Annons

Egna alternativa tekniker för experimentell fotoframställning.

Produkter
(logga in för att koppla)

tosafora

Medlem
Det vore helt okej och intressant att diskutera alternativa processer, kombinationer av processer för framställning av fotografiska bilder. Själv arbetar jag då och då med en metod jag utarbetat som ger speciella färgbilder. Problemet för mig är att människor allt för ofta misstolkar dem som digitalt manipulerade. Någon annan som utvecklat någon egen teknik?
 

Helena

Aktiv medlem
Inga egna tekniker...

Jag tror att jag bara sysslar med saker som redan är gjorda...

Dom som jag använder mer eller mindre frekvent är:
Solarisation (dock bara av papper ej av negg ännu)
Bleka färgkopior och eller tona dom
Olika polaroidtekniker, Emulsion lift och Imagetransfer mfl.
Liquid light/Emulsion
Infrarött, färg, dia, svartvitt

Lite sådana redan existerande processer...

Hoppas att jag ska få lära mig en alternativ Cyantoypi process nästa år där man inte behöver så starka kemikalier...

Hur funkar processen som du uppfunnit?


// Heléna
 

tosafora

Medlem
Blandteknik

På Pixelarea kan du se några av dse bilder jag gjort med denna teknik. Det är en blandteknik av svart-vita bilder, målade "negativ" och färdigexponerade färgbilder. Sök på Rickard Svensson.

En relativt enkel men omständig process. I korta drag. Du framkallar en lämplig svartvit bild. Vänder denna till en negativ bild genom att exponera över den på ett nytt fotopapper. En sandwich kopiering i avmaskningsramen. På "negativets" baksida målar du med färgkritor och sedan sandwichkopierar du detta "färgnegativ" på färgpapper.

Intressant? Ja, men omstädigt som sagt.
 

Helena

Aktiv medlem
Riktigt sköna bilder!
Vilka av dom är gjorda på det viset?

hihihi vill du titta på bus så kolla på pixelproffs :) Där ligger jag och säger trevliga saker :)

// Heléna
 

tosafora

Medlem
Melonen och huset.

Ja du Helena, jag har varit inne på Pixelarea och kollat dina bilder förr. Var där för tio minuter sedan. Din bild på pilbågsskjutande ängel är riktigt skön. Måste säga att du verkligen hanterar svartvit framkallning. Snygg gråskala i allt du gör.

Melonen och huste som sagt. Ja, det är svårt att urskilja på skärmen vilket som är den aktuella tekniken. Datorn gör det hela dåligt rättvisa.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Melonen och huset.

tosafora skrev:
Ja du Helena, jag har varit inne på Pixelarea och kollat dina bilder förr. Var där för tio minuter sedan. Din bild på pilbågsskjutande ängel är riktigt skön. Måste säga att du verkligen hanterar svartvit framkallning. Snygg gråskala i allt du gör.

Melonen och huste som sagt. Ja, det är svårt att urskilja på skärmen vilket som är den aktuella tekniken. Datorn gör det hela dåligt rättvisa.
Riktigt bra!!!! Hur kommer man på en sån grejj? :)

Jobbade som fotoassistent på Dramaten i ett år och det blev en jävla massa kopiering då som var tvungen att vara bra...
Sen så har jag praktiserat på ett Länsmuseum och kopierade där med... i ett år...
Jäkla massa tid i mörkrummet :p

Det är synd för alla bra printar som jag gör är för stora för scannern och på Kentmere papper... Så det ser inte bra ut i vilket fall som helst när man scannar dom...

// Heléna
 

tosafora

Medlem
Så skönt...

...att höra att det fortfarande finns människor som har någon koll på mörkrumsarbetet. Det mesta nuförtiden verkar vara digitalt. Att hitta uttryck som går att presentera på väggar som autentiskt silverarbete hör inte längre till vanligheterna.

Vad menade jag egenligen med att starta denna diskussion?
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Så skönt...

tosafora skrev:
...att höra att det fortfarande finns människor som har någon koll på mörkrumsarbetet. Det mesta nuförtiden verkar vara digitalt. Att hitta uttryck som går att presentera på väggar som autentiskt silverarbete hör inte längre till vanligheterna.

Vad menade jag egenligen med att starta denna diskussion?
Du menade att få reda på nya och spännande tekniker? :)
 

tosafora

Medlem
Ja, just det...

... men blev det något av det. Finns det bara digitala photoshops-männsikor kvar? Inget hantverk i fysisk mening, silverarbeten.

