Annons

Bästa tillvägagångsätt i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Hur använder man Photoshop för att på bästa sätt förminska en bild till 1024x769 och max 500kb (enligt bl.a fotosidans regler)?

Jag har sett tipsen om att använda "Oskarp mask" mm, men har det någon betydelse i vilken ordning man gör saker, alltså...
... ska man först ställa in storleken och sedan "Oskarp mask", justera färgbalans, kontrast osv, eller ska man göra tvärtom.
... vilken typ av komprimering ska man använda.

Jag antar att det kan ha stor betydelse för slutresultatet beroende på hur man gör
:confused:
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
JPEG är jag med på. Men finns det inte olika typer av komprimeringar och olika komprimeringsgrader?
Japp, det stämmer. Använder du P-shop 6 (kanske finns i 5:an oxå) kan du välja "Spara för webben" när du ska spara bilden. Där får du exempel på hur förstörande olika komprimeringsgrader är.Dessutom visar P-shop hur lång tid det tar att
tanka hem bilden.Väldans praktiskt. Ju mer du komprimerar, dvs ju lägre siffror, desto sämre kvalitet, men filen blir ju mindre och mer lätthanterlig för webben. Så en bild på 10*15 cm 72dpi sparad i komprimeringsgrad 8 blir 33kb nerpackad, medan samma bild sparad med en kraftigare komprimering, typ 4, blir 20kb.
 

Maxell

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Jag inser nu att jag nog tänk fel i det första momentet när det gäller att justera storlek.
Vad gäller komprimering så har jag i min verision (som är 5) inget "Spara för webben". Däremot anger man komprimeringsnivå när man kör "Spara som" vilket väl ger samma resultat.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Vad ger det för effekt att använda den oskarpa masken. Det låter lite lustigt att man ska lägga något oskarpt över bilden för att den ska bli skarp. Men det är kanske enklare än det låter?
Tille
 

Prostetnic

Ny medlem
Jag tror att namnet oskarp mask kommer från en mörkrumsteknik eller möjligtvis någon form av tryckteknik. Iaf så är det ett gammalt namn som har hängt med ett tag.

Enligt photoshops hjälpfil fungerar det så här:
"Unsharp Mask locates pixels that differ from surrounding pixels by the threshold you specify and increases the pixels' contrast by the amount you specify. In addition, you specify the radius of the region to which each pixel is compared. The effects of the Unsharp Mask filter are far more pronounced on-screen than in high-resolution output. If your final destination is print, experiment to determine what settings work best for your image."
 
ANNONS