Annons

Ett tips i PS...

Produkter
(logga in för att koppla)

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Hejsan.
Ville tipsa om ett trick som gor att det gar ganska snabbt att fa en mindre version av sina original bilder som man kan spara som JPEG o lagga upp pa fotosidan till allas berundran.

Ha din original bild oppen i Photoshop och i den storleken du vill att den ska visas pa skarmen.

Om du har PC tryck pa "Print Screen"
Om du har Mac tryck "kringla+shift+3"
Detta tar en bild pa din skarm som du ser den.

sedan ett nytt document
Ctrl+N
Kringla+N

Sedan klistra in
Ctrl+V
Kringla+V

Sedan kroppar man bort allt utom bilden, (eftersom du har tagit en bild pa din skarm) Sedan sparar man som JPEG.

Simsalabim.

Detta har sparat mig ganska mkt tid, da mina original ar runt 90Mb.

Ett tips som kanske funkar for dig, vem vet?

Timo
 

Max_T

Guest
Då gäller det ju att orginal bilden är skarp. För har du tex 68% av orginalstorleken blir ju inte bilden skarp.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
hm...
du har kanske ratt Max.
Jag har sjalv aldrig fatt dem oskarpa, men jag ska se om detta stammer, i sa fall kan ni strunta i det jag skrev...
Timo
 

Jeppe

Aktiv medlem
öhhmm..kanske jag som inte förstår...men vad är det för fel på:
Bild > Storlek på bild > Sätt största sidan till 600 pixlar
Arkiv > Spara som > x.jpeg > Nivå 8

En 31 MB scanning blir runt 100kb...
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Det gar bara snabbare att gora sa har, I alla fall pa min burk...
Ett sett att komma runt det bara...
Timo
 

mipert

Aktiv medlem
Med grundinställning i Photoshop har du bara full skärpa i 100% och därefter ger 50, 25 och 12,5% likvärdigt resultat.

För att visa bilden i annan inzooming än 100% måste programmet interpolera bilden på skärmen (ta bort eller lägga till pixlar) och vid 50, 25 och 12,5 används bikubisk interpolering, vid andra inzomningar används närmsta granne som ger sämre resultat.

Ursäkta nördfakta men olika inzoomning ger olika kvalitet på skärmen.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
oooh...

Nu kan jag inte radera mitt dumma utalande sen tidigare...
Jag som tyckte att jag kommit pa natt sa smart...

Jag tar en spade o graver ner mig i stallet.

Vi ses i var!

Timo
 

mipert

Aktiv medlem
Om alla som provade nya saker grävde ned sig hela tiden skulle utvecklingen stå still.

Fotosidan är till just för att lägga ut saker, diskutera saker och argumentera mot saker.

Vill du verkligen ta bort ditt förslag så vänd dig till redaktionen.
Jag har gjort det själv ett par gånger.

Vill du snabbt få en bild till viss storlek är beskärningsverktyget att rekommendera. Välj verktyget (C) och tryck enter för att få fram alternativen.
Ställ in önskad storlek skriv, skriv 600px för måttet i pixlar, (för webb kan du strunta i upplösningen) och beskär.
Sedan får man ställa in skärpa förstås.
 
ANNONS