Annons

Beskär du dina bilder i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beskär du dina bilder i efterhand?

  • Ofta

    Röster: 86 54.4%
  • Sällan

    Röster: 59 37.3%
  • Aldrig

    Röster: 13 8.2%

  • Totala väljare
    158
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Brukar du beskära dina bilder i efterhand? Jag brukar sällan göra detta utan tycker att komponeringen skall göras vid fotoögonblicket. Vad tycker du?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
I mesta möjliga mån så undviker jag att beskära bilden i mörkrumme.
Dels så är det ju bra att kunna utnyttja hela negativet ur en kvalitets synpunkt och sen så är jag ju väldigt svag för svaarta negaitvkanter runt bilden åoch då är ju en förutsättning att man kan använda hela negativet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om man inte gör sitt eget mörkrumsarbete ljuger man om man säger att man inte beskär sina bilder eftersom labben beskär per automatik. Antingen pga att papperets måttförhållanden inte är samma som filmens, eller bara för att ha en slarmarginal. Det är sällsynt med 8*12-tumspapper :)

Kör man dia så är ramarna nästan alltid mindre än diat.
 

drapulv

Aktiv medlem
Hej!
Jag beskär mina bilder rätt ofta. När jag fotar makro så har min kamera en närgräns på 20cm (måste spara till en ny), och då kan det vara bra att skära bort oönskat material i bilden. Detsamma gäller förresten vid all naturfotografering tycker jag, svårt att undvika vissa saker vid komponeringen. Dessutom så passar ju det digitala formatet väldigt bra för beskärning. Man kan ju prova sig fram. :)
 

startraker

Aktiv medlem
Jag beskär aldrig mina bilder. Kör alltid med den svarta ramen runt för att inte dölja någonting.

Jag tycker att om man beskär betyder det att man har begått ett misstag när valdet av format, optik och komposition gjordes.
 

Maverick

Aktiv medlem
Av tekniska skäl är man ju mer eller mindre tvungen att beskära om man inte, som Jonas tycks ha, obegränsat med uppsättningar av olika objektiv. Det finns mängder av orsaker till det. T ex dåligt ljus vilket leder till att jag zommar ut. Ett annat exempel kan vara avspärrningar som gör att man inte kommer till räckligt nära eller i rätt vinkel. Då skär man bort det som stör bilden.

Däremot så kan jag tycka att om man ägnar sig åt att beskära studiobilder, så har man begått fel vid fototillfället. Om det inte har att göra med att man inte har tillgång till den tekniska utrustningen som skulle behövas.

För beskärning är så starkt kopplat till vilken utrustning och andra yttre faktorer man har att ta hänsyn till.

Personligen anser jag att det är resultatet som är viktigt, inte hur någon uppnådde det. Såvida det inte är olagligt förstås.

/Maverick
 

acke

Avslutat medlemskap
Självklart får man beskära sina egna bilder - all avbildning bygger på beskärning. Att fotografera innebär ju att man avbildar ett utsnitt, dvs. en beskärning, av verkligheten.

Valet att beskära direkt i sökaren eller efteråt måste rimligen vara upp till fotografen. Om man inte fick beskära så skulle ju alla bilder tvingas hålla de konventionella filmrutornas proportioner. Vore väl trist? Och vad är det som säger att filmrutans proportioner alltid är de optimala?

Däremot ska man se opp med att beskära andras bilder...:D

Mer om beskärning finns i följande diskussioner:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=3984#post3984
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=96&perpage=15&pagenumber=1
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag beskär ytterst sällan diabilder som ska projiceras. Antagligen för att det är för jobbigt och pilligt, och antagligen för att jag inte har haft några krävande åskådare...

Det var länge sedan jag stod i mörkrummet, men väl där beskar jag, det ger en andra chans att utforma bilden. Det är dock svårt att få till ytterligare ett bra utsnitt om inte den första beskurningen, dvs i kameran, är hyfsad bra.

De få gånger jag har latjat med datorn, dvs de få bilder jag har publicerat här, har jag beskurit dem lite, ungefär som jag brukade göra i mörkrummet. Med PS kan man beskära samtidigt som man rätar upp perspektiv, ungefär som man kan göra i mörkrummet genom att luta pappershållaren.

/Erik
 

acke

Avslutat medlemskap
Visst, diabilder beskär man inte i parti och minut, det är för mycket jobb. Jag brukar nöja mig med att räta upp svagt lutande horisonter, vilket ofta kan göras inom den beskärning som själva ramen ger.

När jag lämnar dior till tävlingar så brukar jag ibland maska med Al-folie mellan glasen. Det är pilligt jobb, men är det tävling så är det...:)
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag beskär sällan eftersom jag ofta fotar på uppdrag och skickar in bilderna för kopiering. Det är förbeställda påsar så de är ju redan betalda för ett enkelt jobb.

Det betyder också att jag sällan visar upp bilder som skulle "må bra" av beskärning. Jag fotar väldigt mycket hästar i action och det är ju sällan lätt att beskära vid fototillfället, men hittills har det fungerat väldigt bra, går åt mycket film bara. De flesta bilder jag visar, även på nätet, är obeskurna.

Jag tycker inte det är fel med beskärning, men föredrar att göra det på en gång så att säga.

Den beskärningen jag gör blir på photoshop:D Då kan även grimskaft och sådant "försvinna":eek:
 

gunte

Aktiv medlem
Jag hamnar egentligen mellan röd och blå..försöker att i möjligaste mån komponera en bild redan i exponeringsögonblicket men ibland är det omöjligt att helt komma ifrån att det finns något i kanten som inte ska vara med på bilden.bl.a för att sökaren inte visar 100%..Men det finns också motiv som passar bäst i kvadratiskt format och det är ju inte meningen att man ska vara tvungen att inhandla en 6x6 bara för den skull..besynnerlig inställning en del har ??
mvh/gunte..
 

