Annons

Filmframkallare och hållbarhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Funderar lite på filmframkallare och dess hållbarhet

E rätt osäker pga att den jag funderar på (D76) enbart verkar finnas i pulverform, och det står att "HELA" pulvermängden ska blandas ut.
Vilket innebär att det slutligen blir 5L vätska.

Hur kommer detta hålla sig?

Efterssom det bara går åt ngn deciliter vid varje film, så finns kanske risken att det blir gammal & ev förstört innan jag knappt hunnit använda hälften?

Vanlig framkallare för papper har jag enbart använt som koncentrat, och då e livslängden hyfsad iaf.


/Tobbe
 

puppetm

Aktiv medlem
...

Min pappa säger att man inte behöver det... om du vill så kan jag ta redapå hur mycket du ska blanda o så...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
D76 finns både som 1 liters pulver och 5 liters pulver.
Sen så finns också färdigblandad 1 liters blandningar.
Klart mest ekonomiskt är 5 liters pulver
Sen finns det en framkallare som heter TD 76 som är D76 med längre hållbarhet (kommer dock inte på vem som gör den) Fanns i alla fall på Kameradoktorn för ca 1 år sen i 8 Liters pulver !
Och jag har aldrig haft några problem med blandad D76 trots att jag förvarar det i "vanliga" plastdunkar.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
D76 finns både som 1 liters pulver och 5 liters pulver.
Sen så finns också färdigblandad 1 liters blandningar.
Klart mest ekonomiskt är 5 liters pulver
Sen finns det en framkallare som heter TD 76 som är D76 med längre hållbarhet (kommer dock inte på vem som gör den) Fanns i alla fall på Kameradoktorn för ca 1 år sen i 8 Liters pulver !
Och jag har aldrig haft några problem med blandad D76 trots att jag förvarar det i "vanliga" plastdunkar.


Hade osså funderat på o förvara det hela i "lågprisdunkar".

Hur känge har du haft det hela stående utan att du märkt att det blitt dåligt? 2-3 månader, eller 1år?

För man ska juh tydligen ha det utblandat direkt med vatten, sen ytterligare blanda ut det vid användning igen om jag förstått allt rätt?
 

Helena

Aktiv medlem
Jag blandar min framkallare vid användningstillfället och det blir alltid toppkvalitet... slipper fundera över hållbarhet :p
 

MattiasL

Aktiv medlem
Stena Metall har en egen variant av som heter SD76. Den finns färdigblandad i 1-litersförpackning och fungerar bra. Jag hittade sådant i en Fujibutik.
 

Helena

Aktiv medlem
SD76an använde jag för 6 år sedan... ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om hurvida den var bra eller ejj...
Kanske man ska ta och kolla runt bland lite framkallare...
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag tycker generellt att kemikalietillverkarna är dåliga på att ange hållbarheten på färdigblandade lösningar. På förpackningarna står ofta ingenting och läser man de mer omfattande databladen så är det ofta inte så solklart där heller.

Vid framkallning av film måste det ju bli rätt direkt. Jag har därför gått över till Tetenal Neofin som är en engångsframkallare i små glasflaskor för framkallning av en eller max två filmer åt gången. Den är lite dyrare i inköp men å andra sidan behöver jag aldrig kasta bort någon framkallare pga att jag är osäker på om den är för gammal.

Thomas
 

hedefalk

Aktiv medlem
Helena skrev:
Jag blandar min framkallare vid användningstillfället och det blir alltid toppkvalitet... slipper fundera över hållbarhet :p
Betyder det att det är bäst att klippa upp en påse med D-76-pulver för 3.8 liter och blanda till en halvliter och spara resten av pulvret i påsen?
 

J. Patric

Aktiv medlem
hedefalk skrev:


Betyder det att det är bäst att klippa upp en påse med D-76-pulver för 3.8 liter och blanda till en halvliter och spara resten av pulvret i påsen?
Näh, blanda allt. D-76 innehåller natriumsulfit, vilket är ett konserveringsmedel. Det skyddar framkallningsämnena först när de kommer i lösning. Visst oxiderar metolet och hydrokinonet i lösningen med tiden, men det gör även pulvret, vilket blir brunt.

Fyll glasflaskor, spraya i lite Tetenal Protectan, eller Inoxy gel skyddsgas mot oxidering, och skruva på korken ordentligt.

Framkallaren kan hålla upp till ett år om du har tur. Du ser när den börjar bli brunaktig. Då har den blivit dålig.

Är det viktigt med en framkallare som håller extra bra, så använd Agfa Rodinal. Rodinal är en mycket DRYG framkallare som räcker länge och håller i ÅRATAL! Den ger ett lite grövre korn förvisso, men ett mycket skarpt sådant. Agfa hittade för ett par år sedan en flaska Rodinal från 1930-talet, och den fungerade fortfarande utan problem. Tala om hållbarhet! :D
 

Sumpen

Aktiv medlem
Köp bruna kemikalieflaskor, Photax har dem, fyll dem ända upp och förvara dom mörkt och något svalt så håller de säkert några månader. Jag kör med Xtol, 5-litersförpackningar som jag förvarar i enlitersflaskor, har inte märkt någon försämring, men så ska visst Xtolen tillsammans med Rodinal vara en av de framkallare som håller längst.

/Erik
 
ANNONS