Annons

Provia 1600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Fotoelektronik.se hade en post för en sån film på sin hemsida.
Jag mailade nyligen och påpekade att någon sådan film inte finns.

Svaret blev att den hade utgått till förmån för Provia 100F och 400F och att de skulle åtgärda dess existens på sidan.

Jag mailade tillbaka och personen i andra änden försäkrade mig om att det verkligen har funnits en sådan film. Personen i fråga påstod sig även ha sådan kvar hemma.

Då jag trots att jag tycker jag har lusläst allt på tillverkares och försäljares hemsidor
samt massvis med newsgroup- och foruminlägg, inte har hört ett smack om någon sådan film har jag tre alternativ:
1) Någon har förväxlat Provia med Superia 1600
2) Säljaren försöker rädda förtroendet för firman genom att dölja deras klantighet med en ful nödlögn.
3) Jag är ett totalt blindstyre som har noll koll.
 

flutte

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för samma sak, fast tvärt om. Jag skulle ha en Superia 1600, men säljaren tvekade på om en sådan film verkligen fanns. Efter lite diskussion erkände han att han tänkte på Provia, och började sedan leta bland Sensia-lådorna(!).

Disträ eller diafixerad? :)

BTW: Det blev Superia 800 till slut, för jag 1600:an hade de bara i 5-pack, & så ofta behöver jag inte ljusstyrkan... I övrigt har jag ingenting negativt att säga om dem.

/Fredrik
 

flutte

Aktiv medlem
*garv* Jag tänkte snarare på foto&elektronik! Undrar hur korniga de blir ifall?

/Fredrik
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Stämmer. Jag fick ett svar från Fuji idag:

Jag är ledsen att behöva säga det men säljaren har rätt.
Men filmen har utgått. Vi sålde det sista nå'n gång under 2001.
RSP1600 hette den och tillhörde familjen PROVIA som finns numera bara i 100 ASA (RDP) och 400 ASA (RHP).
I be damned... :)
 

typhoon

Aktiv medlem
Har precis kört igenom en rulle provia 1600 i diaprojektorn. grynig som bara fan!

Jag fick en påse med filmer av en abetskamrat som tidgare jobbade som fotograf. Han hade fryst in dem när han gick över till digtalt foto. Bästföre var daterat till -99.

Bilderna jag tagit, var soluppgång i skagen för tre veckor sedan. Överlag känndes alla underexponerade, så 1600 är lite i överkant. Det står ju på paketet att det är en pressfilm, så den trivs väl antagligen bättre på lägre ISO-tal.

Jag har aldrig sett något så grynigt på väggen. Inte vad man normalt förväntar sig av en dia, men vissa bilder blev väldigt effektfulla med det stora kornet.
 

Malaka

Aktiv medlem
Jag hade också lite problem när jag gick in till en fotohandlare och frågade efter Fuji Press 800 men blev snabbt upplyst om att det minsann heter Superia 800. Har dock luskat ut att den visst heter press så länge den är förpackad i 5-pack eller större..
 

typhoon

Aktiv medlem
Jo så verkar det vara i fallet Superia/press-800.

Men det jag menade med press, är att den har ett exponeringsomfång från ISO 400 -> 3200. Altså att den lämpar sig bra för pressing.
 
ANNONS