Rolf S.

Aktiv medlem
När jag fotograferar digitalt eller skannat in bilden i datorn beskär jag nästan alltid bilden i Photoshop.
I och för sig beskär jag ju bilden vid tagningen också genom att jag alltid använder zoomobjektiv men det är bättre att ta med lite mer och beskära i efterhand eftersom det är betydligt svårare att "lägga till".
Några estetiska eller fotografiska aspekter på beskärning har jag inte. Tvärtom - de flesta bilder vinner på beskärning.
 

littos

Aktiv medlem
Gunte har helt rätt i sina argument om bildformatet. Vissa bilder är helt enkelt tänkta att vara kvadratiska, andra i "panorama" format och ytterligare några i papprets format. En del blir faktiskt till och med inte beskurna alls, utan blir i samma format som filmen!

Jag anser att det bara är då man beskär både i x- och i y-led som det visar på att man inte var helt skärpt vid exponeringstillfället. Bildkvaliten blir ju inte sämre bara för att man beskär en bild, det är först när man FÖRSTORAR den som eventuellt korn i filmen och oskärpa i negativet börjar växa till sig...

Jag tycker oxå att det är viss snobbism i att alltid alltid ha med det svarta runt bilden. Fast jag förstår ju tjusningen i att sända ett diskret meddelande, som talar om hur himla bra man är på komposition, till andra fotografer... Så har man ju gjort själv en del oxå. Likväl tyder det mest på brist på fantasi, enligt min enkla mening.

/Anders (som känner sig på hugget idag!)
 

acke

Avslutat medlemskap
Bra inlägg av Anders! :)

Om beskärning gör bilden bättre så ska man naturligtvis beskära. Den svarta kanten är absolut inget skäl till att avstå. Det finns sätt att fixa svart kant runt en beskuren bild oxå, om man nu absolut vill ha en svart kant...

Mvh/Acke:)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
littos skrev:


Jag tycker oxå att det är viss snobbism i att alltid alltid ha med det svarta runt bilden. Fast jag förstår ju tjusningen i att sända ett diskret meddelande, som talar om hur himla bra man är på komposition, till andra fotografer... Så har man ju gjort själv en del oxå. Likväl tyder det mest på brist på fantasi, enligt min enkla mening.

/Anders (som känner sig på hugget idag!)
Visst får du tycka att det är snobbism att ta med den svarta negativkanten , men för min del så handlar det om att jag helt enkelt tycker att det är snyggt och inte nått dolt medelande om att jag är så himla duktig på komposition och "brist på fantasi" skulle inte tro det :D
 

Rolf S.

Aktiv medlem
Egentligen speglar den här diskussionen två sätt att se på fotgrafering: Som hantverk eller som konst.

För hantverkaren är det viktigast att det goda hantverket avspeglas i bilden.
För konstnären att hans intentioner går fram.

Ofta tycker jag att hantverket och tekniken får för stor plats vilket förmodligen gör att fotografi inte anses lika fint som andra konstnärliga dicipliner.

Så vad jag menar är: Skit samma hur bilden blir till bara resultatet blir en BRA BILD
 

Weafrel

Medlem
När jag jobbar digitalt med scannade negativ så blir det ofta så att jag börjar beskära bilderna men när jag är i mörkrummet försöker jag att hålla mig till den utformningen jag har gett bilden vid fotograferingen. Det känns ofta ärligare då...

Petter
 

Rolf S.

Aktiv medlem
Om man beskär eller inte är också beroende av vilken möjlighet man har att påverka bildens utformning vid tagningen.

I en studio - som jag inte har någon - kan jag tänka mig att man gör färdig bilden och placerar motivet/modellen så att bilden är mer eller mindre färdig när man väl tar den - och kanske tar ytterligare 100 exponeringar för att slutligen välja ut fyra fem stycken.

I trängseln bland amatörfotograferna i Cannes får man vara glad om man får några bilder alls. Och dom lär behöva beskärning::cool:
 

Miramax

Aktiv medlem
Jag har läst igenom diskussionen.
Hur gör man olagliga beskärningar?
Jag arbetar med glaslös filmhållare i förstoringsapparaten så jag kan inte beskära negativen så mycket, för då trillar de igenom och ner på objektivet och det är då omöjligt att få bildskärpa på förstorings-
bordet. När jag var fotolärare så fick jag beskära andras bilder. För det mesta fick jag radikalbeskära. Jag satt vid sköljen med ett riktat vitt ljus ner på bilderna.De som fick underkänt stoppade jag i en dokumentförstörare. Då kunde man verkligen tala om beskärning - rena strimlingen. Tyvärr rostade apparaten invändigt efter några år, men då hade jag redan slutat efter ha blivit misshandlad av några okreativa elever.
AO
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Det är olika.
När jag tar svartvitt så händer det att jag beskär ibland i efterhand när jag förstorar för att prova lite. Det är så jag lär mig till nästa gång jag tar en liknande bild.

När jag tar färg så är det ju i stort omöjligt eftersom dom bilderna är dia och presenteras som dia. Det blir inte mycket kvar om man beskär då.

Men för det mesta så beskär jag inte.

Möjligtvis om jag vill ta bort något som jag av någon anledning inte kunde få bort vid fotograferingen.
Men när det gäller svartvit så gillar jag att ha med neg-kanten plus det svarta runt om som en ram. Jag tycker att det kan vara rätt snygt på vissa bilder.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS