Annons

skicka begagnade grejer

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
jag är på väg att sälja ett begagnat objektiv. jag ska skicka det med post. vilken sätt är bäst? postförskott?

annat att tänka på när man säljer begagnat från privatperson till privatperson?

mvh
mårten
www.bonetweb.com/lange
 

Jeppe

Aktiv medlem
Om du ska använda postförskott måste du ha ett postgirokonto, har du det är det ju bra men kostar en slant... typ 130:- för en normalglugg.

Annars kan man komma överens om överföring av pengar till konto, det är smidigt, tar 2 dagar och sen kan man skicka, jag har t.o.m skickat innan jag fått pengar och det har inte varit något problem (klart, beror ju på personen ifråga).

I båda fallen måste ju mottagaren ändå betala innan han får se varan, så jag tycker det kan vara strunt samma. Visst öppnar mottagaren paketet på posten och det innehåller en papprulle så kan han ju säga ifrån. Men jag tror att de flesta som handlar och köper kameror är ärliga. Åtminstone så har de jag handlat med varit det.

Har själv slängt upp pengar först när jag handlat från. t.ex. Tyska e-bay....aldrig haft några problem med det.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Glömde en sak.. skicka som paket..lite dyrare, men du får ett kollinummer och kan lättare spåra paketet om det kommer på avvägar.
 

mårten

Aktiv medlem
tack för hjälpen. överföring till konto och sedan leverans med postens paket verkar vettigt. vilka avgifter tar posten ut?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Postförskott är en tilläggstjänst som kostar 32 kr, och som man kan välja att lägga till utöver tjänsterna postpaket och brev. Kolla www.posten.se för priser.

Postförskott är inte enbart bra för mottagaren i syfte att kolla när den betalar, utan även för sändaren. Sändaren får en check att mottagaren har löst paketet vilket kan vara osäkert om man skickar utan postförskott. Det kan bli en tvist om mottagaren säger att denne inte fått ett paket fastän det är ivägskickat.

För tyngre och större saker rekommenderar jag Bussgods, kolla www.bussgods.se. Klart billigare än Postpaket.

/E
 

abbebus

Aktiv medlem
Posten ja, det är ett fantastiskt företag ;-)

Jag har själv köpt fotoprylar och betalat dyra pengar för den snabbare varianten Företagspaket, där grejorna ska komma fram påföljande dag. Dessutom hemkörda till dörren.

Gå inte på denna nit!!!

Jag behövde ett paket snabbt och valde att få det skickat till mig med företagspaket. Det skulle komma nästa dag var det sagt. Dagen kom, men inget företagspaket. Dagen efter så ringde jag till Posten och uppgav kollinumret. Jodå, paketet fanns att hämta på postkontoret.

Hämta på postkontoret?!? Jag skulle ju få det hemkört till dörren!?!? Ja, men då har du inte varit hemma när de kom och levererade paketet blev svaret.

Fel igen, jag hade varit hemma HELA DAGEN. Jag fick telnr till en annan avdelning på posten (Poståkeriet) och ringde dit. Jodå, de hade varit där med paketet, men mitt namn stod inte på listan vid porten (jag bor i hyreshus) så då kunde de inte leverera paketet.

Att mitt namn stod på dörren, att paketet var rätt adresserat och att jag får massor av post varje dag spelade ingen roll. Står inte mitt namn på listan vid porten så UTGÅR POSTEN FRÅN ATT DET ÄR FEL ADRESS och tar med sig paketet tillbaka.

Det är så man baxnar!!!

Trots att jag var påstridig och försökte få paketet levererat så vägrade de. Till slut kallade killen på posten mig för en idiot och slängde luren i örat. Och det utan att jag faktiskt varit minsta otrevlig.

Blev så förbannad att jag ringde upp igen och fick krävde numret till hans chef, men även han vägrade att se till att paketet blev utkört.

Jag fick åka och hämta det själv, trots att jag betalt för att få det utkört.

Och eftersom Posten inte hittat mig när de försökte köra ut paketet så skulle jag egentligen fått en avi i brevllådan, vilket jag inte fick. Den kom TRE dagare senare, då jag redan hade hämtat paketet.

Ganska lustigt när jag var nere på posten häromdan, och överhörde en konversation mellan kassörskan och en ilsken företagskund som beställt prylar med företagspaket. Han hade tydligen inte heller namnet på listan vid portingången...
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Själv har jag skickat med ASG,billigare än posten och snabbare.Du kan göra upp ASG om att köparen ska betala när han hämtar varan.

....Anders Andersson
 

J. Patric

Aktiv medlem
På tal om Posten, så skulle jag hämta ett paket i förrgår från en av postens nya samarbetspartners. Posten vill ju som bekant inte sköta sådant längre.

Jag åkte till firman och gick in till kundmottagningen. Ingen där. Jag ropade och fick inget svar. Gick in genom dörren till deras lagerlokal. Inte en själ. Där var fullt med paket, med dataprylar m.m. Ropade, men fick inget svar.

Så min far, som var med, ringde dem med mobilen. Det ringde en signal på kontoret så kopplades det över till en kille som var ute nånstans. Jo, det vara bara att leta fram paketet och ta det. Så var det med det.

:-/
 
ANNONS