Annons

Mörka bilder med Minolta Dimage Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har just köpt en Minolta Dimage Dual II scanner men diabilderna blir mycket mörka vid inläsningen och att efterjustera gör bilden kornig. Har någon av er råkat ut för detta ?

Finns det månne någon kallibreringsfunktion elelr inställning som jag har missat för scannern eller uppgradering av inläsningsprogrammet.

Hälsningar

Dan P
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Låter som om den inte ställer hårdvaruexponeringen rätt. Har du något område i bilden som är helt klart, med bara bas+slöja? Finns det så vet skannern hur den skall exponera, annars har den noll koll. Exponeringen skall vara samma för alla bilder från samma film, så den vill man låsa när man hittat den. Inställningen går att göra med en ruta som är våldsamt överexponerad och alltså helt utbränd. Tyvärr har jag ingen koll på hur låsningen går till med originalprogramvaran, jag kör Vuescan.
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Jag har just en sån scanner, den är nog inte världens bästa kanske...
Mörka diabilder klarar den inget vidare men det brukar bli hyfsat om man ställer upp ljuset rejält efter förhandsvisningen (preview). Om du tar alternativexponeringar när du plåtar så spara de som är lite överexponerade till scanningen.

Plåta på!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo de blir lite mörka, men inget som inte Bild>Ställ In>Nivåer i PS kan fixa, utan att det blir korningt.
 

Jöörgen

Guest
Vad är det för film? Nu har jag ingen erfarenhet av den skannern men en del filmer kan vara mer eller mindre svårskannade och till viss del varierar detta med hård- och mjukvara. Kodachrome är till exempel känd för att vara lite svårskannad.
 

mipert

Aktiv medlem
Har ingen aning om Minoltans funktioner men överhuvudtaget är det så att enklare skannrar har svårt med täta filmer.
Underexponerade dior och överexponerade negativ fungerar inte bra med CCD-cellerna som finns i billiga skannrar.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo..Kodachrome är väl ganska tät.....Håller på att lägg alla pappas dior på cd till han...bara 80x36st....Kodachrome och underexponerade......





Nämde jag att dom satt i glasade 3mm ramar...? :eek:
 

Jeppe

Aktiv medlem
Däremot har jag en undran, står att för bästa resultat så ska emulsionsytan vara uppåt, därmed blir bilden spegelvänd, inte för det stör jättemycket men lite jobbigt att alltid behöva rotera bilden...

Någon som vet varför....Du Mikael kanske ? Eller Jim ?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jeppe, det är feltryck i manualen. Förmodligen något som släpar med sen nån tidigare modell med CCDn ovanför ljuskällan istället för tvärtom som på SD2. Det skall visst vara rätt i den tyska manualen, men det har jag inte kollat :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Okej så emulsionssidan nedåt då :)....får man scanna om sina bilder då då....duh.. ;)

Tackar för detta Gunte o Jim...






...sniff..sniff vad är det som luktar bränt........?
 

Dan Petersson

Aktiv medlem
Ja det var snabba ryck med alla era svar !

Som svar på filmfrågan så var det Provia och Velvia som gav dessa resultat.

Jag surfade in på Minoltas hemsida och försökte ladda hem en nyare version av minoltas egna program. Lyckades inte med denna manöver.

Sedan laddade jag hem Vuescan och provade testversionen och ser man på ! Denna programvara gav inte mörka bilder utan ett helt annat resultat. Jag är förvånad att inte Minoltas program kunde prestera bättre.

För er som har Vuescan var det bara att fylla in sitt kreditkortsnummer och sedan debiterades 40 dollar varvid ni kunde använda programmet fullt ut?

Eller kan man köpa progammet i Sverige för att slippa sända över nummret ?

Dan Petersson
 
ANNONS