Annons

Ny Dynax 7 eller beg proffsutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeBl

Aktiv medlem
Äntligen skall jag köpa kamera! Har hållt på att läsa fototidningar i 15 år men aldrig kommit ända fram.

Saken är den att jag är sugen på en Minolta Dynax 7 som verkar vara en mycket fin och prisvärd kamera. Samtidigt har jag den uppfattningen att om jag lägger samma peng på en beg Nikon F5 eller liknande proffskamera får jag en robust välbeprövad om än något mindre utrustning.

Plus och minus, enligt min uppfattning:
Dynax 7
+prisvärd
+mycket utr för pengen
+massa finnesser
-mindre utbud av beg optik tillbehör
-vissa säger att den är plastig
Frågetecken: Kommer jag att ha nytta av alla finesser? (kanske bara jag själv som kan svara på)

Nikon F5, F100 eller liknande
+välbeprövad proffsutr
+robust
+digert utbud av beg optik och tillbehör
+det måste vara lättare att få en Nikon servad!?
-tung (F5)
-jag får inte lika komplett utrustning från början
-allting runt proffsgrejjorna verkar vara lite dyrare

Tips!?

Tack/ Henrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Nja, det beror lite på vad du ska göra och vilka ambitioner du har. Du har sammanfattat för och nackdelar ganska bra. Det du ska ta ställning till, tycker jag, är hur du vill jobba.

En proffskamera i stil med Nikon F5, EOS 1 och Dynax 9 har sin största fördel i hållbarhet och driftsäkerhet. Om man håller på och fotograferar mycket kommer man inse att det blir rätt jobbigt att hela tiden kontroller att kameran inte slår i någonstans. Olyckan är dessutom lätt framme och man tappar kameran i backen. Däri ligger fördelen med proffskameror.

Dynax 7 är väl direkt jämförbar med Nikon F100 och valet handlar mer om tillgång till begagnade prylar samt ergonomi på själva kameran. Jag har en Dynax 7 som jag är otroligt nöjd med. Det är limited modell så jag vet inte riktigt hur mycket som skiljer sig men det jag känner är att de vanligaste finesser sitter så bra till att jag aldrig behöver fundera på hur de ska ställas in. Dock har inte Minolta någon digital SLR ännu vilket ger mig svår ångest då det är näst intill ett måste om du vill leverera nyhetsbilder till media. Ångesten ligger i att jag verkligen inte vill byta ut min Dynax 7, utom möjligen till en Dynax 9 så småningom.

Alla mina minolta prylar har åkt i backen vid något tillfälle. Allt har hållit med undantag för en lins, den lagade jag själv. Driftsäkerheten har jag inte haft några problem med på Dynax 7, däremot på 700si. Den buggar ur när det blir fuktigt i luften.

Mvh
Maverick
 

HeBl

Aktiv medlem
Hej Ulf jag såg din fråga men ville inte lägga mig i med mina specifika frågor, jag tänkte att du kommer att kolla upp min sträng i alla fall.
/ H
 

HeBl

Aktiv medlem
Tack Maverick för dina synpunkter, om inte annat så är jag konfunderad på ett djupare plan.

Om jag köper Dynaxen blir det med 24-105, kontrollgrepp och 5600 blixten. Funderade ett tag på att köpa med 28-80 och 75-300 plus blixt och kontrollgrepp men det verkar som om 24-105 gluggen är ett bättre alternativ.

Den här grejen med att den känns lite plastig, är det inget du har hängt upp dig på? Det är en och annan bara som har nämnt det i sina recencioner på en amerikansk site jag har varit inne på.

Dynaxen ger ju nya prylar med garanti på och dessutom till en lägra kostnad än för en F5 med motsvarande optik och tillbehör.

Jag klurar vidare
/H
 

Strutsen

Aktiv medlem
Pratade precis med en kollega om 7:an. Han säger att den kan upplevas plastig men mer i jämförelse med riktiga plåtkameror.

Han påpekade att fördelen med plasten är att vikten blir lägre. Vilket för mig är viktigt då jag har lite svårt att hålla stadigt i lite tyngre kameror.

Men jag har aldrig hört att den skulle kännas skräpig. Vilket ofta är synonymt med plastig.
Någon?
 

HeBl

Aktiv medlem
Det låter ju spännande, har någon hört något? Hur länge har 7:an funnits på marknaden, det kanske är dags för nåt nytt.

/H
 

Maverick

Aktiv medlem
Tror inte att Minolta kommer med några nya analoga systemkameror ännu. Dynax 7 och 9 är bara något år gammla. Samtidigt är det dyra kameror så jag tror inte Minolta har råd att byta ut dessa kameror på samma sätt som med de enklare modellerna. Jag har svårt att tänka mig att det finns så mycket att ändra på heller. Möjligen kommer det någon uppdaterad version av modellerna där de har ändrat lite ergonomi eller elektronik.

