Annons

Kamera inst vid användning av 2blixtar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har skaffat en liten slavblixt att använda för att lätta upp skuggor mot bakgrunden, räknat fram att den har ledtal 32 vid 1m, 400ISO.

Huvudblixten på kameran har ett ledtal på 80 vid 400ISO.
Använder man då formeln för att räkna ut bländare får jag det till att jag ska använda bländare 28? (26.6)

Räknar jag istället ut bländaren efter slavblixten och avståndet mellan den och bakgrunden (1meter ca) så blir det istället bländare 32.

Slavblixten ska riktas mot bakgrunden, avståndet däremellan vet jag ej, antagligen ca 1m eller så.
Behöver ha hjälp med inställningar osv, hur ska jag ställa in kameran så jag inte över/underexponerar käpprätt åt hel*ete?

Slavblixten har juh rent tekninst sätt ett högre ledtal efterssom den kanske bara står 1m från bakgrunden, och då smäller den på med ledtal 32, medans huvudblixten på 3m borde ge mindre?

Gah, hjälp mig innan jag blir gaggig =)


Rena fakta följer nedan:

Huvudblixt: Ledtal: 80 vid 400ISO, 1m.
Slavblixt: Ledtal: 32 vid 400ISO, 1m.




/Tobbe
 

kaatman

Aktiv medlem
Ja, det där är minst sagt rörigt... Inte minst för att tillverkarnas angivna ledtal mycket sällan stämmer. Ofta brukar de ligga ganska markant under vad som angivits... :confused:
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Kameran ska ställas in efter det du använder som huvudljus. Det är ju föremålet / personen som är det viktiga i motivet. Lättast är väl att mäta upp blixtljuset med en blixtmätare. Generellt kan man väl säga att bakgrundsljuset inte får ta överhanden så det inte blir en gloria runt personen. Lättast är att pröva sig fram och hitta en fast grundposition för bakgrundsljuset.
 
ANNONS