Annons

Arkivprogram - skall bygga

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
OK, vet inte om jag kan ge tre funktioner, men lite tankar iaf.

Det sista jag skulle vilja ha är ett webb och eller java basserat program :)
Grundfunktionen jag skulle vilja ha är en applikation som scannar av minneskortet/kameran, kopierar ALLA bilder i JPEG format till en katalogstruktur med en katalog för varje datum, dessa kataloger skall det sedan gå att lägga sökord på.
RAW varianterna av alla bilder sparas undan i en liknande struktur.

Inne i själva applikationen skall det vara lätt att tagga upp bilderna, jag gillar höger mus själv, med ett träd med taggar, då kan man markera alla bilder av en viss typ och snabbt få en grund taggning av bilder.

Den får gärna hålla reda på vem som taggat bilderna med vilka taggar, hemma hos mig fotar & taggar både jag och min fru, framöver kommer säkert barnen också göra det.

En smidig funktion är om alla användare taggat en bild som raderas kan den helt enkelt plockas bort.

Funktionen att klumpa ihop en serie bilder är också vettig, 10 exponeringar på ett motiv, gör en grupp och markera bästa bilden så är det bara den som syns sedan när man söker bilder.

Den enda webb kopplingen jag kan komma på är att den hämtar sökord från ev. bildtjänster man är ansluten till och sedan laddar upp lämpliga bilder dit (t.ex. picturo.se). Kanske backup av databasen också, men det bör även gå att gjöra lokalt.

En annan trevlig funktion är att spara ut metadata kring bilden som en XML fil vid sidan av bilden, så är det smidigare när man sedan byter applikation.

Jaja... kanske får ni ut något ur det hela.

En bra exempel applikation om ni tar ert förnuft till fånga och bygger i något annat än java är denna: http://msdn.microsoft.com/smartclient/codesamples/FotoVision/default.aspx?pull=/library/en-us/dnnetcomp/html/fotovisiondesktop.asp
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
wikman skrev:
En bra exempel applikation om ni tar ert förnuft till fånga och bygger i något annat än java är denna: http://msdn.microsoft.com/smartclient/codesamples/FotoVision/default.aspx?pull=/library/en-us/dnnetcomp/html/fotovisiondesktop.asp
Den där ser intressant ut. Skall tankas hem per omgående.

Dina tankar stämmer väl överens med mina idéer. Jag var på gång för ca två år sedan att bygga ett eget arkivprogram, plugin-baserat för utbyggbarhet o s v. Sedan hittade jag IMatch som i stora stycken uppfyllde vad jag ville... Men det bor ju en utvecklare i mig, så man vet aldrig; det är ju kul att bygga själv också.
 

wikman

Aktiv medlem
alcedo [E.F.S] skrev:
Den där ser intressant ut. Skall tankas hem per omgående.

Dina tankar stämmer väl överens med mina idéer. Jag var på gång för ca två år sedan att bygga ett eget arkivprogram, plugin-baserat för utbyggbarhet o s v. Sedan hittade jag IMatch som i stora stycken uppfyllde vad jag ville... Men det bor ju en utvecklare i mig, så man vet aldrig; det är ju kul att bygga själv också.
Tänk då hur jobbigt det är att vara nichad på användargränssnitt & kravspecifikationer... hur många system har man inte i huvet som man inte kan/orkar/hinner realisera. Det går alltid att hitta ett vettigt system men alla har något som gör att de faller :-(
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
wikman skrev:
Det sista jag skulle vilja ha är ett webb och eller java basserat program :)
...
En bra exempel applikation om ni tar ert förnuft till fånga och bygger i något annat än java är denna: http://msdn.microsoft.com/smartclient/codesamples/FotoVision/default.aspx?pull=/library/en-us/dnnetcomp/html/fotovisiondesktop.asp
Medhåller föregående talare ganska mycket.

Jag vill INTE ha ett webb-baserat program om det bara är jag som skall använda det.
I vårt kommande program är det tänkt att två grupper skall använda det, där den ena är "producenter" och den andra "konsumenter".
Vi tyckte att det då var vettigt med webb-baserat system för att få eventuella ändringar att hänga med i realtid.

Vi kan inte programmera applikationer av typen fet-klient, men vi kan webb-programmering, db och java. Därav valet.

FotoVison-applikationen ser ju helseriös ut. Tack för tipset.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
andersgunnare skrev:
Vilka TRE FUNKTIONER är viktigast för dig i valet av ett arkiveringsprogram/katalogiseringsprogram för bilder?
1. Plattformsoberoende. Måste fungera på Linux idag men ska helst inte vara låst till en viss plattform (arkivering är ju vanligtvis något man gör på längre sikt än val av dator/OS).
2. Flera versioner av varje bild. En RAW, en bearbetad, en tumnagel & ev ytterligare någon version (t ex för webbpublicering).
3. Bra hantering av metainformation, gärna med möjlighet att lägga in egna taggar.
 

ebbhead

Aktiv medlem
andersgunnare skrev:
Medhåller föregående talare ganska mycket.