Låter jag gnällig? Jag gillar photoshop själv men skulle vilja hitta nya vägar.
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Ja, just det...

tosafora skrev:
... men blev det något av det. Finns det bara digitala photoshops-männsikor kvar? Inget hantverk i fysisk mening, silverarbeten.

Låter jag gnällig? Jag gillar photoshop själv men skulle vilja hitta nya vägar.
När vi skulle syssla med digitalt på skolan så strejkade jag å sa att det skulle jag minsann inte alls göra!
Fick göra polaroidtekniker så länge jag scannade in dom och printade digitalt...

Beställ polaroids Creative Techniques folder... Riktigt bra faktiskt!

Dessutom så har jag fått igenom att vi ska skaffa en daylab jr maskin som klarar mellanformats negg å så :))

Fast jag är mer för gamla tekniker än nya... Tycker att man ska vårda dom gamla teknikerna så dom inte faller i glömska...
 

tosafora

Medlem
Gamla tekniker?

Pratar vi ädelförfarande nu? Vilka av dem har du sysslat med och till vilket resultat? Jag menar, det är inte med Gummitryck, cyanotopi o s v
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Gamla tekniker?

tosafora skrev:
Pratar vi ädelförfarande nu? Vilka av dem har du sysslat med och till vilket resultat? Jag menar, det är inte med Gummitryck, cyanotopi o s v
Jag har mest använt liquid light som ska vara liknande gumbiochromate processen... (nu kan jag ha helt fel) :)

Vi var menat att ha en workshop med cyanotypi förra året men jag hoppas att det blir av nu i år istället...
En kvinna som ändrat lite i processen för att skippa dom farligaste kemikalierna...
Lär bli otroligt intressant faktiskt...

(Sen så har jag juh lärt mig att binda böcker och det har tagit mestadels av min tid :p )
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Alternativa tekniker

Jag har hŒllt pŒ med dessa alternativa tekniker sedan 1986 och blir hela tiden lika glad šver hur mycket det finns att upptŠcka inom fotografin. Och att kunna kombinera den digitala tekniken och den analoga Šr ju fantstiskt. MŒnga Šldre processer har krŠvt hŒrda negativ mŠttade med information vilket har varit svŒrt att fŒ fram med de filmer som tillverkas idag och dŒ kan man gšra ett negativ i datorn och som mansen fŒr utskrivit pŒ t.ex. en lambdaprinter och den som kan skilja pŒ en sŒdant negativ eller ett klassiskt neg mŒste vara oerhšrt driven. Men det Šr klart att silvret har sin charm. Men som det nu Šr i den moderna fotovŠrlden sŒ fšrsvinner de klassiska halvtonsfilmerna fort frŒn marknaden. De flesta alternativa processerna krŠver ju ett negativ i samma storlek som den fŠrdiga bilden. Det gŒr att jobba med Ilfords multigradepapper plast och anvŠnda det som negativ, exponeringstiderna blir naturligtvis lŠngre men det fungerar. AnvŠnder man Agfas eller kodaks plastpapper sŒ fŒr man ocksŒ den texten pŒ den fŠrdiga bilden. Gummitryck Šr ocksŒ en spŠnnande process men det som de flesta stupar pŒ Šr sjŠlva fšrarbetet med processen. Det tar ett par dagar att fšrbereda papprena som mŒste gelatinlimmas. En annan teknik Šr att placera ett negativ pŒ ett fotopapper helst i en kontaktkopieringsram och sen gŒ ut och lŠgga hela paketet i solen ett par dagar. Och sen tar man ner det hela i mšrkrummet och fixerar fotopappret. Olika papper ger olika fŠrger pŒ bilden rosa - blŒ lila.
Tips pŒ www.photodo.se kan man ladda ner Bjšrn Anderssons fantstiska handbok i Šdelfšrfarande som kom ut i slutet pŒ 80 talet den Šr slutsŒld sedan lŠnge men du kan ladda ner den frŒn photodos hemsida. Gšr det och du har den bŠsta boken om dessa processer som skrivits pŒ svenska.

Lasse
 

Sumpen

Aktiv medlem
Lasse, om du har svårt att hitta film i olika storlekar har Fotoimpex Efkefilm i olika storlekar:

PL100, sheet film with 100 ASA
9x12 cm / 50 sheets € 13,79
4x5 Inch / 50 sheets € 18,10
13X18 cm / 50 sheets € 25,86
18x24 / 50 sheets € 48,26
8x10 Inch / 50 sheets € 56,90

Fotoimpex verkar har överblick över de gamla öststatsländernas nuvarande produktion.

