Annons

Sigma 10-20 vs Canon 10-22?

Produkter
(logga in för att koppla)

NorthernLight

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur det nya "Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM" står sig mot Canons motsvarighet, "Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM".
Båda har tyst motor o fin byggkvalité, men hur blir bilderna jämförelsevis?

Prisskillnad?
 

AnWi

Aktiv medlem
Det har väl inte komit ut än så tester blir nog svårt att hitta. Tittade på ett, på mässan, och det såg mycket lovande ut. Ingen synlig distorsion på 10mm, kollat i sökaren på en 300D. Imponerande.

/AnWi
 

marooned

Aktiv medlem
Sigma finns inte att köpa än, ingen vet när den kommer, så kolla på antingen canon 10-22 eller tokina 12-24.
 

NorthernLight

Aktiv medlem
OKi...men då är det ju lika bra och lugna sig lite. Sigma brukar alltid hålla bra priser på sina objektiv, till skillnad från Canon, som i min mening tar överpriser.
Jämför t.ex. Canons 70-200/2.8 med Sigmas motsvarighet. Nästan 7000 mer får du pynta för det förstnämda. Visst, den har bildstabilisator men inte fasiken ska det behöv kosta 7000!?
Vad det gäller bildkvalitén så diffar det väl inte speciellt mycke? En del hävdar ju t.o.m. att Sigman presterar bättre i vissa lägen.
 
Senast ändrad:

NorthernLight

Aktiv medlem
Kom faktiskt på att Canon också har ett objektiv utan IS o då blir den lite billigare, men kostar ändå 5000 mer! O med IS kostar den visst 10000 mer än Sigman....(inte 7000 som jag skrev tidigare..lite virrig idag).
 

julgus

Aktiv medlem
resonemanget stämmer förutsatt att du behåller optiken.. i andra hand så är förhållandet det omvända.

mvh
 

jonwam

Aktiv medlem
Prissatt på Cyberphoto nu
Sigma: 4656 kr
Canon: 7495 kr

Nu är ju Canons EF-S inget att jämföra med för mig, utan det blir närmast dessa två:
Tokina 12-24: 4921 kr
Tamron 11-18: 5525 kr

Canon har fördelen att vara orginal + USM
Sigmat har HSM och är billigast
Tokina har f/4,0 hela vägen

Men vad talar för Tamron?

/Johan
 

sarnor

Avslutat medlemskap
jonwam skrev:
Nu är ju Canons EF-S inget att jämföra med för mig, utan det blir närmast dessa två:
Tokina 12-24: 4921 kr
Tamron 11-18: 5525 kr
Varför räknar du bort Canons 10-22:a?

En nackdel med de andra tillverkarnas supervidvinkelzoomar är att zoomringen går åt fel håll jämfört med Canon orginaloptik. Tänk också på att det är ganska stor skillnad mellan 10 mm och 12 mm, det motsvarar skillnaden mellan 16 mm respektive 20 mm på film.

/Daniel
 

jonwam

Aktiv medlem
Snygg lösning. Men det tar emot att köpa något för en bra bit över sju tusen och sen direkt börja skruva sönder det...

Ska bli kul att se jämförelser mellan dessa objektiv. Prisskillnaden går inte att bortse ifrån heller om inte skillnaden i bildkvalitet är alltför stor. Tänker då särskilt på Sigmat där EX brukar vara rejäla och välbyggda och HSM gör fokuseringen likvärdig...

/Johan
 

ph0tech

Aktiv medlem
Jo jag är oxå nyfiken på sigman...
Skall bli kul att se hur den presterar rent optiskt i jämförelse med canons 10-22:a
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Helt klart är väl de flesta nyfikna på vad Sigman kan prestera, men med tanke på priset och hur dåligt deras 12-24 klarade sig i en jämförelse med Canon's 10-22 så har i alla fall inte jag några höga förväntningar.
Men de får gärna överraska mig...
 

Joakim A

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns någon jämförelse mellan Sigma 12-24:an, Tokina 12-24:an och Canon 10-22:an?

Tokinan är ju snorbillig, men ser lite billig ut också, väger hälften av vad de andra gör typ.

// Jocke, går i köptankar
 

Djingen

Avslutat medlemskap
yes

äntligen trevligt o se lite rescentioner.
Det verkar vara ett trevligt objektiv.. blir köp i bangkok i September givet!!
 
ANNONS