Annons

AV-läge ger längre slutartider än P-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

daval

Ny medlem
Hej!

När jag fokuserar i P-läge på min EOS 350D (och den väljer slutartid & bländarvärde själv) får jag alltid kortare slutartider än om jag fokuserar i AV-läge. Hur kommer detta sig?

Exempel:

P-läge: 60 5.6
Av-läge: 1"3 5.6
Tv-läge: 60 5.6 (blinkar)

Av-läge: Som ni ser ställer jag bländartalet på samma värde som jag automatiskt får i P-läget, och förväntar mig då att få samma slutartid i och med att ljuset och alla andra förhållanden är desamma. Men istället får jag en betydligt längre slutartid.

Tv-läge: Ställer jag slutartiden på vad jag får i P-läget blinkar 5.6, alltså är det inte tillräckligt med ljus för att bli en bra bild, såvida jag inte byter till P-läget?

Vore tacksam om någon vill förklara hur ovanstående hänge ihop. Jag misstänker att jag missar ett viktigt faktum, eller att jag fått något om bakfoten?

Tack,
David
 

vargen24

Aktiv medlem
I p läget väljer den iso själv med dåligt ljus iso 200 eller 400 det gör den inte i tv läget där är det den iso du ställer in
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jämförmaterial kommer här:
350D + EF 50mm (II), alla fokuspunkter på. (Jag har för mig att det påverkar var ljuset mäts, orkar inte titta i boken)

P + Av: 100 2.5
Tv + M: 80 2.5

= 1/3 steg olika utifrån vad M visar.

Iso=800

Gröna rutan ger helt andra värden. Viktningen av mätpunkterna måtte vara olika. Man ska kanske prova mot en helt jämnt upplyst yta, det hade jag inte men stativ förståss.
 

thodan

Aktiv medlem
daval skrev:
P-läge: 60 5.6
Av-läge: 1"3 5.6
Tv-läge: 60 5.6 (blinkar)
Min gissning är att det är så mörkt att P-läget kommer aktivera blixten. Kameran väljer 1/60-del för att synka med blixten.
Av-läget är den exponering du får utan blixt, det är alltså ganska mörkt eftersom du får drygt en sekund.
I Tv-läget är det precis som du säger, bländare 5.6 räcker inte till (eftersom du valt så kort tid som 1/60).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Detta är en av frågorna som kommer att dyka upp i den kommande FAQ'en...

Alla EOS-modeller mäter den infallande ljuset (alltså det befintliga), utan att ta hänsyn till blixten i lägena M, Av och Tv.

I P och Grön fyrkant, tar kameran hänsyn till blixten.

Anledningen till att f5.6 blinkar är att största bländaröppningen (som jag förmodar är f5.6 i ditt fall) inte räcker till att ge en korrekt exponering, alltså blir bilden underexponerad. Blixten klarar av att lysa ut en del, men knappast jämnt över hela bilden. Du kan trots att den blinkar ta en bild och den kommer att bli "rätt" exponerad, om man ser till huvudmotivet, medans skuggor och objekt i bakgrunden kommer att bli underexponerade.

Kameran väljer mig veterligen inte alls ISO själv i P, utan bara i grön fyrkant/auto.
 

mange78

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Du kan trots att den blinkar ta en bild och den kommer att bli "rätt" exponerad, om man ser till huvudmotivet, medans skuggor och objekt i bakgrunden kommer att bli underexponerade.

Det är ju även det som händer alltså i P-läget. Blixten lyser upp huvudmotivet medan resten av bilden blir underexponerad.

prova att trycka ner blixten så får du samma tider i P, AV, M och TV.
 

daval

Ny medlem
Tack för era snabba svar, nu förstår jag det hela bättre.

Men då känner jag också att jag måste ställa följande amatörfråga: i AV-läget, hur vet jag när blixten behövs/hur bra exponering det blir med den?

Jag ser ju förvisso slutartiden som om blixten inte används, men om jag anser att denna är för lång för att det ska gå att undvika oskärpa (handhållen) kan jag alltså inte heller se vilken nytta blixten gör?

Min förra kamera hade en liten varningslampa om blixten behövdes (Nikon 995) men inte EOS 350 vad jag kan se.
 

thodan

Aktiv medlem
Är slutartiden för lång för att handhålla kan du alltid byta till M-läget och ställa in t.ex. 1/200 och f/2.8 eller nåt. Är det dåligt med ljus har slutartiden inte någon betydelse. Då kommer blixten att exponera huvudmotivet korrekt. Hur bakgrunden blir beror på tillgängligt ljus. Högt ISO kommer göra bakgrunden ljusare.

Kolla gärna in :
http://photonotes.org/articles/eos-flash/
 

Arne S

Aktiv medlem
Jeppe skrev:


Alla EOS-modeller mäter den infallande ljuset (alltså det befintliga), utan att ta hänsyn till blixten i lägena M, Av och Tv.

