Annons

Ska man bara sätta bra betyg eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

startraker

Aktiv medlem
Det känns som om när jag sätter ett visst betyg på en bild, särskillt under 3 så går den fotografen in i mina bilder och "ger igen".

På det sättet har jag börjat att bara ge bra betyg. För att höja mina egna betyg. Ska det vara så? Ska man inte kunna ta kritik?

/Jonas
 

NixXxoN

Aktiv medlem
känner igen mig

Det känner jag också igen! verkar som folk inte kan ta kritik ibland. fått massa ettor av nån som inte gillar att jag inte gillade deras bilder. inte sågningar bara relativt låga betyg.:confused:
 

markus

Aktiv medlem
Visst är det tragiskt att det ska behöva bli så. Om betygen hela tiden trissas up fyller de ingen funktion längre. Jag tycker det är viktigt att betygen är ärliga och att man kan acceptera ett dåligt omdöme (därmed inte sagt att det är ok med rena personangrepp!!). Borde inte betyg 5 egentligen vara vigt åt de riktigt enastående mästerverken?
 

reecoy

Aktiv medlem
Det beror ju på vad man prioriterar.
En del ger betyg och motiverar varför dom ger ett visst betyg, en del betygs-sätter utan kommentarer och några kommenterar utan att ge ett betyg.

Personligen lägger jag störst vikt vid folks kommentarer, det visar att betraktaren verkligen tänkt till en stund innan han/hon tycker till.

Men jag håller med om att verkar vara lite "betygshets" här, en del verkar sätta betyg för att provocera fram en reaktion och andra sätter betyg för att få ett bra betyg i retur, bägge varianterna är trista men tack och lov inte så vanliga....ännu.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har oxå noterat detta intressanta fenomen flera gånger, även om jag inte själv blivit utsatt för det.

Vissa fotografer har svårt att ta kritiska kommentarer och/eller låga betyg. De "hämnas" då genom att ge låga betyg tillbaka. Jag tycker att det är ett mycket omoget beteende. Lite komiskt är det oxå.:D

Visst ska man försvara sig om man tycker att kritiken är orättvis, men det gör man förstås verbalt under sin egen bild. Att "ta hämnd" genom att såga kritikerns bilder, det är ju bara barnsligt!!!

Håller oxå med Markus att en del bedömare gödslar med femmor i betyg. Femmorna ska man spara till de riktiga höjdarbilderna, tycker jag. Bekämpa betygsinflationen!:)
 

Helena

Aktiv medlem
Jag har inte märkt av det?
Bara en gång men då fick jag ett mail då hon var ledsen över att hon gjorde så...

Tror att så länge man är ärlig och tar saker med en nypa salt så reder sig det mesta :)
 

startraker

Aktiv medlem
Anonyma betyg kanske?

kanske vore det bra om man inte såg vem som gett vilket betyg utan bara såg kommentarerna.

Själv tycker jag att det är mycket värdefullt att få både negativ och positiv kritik på mina bilder. Det är ju det som gör att jag i framtiden kan ta bättre bilder.
 

Helena

Aktiv medlem
Äh folk måste juh kunna stå för sina åsikter och folk måste lära sig att ta det andra säger med en nypa salt...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Känner mig "lite" less när jag får klagomål på att jag inte gillar vissas bilder
Detta trots att jag satt relativt höga betyg 4/4 5/4 m.m
Lägger folk ut bilder som man förväntar sig att bara få superbetyg på så är det väl bra att man har det självförtroendet men man måste kanske acceptera att alla inte sätter 5/5 på ens bilder.
Hur kul skulle det vara förresten ?
Nåja jag kommer i alla fall att sluta att kommentera vissa personers bilder så slipper jag trampa någon på tårna :(
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
En del ger betyg och motiverar varför dom ger ett visst betyg, en del betygs-sätter utan kommentarer och några kommenterar utan att ge ett betyg.
Att betygsätta utan kommentar är ett j***a ofog! Det borde vara tekniskt omöjligt att kunna göra det. Att kommentera utan betyg är en annan femma, tycker jag. Själv är jag ganska tveksam till betygens berättiganade. Ibland känns det rätt att sätta dem, ibland inte. Svårt att veta när, det är mer en känsla. Men jag är nog den sista som skulle sörja borttagandet av betygen.

Den som sätter kassa betyg bara för att ge igen för gammal ost...Tja, hur har man koll på det? Man måste ju förutsätta att det är ganska vuxna människor som huserar här, och det är väldigt sorligt när sånt här händer. Tror det är omöjligt att undvika såna knäppskallar, tyvärr.
 

Mira

Aktiv medlem
Ja, den här diskussionen har vi haft förut - samma problem kvarstår...
Själv undviker jag betyg om jag inte vill understryka något - och för min del skulle jag inte sakna dom om dom togs bort helt.
Det känns att det är lite tävlings-stämning och det blir ofta negativt.

Att hålla betygsättningen anonym vore ett alternativ...

