Annons

diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en diascanner för <5000 kr.
Den jag tittat på heter Minolta Dimâge Scan Dual II.
På pappret verkar den jättebra (11 Mpixel) kostar 4700.

Någon som har några kommentarer om detta? Finns det bättre/billigare?
Jag har tittat på följande också:
Microteks FilmScan 35 (ca. 3 Mpixel) kostar 2700
Acer ScanWit 2720S (10 Mpixels) kostar 4500

Länkar:
http://mikrodatorn.idg.se/testcentret/md0013/minolta/
http://www.acercomputer.se/products/mn_scan_2720.shtml

Hjälp mig att välja rätt :)
 

gunte

Aktiv medlem
Minoltascannern är antagligen den bästa scannern i gällande stund och i den prisklassen..Fixa dig nr. 5 av tidningen Foto,där testades några maskiner..
mvh/gunte..
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Test i Foto

Tidningen FOTO gjorde ett test av skannrar nyligen (tror att det var förra nummret). Om jag inte minns fel så får minoltan bra kritik och är köpvärd.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Siktar mot ICE/FARE

Har själv ingen erfarenhet av Minoltas Dual Scan II men har gått i inköp-av-diascanner-tankar ett tag nu och har väl samma budget som dig ungefär.

Jag tänker inte gå under 10MP (ca 2900 dpi) iallafall. En 3MP-scanner liknar jag vid flatbäddare med dialock ungefär, ok att använda för webb-tumnaglar men inte mer. Dessutom kommer det att dröja ett bra tag (minst 2-3 år iaf) tills digitalkamerorna i samma prisklass klarar så hög upplösning (10MP), dessutom kommer det att bli stora problem att lagra ~50 MB stora bilder på behändiga minneskort då. Därför tror jag att man kan känna sig trygg med en 2900 dpi-are en stund. Den uppenbara fördelen som digitalkamerorna har är ju att bilderna är helt fria från smuts och repor, varför jag mer och mer lutar åt någonting med funktioner för att eliminera detta från mina positiv.

Acer: Har aldrig sett en produkt med Acer-logga som jag skulle ge godkänt. De gör budgetgrejer i mitt tycke, undvik.

Minolta Dual Scan II:
Den uppfattning jag har fått kring just denna scanner är att den är helt ok för pengarna. Framförallt har den bra upplösning och verkar ha godkänd skärpa. Minus verkar vara att den är ganska långsam och inte är så säker på färgerna, plus att den saknar rep- och dammbortttagningsfunktioner.

Jag tycker att det verkar bra med ICE/FARE så man slipper pilla i photoshop hela natten för att få bort allt skräp på varje bild. Därför har jag alltså börjat att överväga en större budget som klarar maskiner som Nikons Coolscan IV ED och Canons FS4000US. Dessa maskiner har betydligt fler fans vad jag förstår. Nikonen verkar vara populärast, trots den lägre uplösningen, den fick ju även lovande betyg i ett nummer av FOTO för ett tag sedan.

Men mina erfarenheter bygger till stor del på forum och disksussionsgrupper på webben samt en hel del mailkontakt med fotografer. De flesta av dessa är amerikanare, så det skulle vara kul att höra vad svenskar tycker.

Behövs ICE/FARE? Är det värt 4000 kr extra?
Varför är Dual Scan II en bästsäljare?

Ser fram emot fotosidans egna recensionsavdelning en _hel_ del.
/ PJ
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
USB är nog en sak som gjort Minoltan populär plus att den ligger i en "bra" prisklass.

Jag kör med en Nikon Coolscan men den kräver SCSI kort och det är ganska bökigt. Det tog 2v att få igång den vid datorbyte.

De nya Nikonskannrarna har ju USB. Den dyrare (runt 18 tusen tror jag) har dessutom Firewire (betydligt högre överföringshastighet) och automatisk diamatning (det är ganska slitsamt att scanna in en bild i taget).

När det gäller ICE så funkar det grymt bra. Ibland måste man dock använda kloningsverktyget. En kompis tyckte att bilderna blev hårdare med ICE men det har inte jag märkt.

Recensionbanken är på g.... på G... :)
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Nödvändigt med Firewire?

En sak som jag har funderat mycket på är hur nödvändigt det egentligen är med anslutningar som kan skyffla data snabbt, som SCSI & Firewire. USB är ju långsamt vid sidan av dessa.

Men jag har försökt att tänka till lite och kommit fram till att USB nog inte är flaskhalsen här, utan snarare borde det vara efterbehandlingen på datorn som tar mest tid efter att inscanningsprocessen är klar. De scannrar jag studerat verkar ju inte ha något minne överhuvudtaget, varför all data borde skyfflas till datorn allt eftersom den läses in. Och kollar man på hur länge det tar att scanna ett negativ/positiv (30 sek & uppåt) så borde ju USB inte ha några problem alls att hinna med att få över allt till datorn under den tiden.

Eller missar jag någonting här? Varför vill man ha SCSI eller Firewire? Har någon erfarenheter av att USB skulle sinka processen?
 

heru73

Avslutat medlemskap
Bra fråga. USB är 12MBit/s vilket i runda slängar är strax över 1Mb/s. Om man då skannar in ca 10Mpixel = ca 30Mb data så blir ju tiden ca 30 sekunder. Om tiden skall kunna kortas ner under 30s så kanske man måste ha firewire eller motsvarande.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det beror väl på att de "fetare" skannrarna kan scanna bilder in bilder som blir hundratals Mb och då kanske det kan vara värt det men annars inte.

Men USB framför SCSI är enkelt val. USB, just för att det är så mycket enklare att få igång, inte kräver extrakort och funkar tillsammans med bärbar (som ofta har USB eller firewire).
 

jojje2

Aktiv medlem
FOTO

Vet någon vart man kan få tag på gamla nummer av tidningen FOTO?
Jag letar efter en där de testade minolta scannern.

mvh
Jojje
 

jkaving

Medlem
Kolla med biblioteket.
Huddinge bibliotek har i varje fall ett stort utbud av tidskrifter för läsning på plats, däribland FOTO. De sparar förstås gamla nummer.
 

Linda Johansson

Ny medlem
Epson

hej!
Jag vet att Epsons scannrar är mycket bra! Jag har iof bara scannat negativ och foton med den. Men med mycket bra resultat. Det finns med olika kapacitet beroende på hur stor upplösning du vill att bilden ska ha ! Du kan ju ta en kik iallafall!
mvh/ Linda
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Hej Jojje!

Har själv en dual scan II sedan ett halvår eller så..

Är så nöjd man bara kan bli med den, så är de ngra frågor du ha om den, eller om du vill se resultat på bilder scannade med den ere bara att du hör av dig.

Har både s/v, färg neg samt dia jag kan scanna in om du vill se vad den går för.

/Tobbe
 

mrsandin

Aktiv medlem
Har en Dimage Scan II sedan ett år tillbaks.. Jag är mycket nöjd med den, den scannar mycket bra med bra skärpa men dock saknar jag ICE funktionerna, har en sån på jobbet och tänker faktiskt byta upp mig nu... ICE är en ovärderlig funktion som man gärna slantar upp några tusen extra för.. Köp en begagnad nikon.. det är mitt råd.
 
ANNONS