Annons

Digital nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickodemus

Aktiv medlem
Jag äger ingen digitalkamera, men funderar på att köpa en. Det är inte tänkt att den ska användas till att ta semesterbilder med, utan jag har tänkt att ta bilder som jag sedan ska använda på t.ex. min hemsida eller använda för fotomanipulering.

Nu till själva frågan. Jag äger som sagt ingen digitalkamera, men funderar på att skaffa en. Men vilken? Jag kan absolut ingenting om digitalkameror (eller vanliga kameror heller för den delen) men tycker det är rätt skoj att fotografera. Så jag söker en prisvärd nybörjarkamera som man kan ta skarpa bilder med.

Sen undrar jag vad det är för skillnad på kameror. Är det skärpan i bilderna eller vad är det som sätter pris på kameror?
 

hick

Medlem
Tyvärr är det ofta design och antal pixlar som sätter priset. Försök att titta på hur bra optik kameran har tex ljusstyrka, om du bara ska ha bilderna på nätet och i datorn behöver du inte ha en massa pixlar utan istället en kamera som ger skarpa fina bilder.
Om jag tex jämför Minoltas dimage X (ca.5500:) och Fujis 2600 (ca. 3500:) Så ger Fuji kameran utan tvekan bäst bilder medans Dimage X är en väldigt liten kamera men håller inte riktgt samma kvalite som 2600.

Ett tips när du ska köpa kamera kolla med din lokala foto handlare om han kan bemöta internet priserna någorlunda ta sedan nått kort i/utanför butiken med dom aktuella kamerorna och be handlaren köra ut dom i 10X15 eller 15X21 kopior. Då kommer du veta någorlunda vad du får för pengarna.

Lite ALDRIG på tester som görs i diverse tidningar mm, visst använd dom som vägledning men lita aldrig på dom till 100%, det nån tycker är plus tycker en annan är minus.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Nickodemus skrev:
.
Sen undrar jag vad det är för skillnad på kameror. Är det skärpan i bilderna eller vad är det som sätter pris på kameror?
En sak är hur populär en viss modell är och vilken konkurans som finns i just de segmentet,
säljer kameran dåligt så sjunker priset fort.
märket spelar som alltid roll oxå.
olympus har ofta mycket prisvärda kameror.
 

Nickodemus

Aktiv medlem
Den där Olympus kameran verkar schysst men 5280:- är lite för mycket för mig. 2-3000 kanske...
Den där Fuji kameran verkar mer intressant då.

Men om jag är ute och letar kamera,m hur vet man hur skarp den är då? Finns det något mått på det?

Men ge gärna fler förslag på relativt billiga kameror som ger skarpa bilder.
De behöver inte ha så mycket funktioner, jag redigerar bilderna ofta på datorn sen iallafall.
 

hick

Medlem

eldaren3

Aktiv medlem
Canon A40

Canon PowerShot A40 är inget dåligt alt.
Kostar lite mer 3200:- men du får mycket för pengarna.
 

hick

Medlem
Jag har jämfört C-220 och 2600 ganska nogrant åt en kund på jobbet, och ta två liknande kort med dessa och jämför själv så kommer jag garantera att fuji kameran ger väldigt mycket finare bilder. Skillnaden är mycket större än man kan tro.
 

Nickodemus

Aktiv medlem
Jag har kikat igenom några bildexemplar på cyberphoto.se. Ingen utav av dom verkar ha särskillt bra skärpa. Det finns ju vissa som har mer eller mindre bra skärpa, men det var inte som jag hade förväntat mig. Kollade allt från billigt till dyrt. Men det kanske är dåligt tagna kort.

Är det någon som har en relativt billigt kamera som har några kort att visa upp?
 

-------

Guest
I stort sett inga bilder tagna med digitalkameror är HELSKARPA i största storleken, som visas upp på Cyberphoto. MEN, om man sedan förminskar bilderna något/"framkallar" dem så blir de mycket skarpa och fina. :)
 

Nickodemus

Aktiv medlem
Aha, de bilder som visas där är alltså största storleken? Då är jag med. Men är det någon som har bilder att visa ändå då? Det är ju liksom rätt mycket pengar och jag vill inte köpa något som jag inte är nöjd med sen.
 

Nickodemus

Aktiv medlem
Men finns det något mått på hur skarpa bilder en kamera kan ta? Någon siffra eller något som en nybörjare kan leta efter?
 

-------

Guest
Nej det kan man väl inte direkt säga att det finns. Man får helt enkelt titta själv på bilderna och jämföra.

Om du går in i mitt album så är alla bilder där tagna med en C-3020, förutom dimbilden som är tagen med en C-1, en ganska simpel digitalkamera. Det går att pressa ut fina bilder från de flesta kameror om man fipplar med dem och drar ner dem i storlek. :)
 
ANNONS