Annons

Extra batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_H

Aktiv medlem
Extra batteri till D70

Jag ska fota på ett bröllop i helgen och känner att batteriet just nu är den kritiska punkten. Vi har en D70. Förutom det vanliga uppladdningsbara har vi två alternativ.

• Köpa ett nytt batteri (EN-EL3). Har sett att priser och prestanda skiljer en del.

• Köpa CR2-batterier till batterihållaren som medföljer. Hur är batterilängden på sådana batterier?

Någon som kan tipsa om vad man ska göra?
 
Senast ändrad:

rolfthor

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte lösa jonbatterier för att ha som backup.
När jag testade efter 6 mån kunda jag ta 10 (tio) bilder!!!
Köp en laddare som du kan använda i bilen i stället.(KjelloCo)
Rolf
 

red-top

Aktiv medlem
Köp ett extra batteri EN-EL3 - det lönar sig i längden. Och ett bröllop är en engångsföreteelse, så att du har väl ställt in 'serietagning'...
YoursTruly
./h@nsN.
 

AnWi

Aktiv medlem
rolfthor skrev:
Hej!
Jag köpte lösa jonbatterier för att ha som backup.
När jag testade efter 6 mån kunda jag ta 10 (tio) bilder!!!
Köp en laddare som du kan använda i bilen i stället.(KjelloCo)
Rolf
Jag har haft kassetten som backup sedan kameran var ny i mars 2004. Alla gånger som originalbatteriet kroknat har jag bytt. Jag har tagit många, många bilder med CR2 Lithium. De jag haft är Duracell Ultra.

Naturligtvis är ett extra batteri bättre vid ett tillfälle som bröllop. Tänk bara på att alla ackar har självurladdning så det finns ändå inget kvar om de ligger länge. I det fallet är CR2 en bättre lösning.

Fota för guds skull inte ett bröllop med endast en kamera!!! Se till att det finns backup/komplement i form av film eller en till digital.

/AnWi
 

Magnus_H

Aktiv medlem
Vi kommer ha tillgång till eluttag, så att ladda ett batteri är inte omöjligt, problmet är att det tar tid. Den tiden känner vi inte att vi har. Är en bil-laddare snabbare, än en vanlig?

10 bilder låter inte så bra, man vill ju inte känna att man snålar.

Vi kommer att ha med oss en analog Canon Eos, och eventuellt en enklare digitalkamera med. Tror dock vi kommer navända D70:an mest.
 

Dajo

Aktiv medlem
Du behöver 2 saker.
1. ett extra piratbatteri för ca 200kr med samma eller bättre prestanda än original.

2. en billaddare.

Zebramedia har vad du behöver.

ska du på ett bröllop så behöver du backup i form av extra batterier och helst extra minneskort och om det är möjligt ett extra kamerahus (fast då blir det lite dyrt...).
 

Maxe

Aktiv medlem
Håller med Daniel, köp ett "ful-batteri" exempelvis från Dustin . Så länge du har 2 laddade batterier så kan du fota till fingrarna blöder och minneskortet sprängs ;-)
 

Magnus_H

Aktiv medlem
Maxe skrev:
Håller med Daniel, köp ett "ful-batteri" exempelvis från Dustin . Så länge du har 2 laddade batterier så kan du fota till fingrarna blöder och minneskortet sprängs ;-)
Precis vad jag behöver! Det får bli ett sådant. Vågar dock inte beställa på Dustin eftersom jag måste vara säker på att få det på fredag. Hittade ett på Kjell & Company för 349:-.

Tack för hjälpen. Nu känner jag mig en smula mer förberedd.
 

Dajo

Aktiv medlem
Magnus_H skrev:
Vågar dock inte beställa på Dustin eftersom jag måste vara säker på att få det på fredag.
????

Dustin är ett av dom företag som är snabbast på att leverera.

Hur som heslt så finns det ingen anledning att köpa original när det finsn pirat.
Det är mycket liten kvalitetsskillnad på olika batterier.
 

Dajo

Aktiv medlem
Magnus_H skrev:
Det tror jag också, men att lita på att posten bara behöver en dag för att leverera ett paket känns lite riskabelt i det här läget.
Det finns fler aktörer än posten...
Budfirmoror är lite dyrare men mycket mer pålitliga.
 
ANNONS