Annons

Morbida fotofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Jo, precis och eftersom citatet sägs vara från 1654 och Nostradamus dog 1566 så blir det s k citat cirka 100 år gammalt. 88 för att vara exakt men jag trodde inte det var nödvändigt att vara så exakt i frågan eftersom det torde vara lika svårt att yttra något 88år efter sin död som att göra det 100år efter sin död.

/Maverick
 

BiNo

Aktiv medlem
ursäkta Fredrik

Ursäkta Fredrik, jag missuppfattade ditt påstående helt fel....:))

Jag uppfattade det som om det var 100 år sedan Nostradamus fanns..sorry..:)

Tur att det är helg..:)

/Bibi
 

Vanheden

Aktiv medlem
Där ser man, årtalet stämde inte, då kanske även resten är felaktigt? Ni som är lite mer bevandrade i nosses utsagor, känns citatet igen?

/John
 

Helena

Aktiv medlem
Lite ruskigt att jag fick ett börstips veckan innan krashen...

Dom sa att marknaden inte skulle mjuklanda utan krasha den här gången och att det skulle krävas mer från USA än att deras skatter sänktes...
Sålde dom flesta av mina aktier och fonder alldeles innan attacken...
 

flutte

Aktiv medlem
Enligt länken som postades ovan är citatet (och ett stort antal andra också som vandrar runt jorden just nu) en mycket grov förvanskning flera - från varandra oberoende - verser.

/Fredrik (som med bestämdhet minns att Nostradamus sades ha förutsatt att jorden skulle gå under då San Fransisco hade sin kraftiga jordbävning i slutet av 80-talet, och när inte jorden gick under då så var det Kuwait-kriget, och när inte det hände så var det millenieskiftet...)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Nej tack

Jag var "närvarande" i kön på Stureplan (Stockholm), när skottlossningen började.
Den händelsen sitter kvar i min själ, för alltid.

Skulle jag tagit bilder när det hände om jag hade möjlighet?
Svaret är enkelt: Nej.
Jag hade gjort vad jag kunde för att stoppa det, och slängt kameran åt sidan, om det hade krävts.
Bara för att man är fotograf, innebär det INTE att man skall upphöra som människa.

En liten tanke bara.....
 

Helena

Aktiv medlem
Jag såg en pojke drunkna utanför vårat hus när jag var mindre... och det är också en ganska traumatisk upplevelse... speciellt när det är så jäkla många där som drunknar...
 

Helena

Aktiv medlem
och fick nu precis veta att min kompis lillasyster ligger på sjukhus med skallskada efter skolbusskrocken i Sundsvall :(

Det är för mycket nu! Är det inte dags för lite positiva nyheter? Inte undra på att suget efter morbida bilder är så stort!!!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Helena skrev:
och fick nu precis veta att min kompis lillasyster ligger på sjukhus med skallskada efter skolbusskrocken i Sundsvall :(

Det är för mycket nu! Är det inte dags för lite positiva nyheter? Inte undra på att suget efter morbida bilder är så stort!!!

Jamen varför är det alltid med så mycket katastrofbilder i exempelvis World Press Photo ???
Det finns ju en hel del andra bilder som är väldigt bra
 

Helena

Aktiv medlem
Vi har redan sett så många bilder så dom väcker inte längre samma känslor hos oss... alltså så måste allt hela tiden bli värre!!!
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Förlåt, men Nostradamus dog 1566. Enligt vad jag har lyckats forska fram har det där citatet aldrig yttrats av honom, dessutom.


Vanheden skrev:
"In the City of God there will be a great thunder, Two brothers torn apart by
Chaos, while the fortress endures, the great leader will succumb"

"The third big war will begin when the big city is burning"

- Nostradamus 1654
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Varför har pressfotografer mycket större privligier än en amatörfotgraf?
Tydligen så är det förbjudet att fotografera ruinerna efter World Trade Center som amatör men som pressfotograf går det bra.
Varför kan inte jag som amatör få göra dokumenterande arbeta av platsen?

"New York-pressen uppgav på torsdagen att polisen redan har börjat kontrollera alla amatörfotografer mycket strängt. De som ger sig till att fotografera ruinerna får filmer eller videokassetter beslagtagna.

För pressfotografer och tv-team görs dock undantag."


Min källa:
http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=262&a=226607
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag antar att det beror på faktorer som att:
*man inte vill att en miljon människor ska springa omkring och störa röjningsarbetet
*man inte vill att folk ska skada sig
*man inte vill att någon ska plundra ruinerna på eventuella värdefulla saker (om nu inte allt har blivit damm...). Alla katastrofplatser runt om i världen brukar attrahera plundrare som vill sko sig på andras olycka. :mad:
 
ANNONS