(Helena, vi vet att du fixar det här galant - det gör dom flesta, men det kommer alltid finnas dom som inte gör det - och det är synd om dom ska få sänka stämningen för oss andra)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Godmorgon,

vi kommer att göra följande:

ta bort den ena dimensionen av betyget och bara ha en kvar. Det blev för luddigt med två och det funkade inte heller i praktiken (men jag tyckte att jag var jättesmart när jag funderade ut det :) ).

Eventuellt så kommer vi att strcäka ut betygsskalan så att det blir lättare att sätta betyget. 5-gradigt är lite för lite. Det finns många femmor, men egentligen så borde de vara få sådana eftersom en femma borde betyda att man är helt överväldigad av bilden. Men eftersom det bara finns 5 val så förstår jag. Kanske skalan blir 1-10.

Hälsningar
fotosidan.se
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag tror det blir bra, eller i alla fall bättre än nu. Ska man köra med flera betygskriterier måste de vara mycket tydligt specificerade vad de står för, samt att alla måste förstå och vara överens om vad de står för. Jag misstänker att så inte är fallet idag. Så det är nog bra att förenkla istället för att komplicera, även om en komplicering skulle bli mer nyanserad, men säkerligen med efterföljande förvirring om kriteriernas innebörd.

En femma i estetitik för mig, det är en av Ansel Adams bättre bilder. Men femman täcker ganska mycket i en femgradig skala, och därför stödjer jag er tanke på en tiogradig skala.

mvh
/Erik
 

Sara

Aktiv medlem
Själv brukar jag inte skriva något alls om bilden ifråga inte ger mig något...Tycker jag att den är dåligt tagen eller vad som, så låter jag hellre bli, om jag inte känner att jag har något konstruktivt att säga...Att säga något väldigt negativt, utan tips om hur man förbättrar osv, ger nog inte fotografen mycket heller...

Än sålänge har jag inte fått något elakt inlägg, men kommer den dan, så tror jag knappast att jag skulle hämnas, haha. Men antagligen fråga hur personen menar, för visst tar man åt sig.
Får man negativ kritik från någon man själv tycker är duktig, då svider det ju betydligt mer än det känns bra om man får posetiva...tyvärr...

Men jaa, själv är jag bara glad att folk tar sig tid att titta och kommentera mina bilder, får jag sen posetiva reaktioner, är det ju ännu roligare...
Men hämnd, näää....skulle kännas lite pinsamt...
 

drapulv

Aktiv medlem
Tycker också det låter bättre med en 10-gradig betygsskala. Det blir mer nyanserat. Vad händer med de betyg man redan fått på sina bilder förresten? Raderas dessa då?
Mvh/Pär Larsson
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
drapulv skrev:
Vad händer med de betyg man redan fått på sina bilder förresten? Raderas dessa då?
Nej - de kommer konverteras, men hur är inte bestämt. Jag funderade just på hur jag skulle göra detta - vad skall tex betyg 3 konverteras då det inte finns ett riktigt medel på en skala 1-10? Och kanske man skall undvika sätta 1 = 1, låta ytterligheterna vara "lediga"?

Skalan skulle kunna vara 1-9 också, då finns ju ett riktigt medelbetyg. Men det kanske bara är bra att inte kunna sätta "lagom"-betyg, tvingas ta ställning till på vilken sida den ligger?

Något sådant här?
5 = 9
4 = 7
3 = 5 eller 6?
2 = 4
1 = 2

Här vore kul att höra vad ni tycker!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tycker också att EN tiogradig betygs skala är bättre .
Men då får man väl gnälliga kommentare varför man "bara" satt 8 eller 9 :(
 

gunte

Aktiv medlem
Kan ni inte glömma det med betyg på bilderna,,fullständigt meningslöst..
ge vettiga kommentarer istället..
mvh/gunte
 

reecoy

Aktiv medlem
Jag håller med Gunte fullständigt när det gäller betygssättningen.

Å andra sidan så förstår jag om man vill ha nån typ av indikation på vilka bilder som anses bra av fotosidans medlemmar. Skulle man inte kunna tänka om helt och hållet ???

Mitt förslag är att alla medlemmar förfogar över ett visst antal "stjärnor" (eller annan indikator, guldrulle ;-)) under en viss tid. t.ex. 5 stjärnor i veckan eller 15-20 st. i månaden, det står sedan alla fritt att dela ut "sina" sjtärnor till de bilder som man tycker förtjänar det.

Fördelen med detta är att vi till en viss del begränsar betygsättningen till fördel för kommentarer.

Nackdelen är att varje person inte kan rangordna sina stjärnor inbördes. Jag tror att det skulle bli för krånligt om man behöll betygssystemet men begränsade antalet betyg som fick utdelas under en given period.
 

Mira

Aktiv medlem
Betyg i siffror (även stjärnor) gör att man som nybörjare alltid känner sej i underläge jämfört med dom riktigt duktiga... men å andra sidan blir man ju jättelycklig om man tilldelas en 5:a nån gång...

Jag tycker gott å väl att vi kan testa en 10-gradig skala.
(och en 3:a nu är väl i såfall en 5,5 - för halva tal kommer det ju ändå bli...)
Men som sagt - det ska MYCKET till för att en 10:a ska utdelas - och en 1:a måste ha en väldigt bra "ursäkt"..............
 
ANNONS