder alltid två fingrar för att dra av filmen med... Fast kan itne använda vänsterhanden nu för jag krossade tre fingrar (eller krossade två och bröt bara det tredje) så dom e lite snea och inte lika användbara längre :p
Reumatismvärk vid 22 års ålder är väl roligt? :)
 

Miramax

Aktiv medlem
Helena skrev:
Använder alltid två fingrar för att dra av filmen med...

Jag har förståelse för att du har problem.Dra inte av filmen med fingrarna - dra möjligtvis av vattnet från filmen och använd sedan sax istället för att klippa ner filmen.
AO
 
ANNONS