/Erik
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Till Helen och Erik

jo, jag har hŒllt pŒ en hel del med cyanotypi vilken Šr pŒ
mŒnga sŠtt en mycket enkel process med enorm variationsmšjlighet. Dessutom vŠldigt billig.TyvŠr sŒ Šr det i Sverige svŒrt att kšpa kemi dŒ vi har ett monopolfšretag hŠr
som sŠljer Kemi och de sŠljer enbart till fšretag eller skolor.
Men om du befinner dig i England sŒ har du Silverprint i London som har materialsatser. En rolig grej som vi gjorde pŒ en kurs med cyanotypi var att koka Ekbark ungefŠr femton minuter och sen Œta det svalna och filtreras. Cyanotypierna blekte vi i en svag ammoniaklšsning och sen skšljde vi i 10 minuter sedan i barkavkoket dŠr vi fick fram brungršna toner . Naturligtvis sŒ tog vi inte ekbarken direkt frŒn stammarna utan gick och plocade lšsa bitar som fallit av trŠden.
Kolla pŒ ett bibliotek om du finner Crawfords bok Keepers of Light eller den senare utkomna boken av Farber. Alternative photographic processes heter den om jag inte missminner mig. Jag ska fšrsška lŠgga ut lite exempel pŒ olika processer framšver bara jag fŒr lite hjŠlp.
Jag har inte sŒ stor erfarenhet av nŠtet mer Šn att skriva.
Tack Erik fšr tipset om Efke filmen, det Šr lite problematiskt nŠr du jobbar med pankromatisk film dŒ du inte har samma
mšjlighet att styra kontrasten som du har med en ortokromatisk film ( halvton) Vi Šr nog mŒnga som gŒr fšrvŠntansfulla och hoppas att Emaks kšr fram ett parti av sin halvtonsfilm i bšrjan av hšsten den heter OP 12 och har i Sverige sŒlts av Photax. Den Šr fšrhŒllande vis billig runt 700:- fšr 50 24X30. Det tillverkas en film i frankrike ocksŒ Bergger men den Šr dyr.

Lasse
 

Helena

Aktiv medlem
Underbara tipps!

Silverprint är verkligen toppenstället att beställa saker från!
Så fort vi har några frågor om kemi och liknande så säger alltid våra lärare att vi ska ringa dit :p
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Falmouth!!!!

Helen

Šr du fortfarande dŠr i Falmouth,?? jag var dŠr ett par blŒsiga februaridagar 1997 pŒ Internatinal student Print exhibition det var grafik. Jag hade en elev med dŠr. Men det jag tycktebŠst om dŠr det var " the house of real ale" en pub med mŒnga olika sorters ale och Šven hembrygda frŒn trakten.DŒ var det svŒrt att hŒlla sig i kragen.
€r utbildningen du gŒr pŒ bra, kan du rekommendera den till andra svenskar?

Lasse
 

Helena

Aktiv medlem
Den är väl som alla andra utbildningar... tre år högskolenivå... 3/4 praktiskt och resten teoretiskt...
Vi är dom enda eleverna på skolan som är där från 9:30 till åtta på kvällen... Alla andra har onsdagarna lediga men itne foto... nä vi har lektioner då :)

Varannan måndag så har vi olika fotografer på besök och det är otroligt nyttigt...

Som vanligt så kan organisationen vara lite mysko och eleverna får ofta säga "vi vill lära oss det här och vi vill hålla på med det där" och det brukar ofta lösa sig då.

Falmouth är den skolan som ligger längst bort från allt men fotoavdelningen vinner alltid en massa priser... Paul Abott van en Gameboytävling och en massa andra... Han är verkligen värd att hålla reda på... skittsnygga bra bilder...

Jag åkte runt på intervjuer runt om i england och det var bara Falmouth College of Arts och Nottingham trent som jag vart imponerad av...
Surrey Institute var bra på 80 talet men dom hänger inte med...

Kent Institute ska vara bra för reklamfoto och Blackpool ska vara ett av dom bättre...

Men ja... jag kan verkligen rekomendera Falmouth...
Vacker stad... bra utbildning... dedikerade lärare osv...
Har inte varit på pubben som du sa för vi hamnar meds på Quay side och dricker Bass :)
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
Hej Helena.
Jag håller själv på med alternativa processer såsom gummitryck fotogravyr på koppar cyanotopi.
Naturligtvis printar jag vanliga silverkopior och jag älskar att stå i mörkrummet.
Jag tror att att det är viktigt att fortsätta med dessa hantverks processer i denna digitala tidsålder.
Maria Ahlberg.
 
ANNONS