Annons

Göra Pocketwizards!!?? utmaning..

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Pratade precis med en jobbarkompis som är elekrocivilingenjör.

Han föreslog en modifikation på dessa istället..vetrkar betydligt enklare, då man slipper kodningen och programeringen av detta..

kolla under byggsatser-moduler-fjärrstyrning på Elfas sida så ser ni vad jag menar...
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Helt rätt. Jag missade att det fanns byggsatser. Där är ju kodandet klart. Bara att anpassa till kameran och blixten.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Verkar lätt!

Då är bara frågan, nån som vet hur man får mottagaren att bara "tvärt" sluta kretsen istället för att sluta helt eller öppna helt?

Och om sändaren har en spänning som ligger på kretsen med knapparna. Så att den bara är att koppla in på PC kontakten på kameran?

Om nån vet hur, så svara gärna. Ivrig att få detta att funka!
 

pettersson

Aktiv medlem
Tomas_J skrev:
Lugnt och fint nu.
Ni som har fjärrstyrda lås till era bilar har en uppfattning om räckvidden. Det är samma typ av radio som används, dock kanske inte just den här kretsen.
Räckvidden har jag ingen aning om men i alla fall volvos sänder på 433.92 mHz
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Johan:

Det kan finnas en hake i byggsatserna dock. Det är takten som man klockar dem med. De verkar vara gjorda för styrning av reläer och där har man ju inte lika bråttom. Är klocktakten låg så kan fördröjnigen bli för stor. Går säkert att fixa i så fall.

Möjligen lite mer arbete än gränsnitten mot blixten. Gränsnittet mot kameran är nog en baggis. Mot blixten kan man t ex ta till en liten tyristor istället för reläet.

Duckie:

Hur kom du fram till vilken antennvinst du skulle använda ??
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Duckie:

Hur kom du fram till vilken antennvinst du skulle använda ??

Oj, nu pratar vi termer som inte jag e med på..
Bytte bort signal&bildbehandling+Telekommen...kanske var dumt...ash då...

Men som sagt, tar nog hjälp av min kompis som verkar haj på detta...

Men kommer ni på något mer så....
 

duckie

Aktiv medlem
Som jag skrev har jag inte tagit hänsyn till antenner och kopplingsförluster eftersom jag inte vet vilken typ av antenn som ska användas. Databladet är specat på en impedans på 400ohm.

det enda jag räknat på är effektförlusten pga avståndet.

Jag utgick från ett exempel i
P.H. Young 'Electronic communication techniques', 2nd ed. sid 680
som säger att förlusten i luft kan beräknas som

Gs(dB)=-32.44 - 20 log(d_km) - 20 log(f_MHz)

d_km är avståndet i km
f_MHz är frekvensen i MHz

dessutom är sändeffekten -10dBm och känsligheten
-105dBm dvs Gs(dB)=-95dB sedan kan man lösa ut d_km

man kan dock pressa kretsen till +10dBm

/AK

ps
Synd att du bytte bort signal/bildbehandling+ telekom... det är ju de skojsiga kurserna.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jo, skulle behövt dem kurserna nu.

Men då har du räknat på nRF401 kretsen va?

Nån som har nån aning om räckvidd eller vilken antenn man ska välja till modulen som jag kommer använda mig av?, hur mycket kan man "boosta" upp effekten på dem?
 

Cj^

Aktiv medlem
Gör ni några framsteg eller?
Johan.. har du hittat pocketwizards någonstanns i europa? skulle vara skönt med tullfritt men jag hittar bara wizardsen i usa. blir jobbigt dyrt det.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Jag gör nog inga framsteg i ellabbet längre...
Det är nog Tomas vi får hoppas på i den frågan. Eventullet skulle "Allt om Elektronik" göra en byggsats, dem håller på å avgöra om det, men dem tyckte det verkade intressant.

Har inte haft tid/råd att kolla om andra ställen i Europa..men i England kanske det finns?, då slipper du tullen.
 

Cj^

Aktiv medlem
får hålla tummarna att de får för sig att göra en byggsats då..
annars blir det till att leta i england.
 

Darren

Aktiv medlem
Ett spännande ämne ni hade här... Hur långt har ni kommit...? Jag med är intresserad av något sådant.

mvh
Darren
 

Walle

Aktiv medlem
Hmm...man kanske skulle installera EWB (Electronic Work Bench) och ge det ett försök.


Tomas_J: Tror du verkligen på en tyristor?
Jag tror att ett "elektroniskt relä" skulle vara bättre. Eller en transistor. Men en tyristor skulle ju hållas öppen så länge du hade matnings spänning på den. Tyristorer används främst i växelströmskretsar.

Är det nån som har information om hur signalen mellan kamera och blixt ser ut?
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Tycker absolut att du ska ge det ett försök!

Signalen mellan blixt å kamera är ju bara sluten krets i typ 0,1 sek?, på PC utgången alltså...

Ingen aning om tiden, men den spelar nog ingen roll...
 

Walle

Aktiv medlem
Ok, mycket simplare kan det inte bli.

Jag ska kolla närmare på det hela när jag har tid. (Ska bygga datorer idag)

Men det känns som en hyffsat lätt nåt att knäcka.
I princip räcker det ju med en fyra bitars seriell signal. (Fyra bitars kodning altså)
 

johanfalkman

Aktiv medlem
japp, så långt har jag också kommit på hur man ska göra, det enda som verkar ställa till problem är att synkningen måste hålla sig under 1/250 sek.

Detta kanske låter som en väldigt lång tid, men dem radio moduler som finns (433Mhz) verkar ta lite för lång tid att koda så man kommer inte ner i dem tiderna.

Men om du fixar det så skulle det vara helt suveränt!!!, räckvidden skulle vara kul om man får till upp till 100m...

Lycka till!!
 

Micos

Aktiv medlem
Jag är riktigt inne på pocketwizard just nu då jag fotar mycket skateboard och inte kan lalla runt med 2 blixtkablar..! Mest intressant hittils verkar ju han snubben i Australien som sålde med extra reciever för 2500kr (!) och den kunde synka ner till 1/1000 (ett krav för mej..). Frågan är bara om man ALLTID åker på tull ? :O
 

therese

Aktiv medlem
Hej, jag ar intresserad, men vill nog inte bygga en sjalv..

Vem i Australien saljer for 2500? Och var?

Ar det en privatperson eller ett foretag?
 

Walle

Aktiv medlem
Oj! Den här tråden hade jag glömt bort...och uppgiften också!

Dags att installera Multisim igen :)
 
ANNONS