I P och Grön fyrkant, tar kameran hänsyn till blixten.

Jeppe, det där får du nog utveckla för en trött åstorpare... Inte tar den hänsyn till blixten i P så länge man inte fällt upp densamma? Eller? Jag uppfattade inte att David använde blixt i sitt exempel.

På min 20D får jag samma tider vid samma bländartal i P och Av. Och så bör det ju vara.

Är jag för trött eller???
 

daval

Ny medlem
Tack för de nya svaren. Fotosidans forum imponerar verkligen med en trevlig och responsiv community.

Bara för att förtydliga min första post: Jag minns att jag hade blixten upp när jag mätte, och alltså skrev ned de där siffrorna. Har också provat med Magnus förslag, att trycka ned blixten, vilket mycket riktigt gav samma värden för de olika lägena (vilket då ledde till min följdfråga).

Har precis varit ute en sväng och fotat, ska se hur de bilderna blev.
 

mange78

Aktiv medlem
daval skrev:
Tack för de nya svaren. Fotosidans forum imponerar verkligen med en trevlig och responsiv community.

Bara för att förtydliga min första post: Jag minns att jag hade blixten upp när jag mätte, och alltså skrev ned de där siffrorna. Har också provat med Magnus förslag, att trycka ned blixten, vilket mycket riktigt gav samma värden för de olika lägena (vilket då ledde till min följdfråga).

Har precis varit ute en sväng och fotat, ska se hur de bilderna blev.
Ett bra tillfälle att använda blixt i AV-läget är för att frysa rörelser vid relativt långa tider. Det kan ge en fin effekt i vissa bilder.

Annars får man uppskatta hur mycket man vill "underexponera" bilder med beroende av hur mycket befintligt ljus det finns i bakgrunden. Motivet kommer ju att exponeras "korrekt", men sen beror det alltså på hur bakgrunden blir. Nackdelen med att använda P-läget är ju att du är låst vid en tid, i de manuella lägena kan du välja att ha en tid på ex 1/30 med blixt och ändå undvika rörelseoskärpa men med ökad teckning i bakgrunden. Exempelvis...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Arne S skrev:
Jeppe, det där får du nog utveckla för en trött åstorpare... Inte tar den hänsyn till blixten i P så länge man inte fällt upp densamma? Eller? Jag uppfattade inte att David använde blixt i sitt exempel.

På min 20D får jag samma tider vid samma bländartal i P och Av. Och så bör det ju vara.

Är jag för trött eller???
Alltså med blixten i uppfällt läge...
 

Arne S

Aktiv medlem
Tack Jeppe, du lugnade mina nerver...:) Dessutom har jag nu läst alla inlägg eftersom jag missat några. Fick en bättre helhetsbild av diskussionen då, tro det eller ej. Tror jag ska fortsätta med det...var jag trött eller?
 

daval

Ny medlem
Om vi tänker oss följande scenario: Jag vill fota t.ex ett porträtt och använda kort skärpedjup för att få objektet skarpt avtecknat mot en suddig bakgrund. Jag vill fota i RAW och kan därför inte använda mig av det automatiska porträttläget. Istället väljer jag AV-läget. Jag väljer en stor bländaröppning, t.ex f/5.6, men får här en för lång slutartid för att kunna undvika rörelseoskärpa med handhållen kamera. Låt säga att jag fotar inomhus.

För att minska slutartiden fäller jag upp blixten, men eftersom jag är i AV-läget ser jag ingen skillnad i displayen (till skillnad från P-läget).

Hur vet jag om jag kommer att undvika rörelseoskärpa? (behöver gissningsvis ett slutartal på ca 1/60 s för detta)
 

Damocles

Aktiv medlem
Det beror på att brinntiden för blixten är väldigt mycket kortare än slutartiden. Brinntiden på vanliga mindre blixtar ligger på någon tusendels sekund bara.

Tänk såhär, ger blixten den största mängden eller allt av ljuset på huvudmotivet kommer detta vara skarpt, dock kan du ju få viss oskärpa på bakgrunden som är upplyst av sitt eget ljus, även om det på 1/60 är minimalt.

Om du därimot bara lättar upp litegranna med blixten så en större del av ljuset fortfarande är från rummet, då kan du inte vara säkert på att undvika oskärpa på längre tider.

Du kan annars styra blandningen lättare i det helmanuella läget. Då exponerar du med de tider du vill, och blixten fyller med ljus på tills huvudmotivet är korrekt exponerat.
 

Jeppe

Aktiv medlem
daval skrev:
Hur vet jag om jag kommer att undvika rörelseoskärpa? (behöver gissningsvis ett slutartal på ca 1/60 s för detta)
Sätt både tid och bländare manuellt. T.ex. 1/60 och sedan önskad bländare. Blixten kommer sedan att ge tillräckligt ljus för korrekt exponering..

Jag använder alltid Av eller M vid blixtfoto.
 
ANNONS