Annons

F70, F80 el. F90?

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenheter av Nikon´s F70?
Ska byta från min F50 för jag tycker att handhavandet är kasst.
Är även intresserad av en F80.

Har fått ett pris på en F90 (inte F90x) på 3500:- i B-skick. Är detta ett bra pris? Ett alternativ?
Vad är det för skillnad på en F90 och en F90x?

Vilken kamera rekommenderar ni. Plåtar allt annat än natur privat. Gärna "snapshots".

Plåtar mycket och har gjort det under flera år.

Tackar för alla svar!
/Ola
 

miae

Aktiv medlem
Hej! jag har en F70 som jag är mycket nöjd med! En hel del klagar på att den är krånglig och långsam att använda (lite speciellt system, det kan jag erkänna!) men när man har vant sig är det inte speciellt svårt1 Och om man är van vid en F50 känns F70 som rena himmelriket! Den största fördelen tycker jag är att den är så otroligt tyst! Man hör överhuvudtaget inte motorn när den drar fram filmen och det är jätteskönt. Sedan har den ingen skärpedjupskontroll och det är ju ett klart minus. För att vara en Nikon är den inte extrent tung och den ligger bra i handen. Det är kanske inte kameran jag skulle välja för actionfotografering, men till natur och landskap är den kanon! Nu ser jag ju att det är det du inte plåtar, men jag är i alla fall väldigt nöjd med min!
Mvh Maria
 

Malm

Aktiv medlem
Skillnaden mellan F90 och F90x:

  • snabbare autofocus
  • snabbare filmframmatning 4,3 mot 3,6 bilder / sekund
  • batteripacken MB-10
 

davidh

Aktiv medlem
Jag kör oxå med en F70. En del plus, en del minus.
Den har ju mer tyngd än en F50 och är rätt rejält byggd. Minus är menyval etc, kan kännas lite långsamt jobbad. Ngt som stört mig genom åren är att den inte stänger av sig efter typ 30 min om man inte pillat på den...irriterande när man märker att den stått på ett par dagar(har ju hänt)
Finns lite annat oxå, men det orkar jag inte gå in på här. Fina bilder tar den hur som helst, om du har en bra glugg.

Är själv, eller åtminstone har varit mycket intresserad av en F80+MB15, som är ruskigt mkt kamera för pengarna. Just ovannämnda kombination ligger sjukt bra i handen! Reglagen är smartare än F70:n. Vad som talar emot F80:n är att den är långsam. Ingen aning varför dom Nikon petat i en Zzzz-motor.(2,5 bps). Korkat.

F90:n är grymt intressant...men tyvärr rätt gammal modell vid det här laget. Den är trots allt grymt teknisk och kraftigt byggd. Dessa kan man hitta för en rätt billig peng. Leta vidare.
 

RobGum

Aktiv medlem
Hej!

Tycker absolut du skall köpa en F80 av alternativen du drog upp. Den ända nackdelen med F80n som jag ser det är att den inte är fullt kompatibel med äldre manuella objektiv. Eftersom du har en F50 nu antar jag att du tänkt att behålla objektivet/objektiven eller?

Annars är det bara att satsa på F80n. F70 och F90/F90x är inte kompatibel med den nya G-optiken. F80 är dessutom en mycket nyare kamera än f70 och f90 vilket märks på många sätt. Jag äger själv en F80 och är så nöjd man bara kan bli. Har jämfört med min pappas F90x utan att imponeras. Och andra sidan har jag inget behov av 1/250s blixtsync, 1/8000s slutartid eller snabbare filmframmatning. Då tycker jag det är bättre med en lättare kamera med on demand gridlines och möjligheten att kunna dubbelexponera (utan att köpa ett dyrt bakstycke).

/Rob
 

andreashj

Aktiv medlem
Håller helt med Robert - F80 är en fantastisk kamera. En fördel mot F90 är att den har inbyggd blixt. Inte den kraftfullaste blixt och den bör kompletteras med extern blixt, men som upplättningsblixt vid utomhusfotografering gör den underverk. Underskatta inte möjligheten att alltid ha blixt med sig - den har jag haft mycket nytta av.
F80 är i min mening enklare att manövrera än F70. Dessutom är den tyst och lätt.

/Andreas
 

Joker

Aktiv medlem
Visst är 80 en grym kamera MEN den är inte kompatibel med gamla gluggar och inbyggd blixt är inget argument för. Jag har haft en 80 och har nu en 100 och det som ger mig mest tillfredsställelse är byggkvaliteten. Därför rekommenderar jag dig 90x.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vill du ha enklare handhavande går F70 bort även om det i sig är en kompetent kamera som egentligen bara saknar skärpedjupskontroll och en mer omfångsrik ljusmätarskala.

Att tänka på vid vid valet mellan F80 och F90 är absolut kompatibiliteten med objektiv utan elektronik. Det kan låta som ett ickeproblem och är det nog också för de allra flesta. Men det finns vissa prylar som inte har någon modern elektronisk motsvarighet och därför kräver ett hus som mäter med manuella objektiv eller en extern ljusmätare. Rannsaka dig själv och fundera över om du kommer att vilja använda makrobälgar eller specialare som shiftobjektiv. Dessa finns inte med elektronik överhuvudtaget (undantaget den nya 85-makrotiltshiften) och behöver därför ett äldre hus för att ljusmätningen skall funka.

På din beskrivning av vad du fotograferar så låter det iofs som om du mycket väl klarar dig utan detta, men det kan vara värt att överväga i alla fall.
 
Senast ändrad:
ANNONS