Annons

Skillanden mellan amatörer och seriösa amatörer..

Produkter
(logga in för att koppla)

leica

Aktiv medlem
Hej!!!

Kan ej låta bli att svara!!!

Ett proffs=en som försörjer sig på fotograferandet(proffisionen)
Amatör=när fotograferandet är en hobby!!!!

Den dagen du försörjer dig på plåtandet är du okså proffs!!!det har inget med kunskap att göra eller vita optiker!det finns amatörer som kan mer en proffsen!!!oftast så har inte proffa tid att lära sig alt. !!!

Tack för ordet!!!
 

acke

Avslutat medlemskap
Ronny,
jag tror inte att Jonas hade ett gravallvarligt syfte när han startade denna diskussion. Tanken var nog snarare att skoja till det lite.:)
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag såg en gång ett TV.reportage om en "gubbe" i Hollywood som gjorde kändis-porträtt.
Han hade en gammal storformatare och tog 1 -3 plåtar på ex. Sharon Stone.
Bilderna blev fantastiska!
Senare såg jag ett annat reportage om Annie Leibovitz.
Hon tog sisådär en 20 - 30 rullar av 120-film på fick oxo fina bilder.

Personligen tycker jag "gubben" är coolare, som lyckades så bra med så få exponeringar!

adam
 

BiNo

Aktiv medlem
Amatör eller proffs

Ja, alla har vi våra ideér om vad som är amatör och vad som är proffs, ganska kul diskussion. I sommras när jag var ute och åkte runt kom jag till ett ställe där dom frågade om jag jobbade för en tidning, kanske berodde det på att jag gick och bar på 2 kameror inte vet jag..:)

Som med alla kreativa intressen anser jag att även bildskapande med hjälp av en kamera tar sin tid att utveckla. Jag har hållt på med mitt bildskapande med hjälp av kameran i endast ung ett och ett halvt år, och jag tycker det är viktigt att man ska kunna ta massor med olika sorters bilder, olika motiv, bra och dåliga etc, för att så småningom kanske "hitta sig själv" och sin stil i sitt skapande.

Orden amatör och proffs är svåra. Det första jag tänker på är att ett proffs har gått massa utbildningar, jobbar för en tidning eller för nåt annat företag och har massor med dyr utrustning. En amatör är nog jag..*ler* köper filter på auktioner, och försöker spara pengar för att någongång i framtiden få mitt eget mörkrum. Men å andra sidan är det kanske fel att tänka så, för ta tex en fotbolls spelare, han kan vara hur proffsig som helst, men kallas inte proffs förrens han tjänar pengar på det. Ja inte vet jag..:) hur som helst är det viktigaste att man mår bra av det man gör och det man skapar, och att man får konstruktiv kritik som man kan ta vara på. Och vem vet, kämpar jag länge och lär mig mycket och "hittar mig själv" kanske jag också blir proffs någon dag..:)

/bibi
 

Jimsan

Aktiv medlem
Re: Amatör eller proffs

BiNo skrev:
I sommras när jag var ute och åkte runt kom jag till ett ställe där dom frågade om jag jobbade för en tidning, kanske berodde det på att jag gick och bar på 2 kameror inte vet jag..:)
Har också råkat ut för att folk kommer fram och frågor vilken tidning jag kommer från. Ända har jag ingen märkvärdig utrustning.

Men visst tittar folk om man kommer med en "annorlunda" kamera.(Ur konsumentsynpunkt).
Kan komma på mig själv att snegla på personer jag möter på evenemang och mässor vad de har för kamera och kamerautrustning. Speciellt när det finns pressfotografer i närheten.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag tror inte att jag är någon fotograf alls :)
Jag har varken väst eller vita objektiv (har ett vitt men itne använt det på två år)...

Jag har aldrig kameran med mig men dock en stor jävla påse med diverse film...
Jag fotograferar aldrig på måfå utan kräver att någon hoppar på mig och säger "fan Heléna gör det här nu"...

Vad är jag då?
Sporadisk amatör?
 

Nikonmannen

Aktiv medlem
Definitionen på proffs är väl att man livnär sig på det. Typ?

Något jag reagerar på är när man är ute och plåtar och folk kommer fram och säger "Åååh, vilken kamera. Den där är väl väldigt dyr?"

Jobisst. Den är dyr. Men det är ett verktyg för att utföra ett jobb. Det är knappast någon som säger till sopbilschauffören "Åååh, vilken lastbil. Den där är väl väldigt dyr?", trots att en vanlig sopbil kostar mer än tio kompletta Nikon-utrustningar....
 

BiNo

Aktiv medlem
Gunnar

Det var faktiskt en bra gemförelse..:)Och jag håller med dig.
Men personligen tror jag att folk reagerar sådär för att dom flesta kanske enbart tänker på foto som en hobby.

/Bibi
 

spn

Aktiv medlem
Hej
jag har tagit ca 35-40 rullar 36 or på 5st tävlingar.
Är man då amatör eller Proffs?
Måste väl ändå handla om lite kunskap eller?
Allafall fick jag ett snilleblixt och köpte en Nikon D1. Det bero på fint avtal med en sponsor.:)
Mattsson Foto video var namnet.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Tycker också att beskrivningen av hur folk håller kameran kan funka som en humoristisk vattendelare mellan "amatörer" och "seriösa amatörer". ;)

Annars skulle jag säga att en "seriös amatör" försöker hela tiden lära sig mera om bildskapande och förbättra sig vad gäller teknik, komposition, mörkrumsteknik etc.

