Annons

Blixt eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Antagligen inte blixt. Fast det beror på hur nära du står och hur mycket som riskerar komma i vägen för blixtljuset. Det är inte direkt ovanligt med händer och annat som reflekterar tillbaka ljuset för fort vilket lurar kameran att stänga slutaren.

Använd snabb film istället. Eller gå riktigt nära.

/Maverick
 

tosafora

Medlem
Nej så långt det går!

Personligen anser jag att du alltid förlorar i känsla om du börjar använda blixt. Bättre är då snabbare film eller pressning (i alla fall när det gäller svart-vit film). Naturligtvis kräver det mer av dig att fotografera utan blixt men oftast är det värt det. Det gäller att pulsera med ljuset. Känna atmosfären. Det kanske inte alltid är de där knivskarpa bilderna som bäst beskriver stämningen.
 

marvil

Ny medlem
Generellt kan man säga att det ser bättre ut med befintligt ljus. På scener med ordentlig ljusriggning kan man få intressanta ljus- och färgeffekter om man utnyttjar strålkastarljuset. Om man däremot fotar med blixt så får man med alla möjliga tråkiga detaljer som väggar, elriggar etc. som man inte ser i strålkastarljus.

På mindre scener, krogscener t.ex., med dåligt ljus kan slutartiderna bli långa. Ta några bilder med blixt för säkerhets skull, men ta det mesta med lång slutartid. Med lite tur får man några bilder med snygg rörelseoskärpa. Jag har även testat med långsam blixtsynk, alltså blixt och lång slutartid, men tycker inte att det blir så bra.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Beror om ljuset räcker till eller inte
Men snabb fil är att rekomendera
Själv använder jag oftast Fujicolor Press 800
Har inte hunnit prova 1600 versionen
Eller Kodak Tri-x (pressas när det behövs)
Blixt med långsam synktid blir också bra både i färg och Svart/vitt.
Och det finns väl inget rätt eller fel utan allt häger på omständigheterna.
 

Simon

Medlem
Jag fotograferar mycket konserter för en tidning...Och jag använder uteslutande blixt, men jag ersätter den genom att ha lång slutartid...
alltså slår jag en blixt men jag fotar på 1/5 - 1/20. På så sett får jag någorlunda skarpt motiv samtidigt som jag får med färger och stämning...
 

Toste

Aktiv medlem
Jag har fått mina bästa konsertbilder utan blixt. Dom sämsta också iofs eftersom man har dålig kontroll på hur motivet rör sig under lång exponering. Men det är ju dom bra bilderna som räknas, eller hur?
För mig är blixten ett nödvändigt ont som man får ta till när scenljuset inte alls räcker till.
 
ANNONS