Jag vill INTE ha ett webb-baserat program om det bara är jag som skall använda det.
I vårt kommande program är det tänkt att två grupper skall använda det, där den ena är "producenter" och den andra "konsumenter".
Vi tyckte att det då var vettigt med webb-baserat system för att få eventuella ändringar att hänga med i realtid.

Vi kan inte programmera applikationer av typen fet-klient, men vi kan webb-programmering, db och java. Därav valet.

FotoVison-applikationen ser ju helseriös ut. Tack för tipset.
Det låter mer som att det är begränsningar i er programmeringskunskap som sätter riktlinjerna för hur programmet ska se ut. Olyckligt, men vanligt ! Att sitta i en webbapplikation för att publicera många många bilder blir outhärdligt i längden. Avsaknad av vettig drag&drop, copy&paste, enklare bildredigeringsfunktionlitet osv., kommer göra applikationen tung och svårarbetad.

Vill man ha ett system för "producenter" och "konsumenter", som ska generera ändringar i realtid, hade jag föreslagit en tung/fet-klient som producenterna använder sig av, och som publicerar mot en webbserver. Webbklienten som "konsumenterna" använder, kan köra vad som helst, bara den kan göra slagningar genom att exempelvis exekvera frågor mot samma server-applikation (i ert fall Java) som "producent"-klienten arbetar emot med förslagsvis .XML som resultat så att det blir enkelt att parsea både för den tunga klienten och för webbapplikationen. Nu blev det luddigt kanske..

Har stor erfarenet av att bygga avancerade gränssnitt i webb, och nuförtiden bygger vi nästan alltid en tung klient för administratörerna av systemet så att de får en dräglig miljö att arbeta i. Ni kan ju Java, db och webb, så steget till exempelvis C++, Borland Delphi/Kylix för att bygga en klientapp borde inte vara så stort :)
 

glz

Medlem
Tänk på omgivningen.

Se till att det går att integrera med andra web-applicationer vad gäller user-bas och annan meta data. Det är så hum-hum tröttsamt att vada fram bland vettiga applikationer som alla har sin egen user/password databas i mySQL och mängder med oöverskådlig kod insprängt i funktionalliteten för att hantera access rättigheter. Ingen vettigt funtad människa kan ju lita på ett sådant system utan att ha läst varenda kod-rad.

Eftersom ni bara sagt java och web går det inte att ha en uppfattning om ni har tänkt på sådana här saker. Finns det någon site där man kan läsa designen?

/Göran
 

wikman

Aktiv medlem
Kanske läge att dra igång ett konkurerande projekt :-D

Gör man det i .NET 2.0 så klarar man ju alla viktiga plattformar (läs Windows, kanske någon orkar få till framework även för andra miljöer).
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Re: Tänk på omgivningen.

glz skrev:
Se till att det går att integrera med andra web-applicationer vad gäller user-bas och annan meta data.
...
Finns det någon site där man kan läsa designen?
...

/Göran
Jo, vi har tänkt på detta.
Det skall INTE bli ytterligare ett system i mängden som är öppet officiellt men i praktiken helt låst till sig själv, det har vi fått nog av.
Det skall finnas bra stöd för tex exportering av bilder + metadata, med hjälp av xml tex.

Just nu finns designen i våra huvuden och litte klotter.
Det skall komma, men finns som sagt var ännu inte.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
wikman skrev:
Kanske läge att dra igång ett konkurerande projekt :-D

Gör man det i .NET 2.0 så klarar man ju alla viktiga plattformar (läs Windows, kanske någon orkar få till framework även för andra miljöer).
Det är välkommet från många tror jag, i alla fall de som anser att MS Windows är allt som behövs.

MS Windows är helt ok tycker jag och min kompis.

MEN vi vill att vår applikation skall fungera på alla plattformar som stöder en JVM.

OM .net-arkitekturen hade gjort det så hade vi antagligen utvecklat i den med tanke på det bra stöd som finns i utvecklingsverktyg och hjälp-system tex.

Jag VILL INTE att denna fråga skall urarta i emeningsskiljaktigheter om MS Win eller inte.
Vänligen se min inledande fråga så förstår ni.
 

marma

Aktiv medlem
Gör det möjligt för folk att skriva sin egen klient. Det är så mycket religion i val av programeringspråk.

Alltså,

1. definiera protokollet mellan klient och server
2. skriv en implementation i ett språk ni kan
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Kloker

marma skrev:
Gör det möjligt för folk att skriva sin egen klient. Det är så mycket religion i val av programeringspråk.

Alltså,

1. definiera protokollet mellan klient och server
2. skriv en implementation i ett språk ni kan
Jo vi vet.
Religionfrågor är otroligt tröttsamt, speciellt eftersom man inte har inlett frågan om detta.
Om du läser det fet-stilta i min fråga så ser du att jag försöker skydda frågan mot bland detta...

Det var klokt med punkt 1, det borde vi kunna fixa.
Eftersom applikationen skall vara open-source så är det ju sen fritt fram för var och en att bygga på/av.