En "seriös amatör" springer förmodligen på fler fotoutställningar per år än en "amatör", och försöker dessutom "se" bilder omkring sig även när kameran inte är med.

Det handlar ju till syvende och sist om ett brinnande intresse som man vill utveckla sig i!

/Fredrik
 

Sara

Aktiv medlem
Mmm...mycket intressant har jag då läst på den här underbara sidan, men detta måste vara den löjligaste diskussionen här någonsin...eller?
Jag är kanske den enda som tycker det? men, det jag undrar om debatten är :vem bryr sej? Frågar man för att få reda på om andra tycker att man själv är proffs?
Eller helt enkelt för att man inte vet själv vad man pysslar med?
Slappna av och plåta på istället...Skit i alla titlar och var glad!:D

Hej hej!
Från Sara
 

exabit

Medlem
Jag har en anekdot vad gäller sopiga bildvisningar. Tycker nog att en komplett amatör har rätt att "göra bort sig" under en visning på den lokala klubben. Men jag var på naturfotofestivalen i Vårgårda (rekommenderas!) -96 eller -97 tror jag det var. En av visningarna hade titeln "Once Upon A Time In Antarctica", vilket jag och många andra tyckte lät helintressant. Döm om vår besvikelse när herren ifråga (som f.ö. av någon anledning blev introducerad av skridskolegenden Jonny Nilsson) visade upp riktigt sopiga bilder (kort) från Antarktis. Stolt och uppblåst reste han runt i Sverige med sin familj och visade upp dessa "alster". Hur en sådan komplett amatör får visa upp sina semesterbilder i så seriösa sammanhang övergår mitt förstånd... :mad:
 

jojje2

Aktiv medlem
Sara skrev:
Mmm...mycket intressant har jag då läst på den här underbara sidan, men detta måste vara den löjligaste diskussionen här någonsin...eller?
Jag är kanske den enda som tycker det? men, det jag undrar om debatten är :vem bryr sej? Frågar man för att få reda på om andra tycker att man själv är proffs?
Eller helt enkelt för att man inte vet själv vad man pysslar med?
Slappna av och plåta på istället...Skit i alla titlar och var glad!:D

Hej hej!
Från Sara
Jag håller med Sara till punkt och pricka...
Känns som en komplexdiskussion.
Jag är amatör, försöker vara så seriös som jag möjligt (på mitt eget sätt) och kräver inte på något sätt bekräftelse...
Denna diskussion skulle ingen "seriös amatör" orka bry sig om.
Som Sara säger: -Slappna av och plåta på istället...

/glad amatör
 

acke

Avslutat medlemskap
Denna diskussion startades med en klackspark. Den var knappast avsedd att tas seriöst. Sen beror det ju på vilken typ av humor man har, om man uppskattar ämnet eller inte.

Jag tycker att humoristerna kan få roa sig här...:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Bra sagt Acke.
Måste man vara så seriös hela tiden? Kan man inte få en paus ifrån alla bildkommentarer och bara göra en filosofisk kommentar?
Men man kan ju fotografera samtidigt...
 

BiNo

Aktiv medlem
Jag håller med ovanstående talare

I allt elände som finns omkring oss nu när det gäller världen, sitter inte ett skratt helt fel..:) Och det vet ju alla att ett skratt förlänger livet....:)
Jag är seriös amatörfotograf, men känner mig lite som en broffsfotograf ibland, känslan kan vara ganska kul..:)))
/Bibi
 

berga

Aktiv medlem
Re: KamerahŒllning

Ulf Tornberg skrev:
En riktig amatšr kan inte ens hŒlla i kameran. Den som hŒller kameran med bŒda hŠnderna i var sin sida pŒ kameran och som sen gšr instŠllningar/fokuserar med handen pŒ ovansidan pŒ objektivet har inte riktig koll pŒ vikten av ett stabilt sŠtt att exponera.

Kameran bšr, som bekant, vila i vŠnsterhanden och fokuseras frŒn undersidan med densamme.

SŒ skiljer jag den vane fotografen frŒn den ovane ...:cool:
En seriös amatör håller i kameran och tar bra bilder. En wonabee vet hur man håller kameran.:)

Ärligt talat tror jag att jag har hållt kameran fel i alla de 30 år jag fotat, men så länge bilderna blir bra och utan rörelsoskärpa är jag nöjd.

En seriös amatör tar bilder för att berätta något för andra. En "vanlig" amatör tar bilder för att minas. Båda attityderna är lika bra. Det är kul att så många som möjligt tycker det är kul med bilder.

-Anders, en amatör (andra får bedöma om jag är seriös)
 

Sara

Aktiv medlem
Joo, några av inläggen jag läste VAR roliga, men den största delen av dom verkade så seriösa, och därför lite löjliga tyckte jag....
Hade däremot hela diskussionen uppfattats som på skämt, då hade det varit skoj! (hahaha!!!)
Jaja, ta det lungt bara som sagt!
Heej!:D
 
ANNONS