Annons

Färgmättad Neg-film

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Jag har tidigare mest använt dia men är nu i behov av en riktigt färgmättad neg-film. De erfarenheter jag har av neg-film är att resultatet ofta blir dassigt i färgerna och kontrastlöst. Är de någon som har tips på finkorniga neg-filmer med MYCKET god färgmättnad?

Jag är även på jakt efter motsatsen, d.v.s filmer med låg färgmättnad. Är färgmättnaden i Fuji NPS eller Kodak Portra 160NC lägre än normalt eller är det endast kontrasten som skiljer dem?

En tredje och sista fråga. Hur stora förstoringar kan man göra med bra kvalite från ett 6x6 neg med 800film?

undrar markus:confused:
 

Sumpen

Aktiv medlem
Har i alla fall en reflektion på dina frågor :p

Ang neg färgfilm med lite färgmättnad kan man konsekvent gå på porträttfilmerna såsom Kodak Portra men även Agfa Portrait 160. Köpte på mig en bunt Agra portrait 120-format med kort datum. Färgerna är fina, kanske inte för naturbilder precis även om jag skjutit av någon rulle där också. Tyvärr har jag inte upploadat någon bild skjuten med Agfa, men det kommer nog snart.

/Erik
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej...finkornig och färgmättad neg film....

Jag brukar använda Kodak Supra 100. Den har extremt fint korn. Bra mättnad åxå.

Tyvärr finns den bara i småbild.
 

markus

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar. Synd att kodak supra bara fanns till småbild:(

Är Supran i närheten av Kodak Elite Chrome Extra Color vad gäller färgmättnad?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Hej
Det hänger ju inte bara på filman i det här fallet utan också på vilket papper man använder.
SJälv använder jag Fuji Superiafilmerna
Med vaierande känslighets grader och jag tycker inte att dom blir dassiga i färgerna eller saknar kontrast.
Superia/press 800 är otroligt vass med tanke på känsligheten
 

markus

Aktiv medlem
Aha, tänkte inte på pappret. Lite korkat, det medges :)

Min enda egenskap av neg-film är från snabblabben och där har jag inte fått erbjudande om att välja papper. Jag kanske borde försöka leta reda på ett bra labb först, någon som kan rekomendera ett bra malmölabb?
 

LIQ

Aktiv medlem
Prova Fuji Superia och Reala. Prova även att överexponera Reala ½ - 1 steg.

Skicka sedan filmerna till Proffskopia i Jönköping och be dem göra kopiorna med "MUST".

Färgerna kommer att bli ordentligt mättade!

MVH

/Johan
 

Olle

Aktiv medlem
Den mest färgmättade neg färgfilmen som tillverkats var Agfa Ultra 50. Tyvärr slutade Agfa nyligen att tillverka den. Agfa lär dock komma ut med en uppföljare, Ultra 100, i höst.
 

markus

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla era svar!!

Jag köpte just ett pack Kodak Porta 160VC där VC står för "vivid colors". Förhoppningsvis funkar den, i annat fall inväntar jag agfa'n
 
ANNONS