Annons

Vad betyder stjärnorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Eller egentligen asterixen som finns bredvid foton i tumnagel-storlek.
Först trodde jag det var en föraning om hur bilden låg till betygsmässigt, men har nu märkt att endel bilder som fått 3 i betyg bara har 1 stjärna...
Verkar heller inte ha att göra med hur många röster den fått - så vad betyder det egentligen?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo det är en indikation på vad den fått i betyg.
Om den fått bra "konstnärligt" betyg blir det en eller två stjärnor, och likaså får högt orginalitetsbetyg. Fyra stjärnor ger alltså indikation på att den fått högt betyg i båda kategorierna. Fem stjärnor blir det om den fått 5:a i någon av kategorierna.

Systemet gör inga anspråk på att vara vetenskapligt eller ens speciellt genomtänkt :)

Låt oss höra - vad vill man få indikation på då man tittat på ett album så där. Vilka bilder som fått höga betyg? Vilka bilder som fått många kommentarer? Annat?
 

Mira

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag saknar lite av Utsidans funktioner... tex. att kunna se fler av dom mest populära och att se bilder efter hur dom är betygsatta.

Dessutom börjar det bli svårt att hitta... kanske att man åtminstone skulle lista medlemmarna i bokstavsordning...

Jag vill inte verka gnällig - men varför inte ha ETT album för varje medlem? Det skulle bli mycket mer lättöverskådligt och man skulle lättare hitta...
Om man vill synas nu gäller det att öppna så många nya album som möjligt (kanske ingen som utnyttjar det, men risken finns ju...)

...och sen tycker jag ni borde lägga in en gräns på uppladdning av bilder - det kommer bara att bli ännu svårare att hitta...
Varför inte ta in ett visst antal/vecka/person och sen ser man till att det blir mer diskussion/bedömning kring bilderna.
Jag tycker det är just diskussions-biten som är huvudpoängen, inte att alla laddar ner en hel drös med foton som till slut ingen orkar titta på.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Räknare/Statistik

Jag skulle gärna sett lite mer statistik kring bilder och album, hur många gånger ett album eller en bild öppnats, hur många som gått in via albumet och så vidare. Iallafall tycker jag att man ska kunna se det på sina egna bilder.

Och så tycker jag att funktionen "ett album per medlem" redan finns - den personliga sidan är ju just det. Jag tycker att man ska kunna he flera album under sin egen sida, precis som idag. Många bilder är tänkta att fungera ihop och många skulle passa ruskigt dåligt tillsammans, dessutom kan det fort bli snårigt att hitta om en medlems alla 50 bilder ligger i samma mapp.

Och jag håller fortfarande hårt på kontaktkarte-browsing! Christer..? ;-]

/ PJ
 

AJä

Aktiv medlem
Hur många kommentarer en bild fått hade varit intressant att se, någon form av räknare med tidsangivelse för senaste kommentaren. Sedan vem som gett kommentarerna. Jag tycker att foto.no:s bildekritikk är enormt bra upplagd. Överskådlig och bra. Albumtänkande behöver inte försvinna för det. Bilden kan fortfarande höra till ett album.

Begränsa uppladdning innan det blir för många bilder.

Jag kommer säkert på fler saker.
Jag måste avsluta med att säga att fotosidan.se verkligen blivit bra och att ni gör ett enormt bra jobb!
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det kommer...

Jodå, både tumnaglar och statistik kommer. Nu skall jag ha lite semester och låta idéerna frodas, så hackar jag loss om någon vecka eller så. Håll ut... :)
 

Mira

Aktiv medlem
Jag förstår att du behöver semester - det är du värd, så passa på att njut!

Vill bara påpeka ytterligare en gång att ni borde stoppa inflödet av foton - idag har det kommit 56 nya foton, och med den farten blir det snart översvämning...
Vet inte hur ni har tänkt med sajten, ni kanske vill ha så mycket som möjligt - men det blir nog alltfler som inte får kommentarer, man orkar och hinner inte med det...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håller med

Den mest uppenbara och effektiva spärren torde väl vara att varje medlem tex kan ladda upp max N bilder inom N dagar, sedan får man vänta på "sin tur" igen.
 

Helena

Aktiv medlem
Att vänta på SIN tur kan vara otroligt frustrerande... En sak kan väl vara att minska filstorleken?
Vet inget ställe som tillåter så stora bilder faktiskt...

// Heléna
 

Mira

Aktiv medlem
Det handlar ju inte bara om plats på servern - det blir ju så otroligt många bilder till slut att den här kommenterings-funktionen tappar sin essens.

Jag tycker fortfarande att man ska sätta en maxgräns på antal bilder oavsett tid - sedan får man själv se till att byta ut gamla bilder och sätta in nya (men då ska dom nya synas på första sidan utan att man behöver öppna ett nytt album).

Jag har aldrig större bilder än 100 kb - och jag förstår inte varför man skulle behöva det...
 
ANNONS