Annons

Manueela kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Hej
jag skulle behöva ett råd/tips om manuell kamerautrustning.Jag håller på att lära mig mörkrumsarbete och fotar gärna människor.Till det vill jag använda en manuell kamera utan autofokus,lära från grunden alltså.Så,bra kamera,manuell.Några förslag och synpunkter?

/Anders Andersson
 

Sumpen

Aktiv medlem
Förut betecknade en manuell kamera en kamera utan exponeringsmätare, nu en kamera utan autofokus. Vad plåtar du med nu, märke? Går det att bygga vidare på märket? Om du har Nikon eller Pentax ska du vara glad, då kan du köpa en gammalt manuellt hus och använda din nya gluggar eller köpa manuella dito, ex 85-135mm betcknas som de vanligaste porträttobjektivet till småbild.

Men varför inte bygga upp ett mellanformatssystem? En Hblad 500CM + C 150mm + A12 bakstycke går att få för 5'-6'. Då har du en bra grund. Eller varför inte ett en mellanformatare med fast glugg, tex en Rolleicord eller Rolleiflex, tar utmärkta foton, bra kvalitet och priserna varierar från några hundralappar till massor med tusenlappar.

Utifrån din vaga behovsspec skulle jag satsa på en Nikon F, Nikkormat, Hblad 500C/500CM eller Rollei. Nikon och Hblad är bra för att de är två levande system. Hblad servar det mesta som de har producerat och vilken annan tillverkare gör det idag?
 

Helena

Aktiv medlem
Jag började med en Konica med inbyggd ljusmätare... funkade skitfint! Min bror har den nu!

Finns massa bra manuella kameror i handeln... Pentax finns som nya manuella bland annat... Bara att gå ut och leta...
 

startraker

Aktiv medlem
Köp en Hasselblad 500

Hej!

Tycker att du ska köpa en begagnad Hasselblad 500C. Den är prisvärd och om du lämnar in den på service håller den säkert 25 år till.

Ska du fota människor och fota manuellt för att sedan framkalla dem själv i mörkrum är mellanformat perfekt. Mycket bättre kvalitet och större möjligheter!

Kolla gärna in min hemsida om du vill se lite mellanformatsbilder.

www.jonas.lindstrom.com/gallery

Hälsningar Jonas
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Hasselblad har jag nog haft i tankarna,antagligen blir det en beg 500c och 80mm optik,till att börja med.Skall börja leta lite mera aktivt.

Anders Andersson
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Hasselblad !!!

Om du e nybörjare tycker jag INTE du skall lägga ut 10-15 000 kronor på en Hasselbladare. Du kan få en Canon AE-1 (35 mm) eller liknande för 1500-2000 kr med olika optik tillbehör inkluderat.

Börja smått, och arbeta dig uppåt.

*kram*
 

more10

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska köpa en Hasselblad även om du är nybörjare! En lyckad skarp mellanformatbild är nästan alltid bättre än småbild, och det är inte bara förunnat proffsen tycker jag. Men bara om du tycker att det är värt pengarna du lägger ner. För tänk på att mellanformat är väldigt dyrt i drift, framförallt om du vill visa dia och vill utnyttja hela formatet.
 

Helena

Aktiv medlem
hellre slösar jag en 35 mm film på att lära mig än en 120 film!!!

Plåtade 35mm idag och dom kommer att bli toppen! Inget fel på 35 mm... bara fel på fotografen i sådana fall :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Hasselbladare för nybörjare, njaaa, det finns nog smartare sätt att börja på. Här håller jag helt med er, Helena och Niklas!
 

more10

Aktiv medlem
Vad kul att expertpanelen är överrens...;)
O det är möjligt att ni har rätt att porträttfotografering inte tjänar så mycket på mellanformatet. Det har jag ingen erfarenhet av.

Men i övrigt handlade det väl om att lära sig mörkrumsarbete, inte att lära sig fotografera? Möjligheten att t ex göra delförstoringar av bra kvalité ökar vid större filmformat.

Jag tycker att det är skillnad på de bilder jag har tagit i mellanformat och i småbild, men jag kanske är en dålig fotograf :eek:

...detta tycker en oerfaren mörkrumsarbetare som hellre skulle ta klivet upp till översta trappsteget direkt än att ta dem ett o ett, om jag bara hade råd.;)
 

acke

Avslutat medlemskap
Visst blir det bättre bilder med mellanformat, inget snack om det, men jag skulle ändå inte generellt rekommendera en manuell bladare till en nybörjare. Risken är uppenbar att man tar sig vatten över huvudet och tröttnar. Bättre då (för de flesta nybörjare) att börja i mindre skala med en småbildar som har både manuella inställningar och någon form av exponeringsautomatik.

Sen har vi ju kostnaden. Allting blir dyrare och mer komplicerat med mellanformat.

Men du har säkert rätt i att det finns en och annan nybörjare som utan problem kan kasta sig över en bladare direkt. Folk är olika...:)
 

more10

Aktiv medlem
Som fotograferingsnybörjare håller jag helt med dig Acke. Att kreativiteten kanske minskar, med minskad ekonomisk experimentmöjlighet, blir ju helt klart ett hinder.

Okej, att köpa en gammal Hasselblad, innebär ju en mängd nya tekniker som man kanske inte är van med. Framförallt dess ljusmätning, kan ta ett bra tag att lära sig. Den manuella fokuseringen däremot tar väl ca 2 bilder (kort ;) ) att lära sig, men det medför an helt annan fotolivsstil.

Men innebär ett experimenterande mörkrumsarbete oxå att man måste ta många olika bilder?:confused:
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
http://w1.586.telia.com/~u58613689/

Hej!
Jag använder manuellt kamerasystem i mellanformat (Hasselblad). Den utrustning jag har är av äldre modell (500 CM och 500 ELM). Detta gör att man får göra "allt själv" som exponeringsmätning, tid- och bländarinställning, avståndsmätning etc.

Det som är svårast är exponeringsmätningen vilket kräver en bra exponeringsmätare. Särskild DIA-film har jag haft problem med. Den filmen har ju inte samma exponeringstolerans som negativ film.

Fördelen med manuellt kamerasystem är att man lär sig att mäta ljuset under olika förhållanden, samt att det ger tid att "tänka till" på komposition m.m. innan man "trycker av".
Mvh/Tommy
 

Sara

Aktiv medlem
Hej....

det var väl kanske jag som undrade över detta med hasselblad osv...
Det är bra tips ni gett mig...
Har ju fotat ett bra tag nu, men känner att jag vill gå vidare från systemkameran till kanske just mellanformat, för att få ut nåt nytt av det hela..har absolut inget emot 35 mm, men som sagt, kul med nåt nytt oxå...Kul om man kan variera sig.
Tyvärr har jag inte så många tusenlappar ännu, men vi får väl se...Ska söka in till lite skolor nu, så där får man ju om inte annat testa på även mellanformat, vilket kan vara kul, innam man gör något förhastat...
Tack för alla tips iallaf...
Sara
 
ANNONS