Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Hur fungerar mellanringar?
Jag hittade följande på cybephoto:
1. Soligor AF Mellanring 12mm till Canon EOS
2. Kenko AF Mellanring 25mm till Canon EOS
3. Kenko AF Mellanringsats 12/20/36mm till Canon EOS
4. Soligor Autofocus Extension Tube 36 mm Canon C/AF

Vad betyder mm-talet?
finns det nån att föredra?
Vad är skillnaden mellan close-up linser och mellanringar?
Fungerar AF med mellanringar?
Försämras ljuset? Kan man använda zoom-objektiv?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
mm talet är längden på konvertern. Ju längre desto närmare kan du gå (desto större förstoring).

En mellanring gör att du tappar lite ljus in i sökaren, men kameran kommer att hantera detta automatsikt.

Autofokus kommer förmodligen inte att fungera. Olika automatiska exponeringsprogram kommer inte heller att fungera.

Spotmätning eller Manuell mätning tillsammans med tidsautomatik (dvs du sätter bländaren och kameran väljer rätt tid) kommer att fungera.

Du kan använda alla objektiv, men extrema vidvinkel objektiv brukar inte rekommenderas.

En mellanringsats innebär att du får alla 3 vilket gör att du kan kombinera ihop till totalt 68 mm vilket gör att du kan ta extrema närbilder.

Det allra bästa med mellanringar är att det inte finns några optiska element vilket gör att det inte är lika viktigt vilken man köper.

Du kommer att behöva stativ när du fotograferar med mellanringar eftersom förstoringen gör att skakningsoskärpa är svår att undvika. Se till att slå till på en trådutlösare också. Men köp, det öppnar sig en ny värld.
 

jojje2

Aktiv medlem
vilken ska jag köpa?

Tack för svaren, det var precis det jag behövde höra...
Kan du rekomendera ett märke?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vet inte om autofokus vid macrofotografering har någon större betydelse. Skärpedjupet kommer att vara extremt kort och jag tror att du manuellt vill ställa in skärpan för att vara säker på att rätt ställe få skärpa. Därmed tror jag att du kan stryka AF mellanringen (ev så skulle fördelen att du får tillgång till programautomatik och ev avancerade mätsystem, men det vet jag inte. Kolla det).

Jag tror inte att det spelar någon större roll eftersom det inte finns några optiska element. Skillnaden är nog därför mest på finish (när det gäller de Manuella mellanringarna). Kanske kenko är lite finare eftersom de är dyrare. Men jag har ínte testat någon av dessa (och inte någon produkt av de två tillverkarna överhuvudtaget).

Men jag köpte superbilliga mellanringar för länge sen och de funkade fint..
 

gunte

Aktiv medlem
Lite mer info:
-Close up-linser eller försättslinser är ett "filter" som skruvas i frontgängan,ger ingen ljusförlust .
-Med ett 50mm objektiv och 50mm mellanring erhålles skala 1:1.
-En sats ringar på 68 mm ger skala 1:2 med en brännvidd på 135 mm
-Mindre kända märken bör undvikas,passningen i bajonetten kan vara usel..
-Ett 300 mm objektiv och en 25 mm mellanring är ett fantastiskt trevligt sätt att fotografera på..
mvh/gunte..
 

Mira

Aktiv medlem
Men om man har ett 50 mm makro-objektiv som redan ger skala 1:1 - vad får man då med mellanring?
 

jojje2

Aktiv medlem
fördelar?

några macro frågor.
1. vad finns det för fördelar med macroobjektiv, framför vanlig zoom med mellanringar?
*mer ljus?
*Får man större skärpedjup?

2. vad betyder 1:1 och 1:2
*är det bara förstoringen?
*betyder 1:1 att bilden blir lika stor som i
verkligheten och 1:2 att den blir dubbelt så stor?

3. Har sett en cosina 100 Tele Af 100/3,5 Macro för canon. Vet någom om den är bra?

mvh
Jojje
 

Olle

Aktiv medlem
Lena, om vi antar att objektivet inte har någon form av innerfokusering, så ger en 50 mm mellanring skala 2:1, dvs motivet blir dubbelt så stort på filmen som i verkligheten.

Jojje:
1. Makroobjektivet ger bättre skärpa och kan oftast fokusera direkt till skala 1:1.
De flesta makrobjektiv har ljusstyrka 1:2,8, vilket är bättre än dom flesta zoomar. Ljustyrkan vid närgränsen blir något annat och för att svara på det måste man veta exakt vilka objektiv som jämförs.
Skärpedjupet beror endast på brännvidden och vald bländare. Typ av objektiv har ingen betydelse.

2. 1:1, motivet är lika stort på filmen som i verkligheten. 1:2, motivet är hälften så stort på filmen.

3. Jag såg en test i en engelsk fototidning av detta objektiv. Det var inte lika bra som originalobjektiven eller t ex Tamron, men är ju mycket billigare. Jag skulle tro att det ger bättre resultat än mellanringar och det är framför allt mycket bekvämare att använda än mellanringar.

Mvh Olle
 

Mira

Aktiv medlem
Är det idé att ha mellanringar till Tamrons 90 mm makro? Hur mycket ger en 25 eller 36 mm mellanring i förstoring?
 

Olle

Aktiv medlem
Lena, jag vet inte om Tamron 90 mm har någon innerfokusering. Om inte, blir det lättare att svara på din fråga. Du kan kolla detta genom att mäta hur mycket objektivet förlängs när du går från oändligheten till 1:1. Om det det förlängs 90 mm har det ingen innerfokusering. Om det är mindre än 90 har det någon form av innerfokusering.

Låt oss anta att det inte har internfokusering. Då blir utdraget med 36 mm ringen 90 + 36 = 126 mm. Förstorinsskalan 126:90 = 1,4:1. Dvs motivet blir 40% större på filmen än på motivet.

Mvh Olle
 

Olle

Aktiv medlem
Förstoringsskalan blir då 126:90 = 1,4:1. Dvs motivet blir 40% större på filmen än i verkligheten, skulle det ha stått. Ursäkta slarvet.
 

Mira

Aktiv medlem
Den förlängs bara 55 mm - blir det mindre förstoring då?
0,4 mer gör ju inte så stor skillnad...
 

jojje2

Aktiv medlem
då är det macroobjektiv som gäller

Någon som vet vart jag kan köpa begagnade macroobjektiv?
 
ANNONS