Annons

D70, utan förblixt med flera olika blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Jag har inte lyckats komma tillrätta med D70 och flera olika blixtar. Det jag vill kunna åstadkomma är: D70 som master (utan förblixt) SB-800 som använder sin egen sensor för ljusmätning samt andra blixtar som gör detsamma dvs triggar på D70n men stänger av själva. Jag gissar att D70n måste stå i blixtläge manual (den kan väl inte mäta alls vid exponeringen). SB-800 harjag inte lyckats ställa in så den använder inbygd sensor när den inte sitter på kameran.

Snälla, visst finns det någon som har kollat upp det här.

/AnWi
 

Trracer

Aktiv medlem
Hejsan

Ställ in SB-800'n i SU-4 remoteläget så funkar den som en "dum" slav. Att få den att mäta med den egna sensorn vet jag dock inte hur man ska göra i det läget.
 

AnWi

Aktiv medlem
Nja, det var ju inte riktigt det jag var ute efter. SB-800 har ju en inbyggd sensor för att mäta avgett ljus och kan stänga av sig själv i vissa lägen. Det är vad jag vill åstadkomma! Jag har andra blixtar som klarar det. Det enda jag lyckats med, än så länge, är att ställa den manuellt till en viss mängd ljus (tex 1/32) men SB-800 kan mer än så. I läge Auto slår den på och av i takt med D70n. Det är ju inte heller vad jag önskar.

/AnWi
 

fredrik_hedman

Aktiv medlem
Har meckat lite med D70 o SB800:an o det går inte att få 800:an sensor kan ej köras på auto när du kör SU-4. Då är det bara manuellt som gäller.. Eller automatisk bländaralternativ på blixten. Men du får inte automatik från blixten om du inte vill ha förblixar från kameran. Det är cpu:n i objektivet med kameran som "pratar" med blixten hur den ska lysa o så. Vad jag vet så går det ej att få den att fungera som du vill. Sorry.
Har en länk (hemma oturligt vis) från dpreview om just D70, SB800 & fjärrstyrning. Kan skicka den till dej sen. Tyvärr ska jag jobba över några timmar idag, så det blir inte förrän ikväll.. :(
Annars kan du ju köpa en kabel. Men då blir det ändå förblixtar från 800:an men ej från kamerablixten.

Mycket babbel nu. Hoppas du fick lite svar iaf ;)
Jag skickar länken till gästboken till dig ikväll?!
Hade
 

ofu

Aktiv medlem
Jag har inte tillgång till vare sig manual eller blixtar just nu, men visst ska man väl kunna köra SB-800 i vanligt auto-läge?

I så fall får man synka blixten via en vanlig synkkabel från kameran.

/Olle
 

AnWi

Aktiv medlem
Men då faller lite av fördelarna. D70 skall bara trigga hela förloppet och alla blixtar sköta sig själva. D70n är inget problem men jag vill att SB-800 skall trigga på D70n och avge rätt mängd ljus. Mina Metz-blixtar klarar det och den minsta är riktigt gammal. Det handlar ju i pricip bara om att få SB-800n att göra likadant.
 

ofu

Aktiv medlem
Jag laddade ner manualen och kollade upp det hela. Det jag försökte säga var att skulle köra blixten i "Auto Non-TTL mode", i så fall borde SB-800 fungera precis som dina Metz-blixtar.

Däremot är jag ganska osäker på om den inbyggda slavtändaren fungerar i Auto non-TTL. Om så inte är fallet finns det två alternativ:

1. Kör D70-blixten manuellt och sätt en slavtändare på SB-800.

2. Stäng av D70-blixten och anslut en enkel dum synksladd (icke TTL) mellan blixtsynkkontakten och blixten. De övriga blixtarna synkar på SB-800.

Bägge alternativen kräver att du investerar i lite blixttilbehör (synskladd eller slavtändare)för runt en hundring.

/Olle
 

AnWi

Aktiv medlem
Tack Olle. Det låter ju vettigt. Konstigt att inte Nikon "tänkte på det". Jag skall prova lite i helgen.

Hittade även ett annat tips på nätet. Om man ställer om AE-L/AF-L till FV Lock kan man få förblixten när man trycker in knappen. Sedan kommer bara en blixt vid exponeringen.

Låter som det blir en del testande i helgen.

Tack för alla tips.

/AnWi
 

ofu

Aktiv medlem
AnWi skrev:
Konstigt att inte Nikon "tänkte på det". Jag skall prova lite i helgen.
Nikon har nog tänkt att du ska köra fyra stycken SB-800, en master på kameran och de övriga styr du via AWL (Advanced Wireless Lighting). I det läget har du full kontroll.

Mycket smidigt sätt att jobba på dessutom, eftersom du inte behöver springa runt och ändra något på blixtarna.

/Olle
 

AnWi

Aktiv medlem
Jo jag har nog anat lite politik i detta. Inte minst på de svar jag fått av Nikon support. Visst vore det kul att kunna köpa två eller tre SB-800 till men jag har inte vunnit på hästar.
 
ANNONS