Tack för dina synpunkter.
 

wikman

Aktiv medlem
andersgunnare skrev:
Jag VILL INTE att denna fråga skall urarta i emeningsskiljaktigheter om MS Win eller inte.
Vänligen se min inledande fråga så förstår ni.
Inte min avsikt heller, men personligen har jag inget behov av en plattformsoberoende applikation, så jag kan bara bidra med glada tillrop och förslag på olika funktioner.

I en .NET projekt skulle jag kunna vara mer aktiv.
 

wikman

Aktiv medlem
wikman skrev:
Inte min avsikt heller, men personligen har jag inget behov av en plattformsoberoende applikation, så jag kan bara bidra med glada tillrop och förslag på olika funktioner.

I en .NET projekt skulle jag kunna vara mer aktiv.
Sorry, läste nu igenom din diskreta kommentar i första inlägget (va den verkligen där från början?) så jag skall genast sluta engagera mig i denna fråga.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
wikman skrev:
Inte min avsikt heller, men personligen har jag inget behov av en plattformsoberoende applikation, så jag kan bara bidra med glada tillrop och förslag på olika funktioner.

I en .NET projekt skulle jag kunna vara mer aktiv.

Tackar tackar, åsikter och synpunkter gör oss mer klarsynta.

Men det borde väl kanske inte vara ett problem att få ihop ett .NET-gäng.
Om jag hade kännt mig mer hemma i den arkitekturen hade jag hängt på.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Om man vill köra .NET-spåret så kanske Mono kan vara något att titta på. Då kan man köra på Linux, Unix och Windows (NT/2000/XP) och även MacOS X, tror jag. Fler plattformar kan tänkas följa. Bara en tanke. Nackdelen är väl att GUI-delarna inte är så långt utvecklade än (har inte kört det själv än, så ta mina påståenden med en liten nypa salt).

Men jag håller med; inledningsvis kanske man inte ska titta på plattformar och teknik, utan först sätta upp kravet på själva mjukvaran. Men där är jag nog enig med flera andra; en webbaserad applikation kommer nog inte uppfylla kraven, i alla fall inte när det gäller att hantera bilderna (lägga in, tagga upp o s v). För sökning och visning kan det nog funka bra däremot.
 

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hmmmm....

alcedo [E.F.S] skrev:
...
Men där är jag nog enig med flera andra; en webbaserad applikation kommer nog inte uppfylla kraven, i alla fall inte när det gäller att hantera bilderna (lägga in, tagga upp o s v). ...[/B]
Jamen en fundering kring det då.
Vad är skillnaden vid hantering vid tex upp-taggningen?!
Om vi jämför en tung-klient jmfr med webb-klient.
Ok, man får inte samma gränssnitts-känsla kanske men nog finns det väl bra webb-lösningar som känns ok vid upptaggning eller?!
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Kan jämföra med IMatch som jag kör idag:

Till vänster ett träd med kategorier, till höger thumbnails med bilder att tagga upp. Där kan jag på "vanligt Windows-manér" markera en eller flera bilder, dra dem och släppa på en kategori så är de placerade i den. Drar jag med <CTRL>-knappen nedtryckt så läggs bilden/bilderna i kategorin (d v s om bilden redan låg i en annan kategori så ligger den nu i båda). Om <CTRL> inte är ned tryckt tas bilden/bilderna bort från ev. tidigare kategori och placeras i den nya.

Detta går nog att lösa med JavaScript, men frågan är om det är enklare... Nu är inte jag webutvecklare utan skriver framförallt "traditionella" Windowsprogram i .NET, så det kanske bara är mina JavaScript-kunskaper som brister.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
OK, nu spammar jag lite ;o)

En webbvariant kunde ju vara att man har sina thumbnails med en kryssruta till varje. Man kan markera ett antal bilders kryssruta. Sedan har man en lista med alla kategorier, där kan man kryssa i den/de kategorier som bilderna skall vara i, trycka på en knapp och så sparas det. Inte fullt lika smidigt men kanske fullt godtagbart. Jag tror det beror på antalet bilder. Det är ju skillnad på om jag har med mig 50 bilder hem efter en fotosession, eller som det är 5000 bilder. Kanske olika metoder för olika användare (se Martins idé tidigare om att ha ett definierat protokoll och tillåta olika klienter)
 

Kajakob

Aktiv medlem
Testpilot

Jag anmäler mig som testpilot, jag är på väg att gå över till digitalfoto och då är ett sånt här program något jag kommer att leta. Har läst kognitionsvetenskap, MMI och diverse användbarhetskurser.

Jag tycker ni skall lägga uppp planerna på en websida, och knyta ett tiotal personer till er, ett utvecklingsteam med olika kompetenser. Blir sedan programmet bra kan ni säkert få distribuera det till fotosidans medlemmar, om det är gjort av fotosidansmedlemmar med Er i spetsen.

Lycka Till med det spännande projektet!
 
ANNONS