Nej, jag upplever inte min kamera som plastig. Men som jag sa så har jag en limited modell. Det kan vara så att de gjort om höljet. Det väl fortfarande plast men med struktur vilket tar bort mycket av plastkännslan.

Den konfiguration du nämner är den jag använder med undantag för blixten där jag har en äldre blixt. Jag uppskattar att jag använder den konfigurationer till 90% när jag fotograferar, vilket mest är porträtt och dokumentärt, men även en del sport. Kameran blir rätt tung när den är konfiguerad på det viset. Närmare två kilo skulle jag tro, vilket känns om man står länge och fotograferar.

28-80 gluggen har jag aldrig använt mig av så den kan jag inte säga något om. Däremot så har jag en 75-300 som är köpt för tio år sedan ca. Den använder jag endast i nödfall då både skärpa och kontrast är vida underlägsen den du har i 24-105. Det är synligt redan vid 10x15cm kopior. Det blir väl inte lika tydligt vid dia tror jag, men jag har fotograferat för lite med dia för att kunna ge ett rättvist omdömme.

Men ett generellt råd i dessa tider är ändock att vänta tills mässan i Köln är avklarad. Det kan ju hända att Minolta gör någon uppdatering på kameran. Det är ju trots allt bara två veckor kvar och ska man köpa utrustning för dessa pengar så kan man ju se till att få bästa valuta för dessa.

Mvh
Maverick
 

HeBl

Aktiv medlem
Tack, det börjar nog luta åt Dynax, jag får väl hålla mig till tåls. Om de visar några nyheter eller uppdateringar tar det väl ett tag innan de når Bankeryd:)

/H
 

Thomas.Bjork

Aktiv medlem
Jag tror du har mer glädje om du köper in dig i Nikon eller Canonsystemen. De har bättre utbud av tillbehör och objektiv. Dock är den Minoltakameran du tittar på bland de bättre och mer prisvärda på marknaden, men tänk på systemets helhet.
/Thomas
 

StefanS

Medlem
Använder Dynax 7 en hel del, och jag tycker inte att den känns speciellt plastig..

Vad det gäller utbud och tillbehör håller jag inte riktigt med.. Begangnatutbudet på objektiv är kanske lite bättre till Nikon/Canon än Minolta, men jag tycker ändå inte det har varit några större svårigheter att få tag på beg obj till Minolta. Köper man nya är det knappt någon skillnad alls, om man inte tittar på de riktigt dyra objektiven, och hur många amatörfotografer köper faktiskt dessa?
 

SunKi

Aktiv medlem
Lyfter denna tråd lite... om du nu inte köpt en kamera än.. Gå till en affär och känn på Dynax 7:an och bilda dig en egen uppfattning..

Jag kände på den i affär.. och kan säga att jag inte tyckte att den kändes plastig alls.. tvärtom.. och vertikalgreppet är en dröm! Härligt pistolgrepp och de flesta reglage, precis där dom bör sitta.. helskön!
 

HeBl

Aktiv medlem
Hej Björn, tack för ditt tips. Saken är den att jag redan köpt en Nikon F100, den är grym! Har bara plåtat 15 rullar med den ännu och inte kopierat något ännu, men negativen ser trevliga ut.

Fast det inte har med tråden att göra, jag måste fråga, är du gotlänning eller pluggar du på den underbara ön?

Mvh Henrik
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Efter så många inlägg i debatterna om Minolta o bristen på tillbehör och objektiv så skulle jag vilja höra vad det är ni saknar.
Och ni som har andra system men ändå tycker att det fattas saker till Minolta, har ni dom sakerna (till ert system) i er väska?

Lite nyfiken bara :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag saknar begagnatutbudet på ljusstarka gluggar. Typ 28-70/2.8 och 80-200/2.8. De finns ju att köpa nya, men det skulle ju vara betydligt trevligare om de fanns begagnat frekvent.

Likaså med de stora ljusstarka teleobjektiven, fast nu har jag iofs fått tag på ett 300/2.8 fast det har väl tagit fem år innan jag hittade det.

Så det är inte så mycket att dessa gluggar inte finns, men de finns mycket sällan på begagnatmarknaden. Det är dessutom sällsynt med begagnade Dynax 9:eek:r vilket skulle vara trevligt.

Mvh
Maverick
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Maverick skrev:
mycket sällan på begagnatmarknaden. Det är dessutom sällsynt med begagnade Dynax 9:eek:r vilket skulle vara trevligt.

Mvh
Maverick
Det blir ju inte fler 9:eek:r sålda heller när de som är intresserade av en får veta här att det är dumt att köpa en som det inte finns tillbehör till.

Jag tycker nog att det dyker upp en hel del bra optik begagnat och söker man själv i annons så brukar det finnas en hel del.
 
ANNONS